• Anonym (Fyllo­)
    Äldre 25 Mar 08:35
    1301 visningar
    18 svar
    18
    1301

    Dricker varje dag. Kan jag få antabus utan att bli anmäld till soc?

    Precis som rubriken? Önskar antabus då jag dricker 7 öl varje kväll. Har barn och är livrädd för anmälan. Dom sover när jag dricker och har aldrig sett mig påverkad.

  • Svar på tråden Dricker varje dag. Kan jag få antabus utan att bli anmäld till soc?
  • Äldre 25 Mar 10:26
    #1

    Med de dryckesvanorna lär socialtjänsten ingripa förr eller senare ändå. Ju förr ju bättre!

  • Anonym (Antab­us)
    Äldre 25 Mar 10:41
    #2

    Jag fick antabus utan orosanmälan till soc men kan ju inte lova att det inte händer något för din del.

    Du måste verkligen bestämma att du inte vill dricka längre, antabus hjälper dig att bryta vanan men det är ändå upp till dig och din mentala styrka att fortsätta. Jag har ändrat mina vanor rejält, från att varit dyngrak varje helg så kan jag nu njuta av ett glas vin då och då men saknar absolut inte fyllekänslan, för att inte tala om att vara bakis och sova bort varje ledig tid... :( önskar bara att jag hade tagit tag i det tidigare

  • Anonym (Nja)
    Äldre 25 Mar 10:52
    #3

    Möjligen om du har en partner men troligen inte om du är ensamstående.

  • Anonym (AA)
    Äldre 25 Mar 10:57
    #4

    Ta kontakt med AA i din stad för att få hjälp och stöd med att sluta dricka.

  • Äldre 25 Mar 19:56
    #5
    +1
    Anonym (AA) skrev 2019-03-25 10:57:29 följande:

    Ta kontakt med AA i din stad för att få hjälp och stöd med att sluta dricka.


    Jag skulle avråda från detta eftersom att AA är en manupulativ sekt.





    Mitt råd till dig är att du verkligen bestämmer dig för att sluta och sedan gör det. Om du kontaktar vården så finns det stor risk för orosanmälan eftersom att du har barn.
  • Anonym (Diana­)
    Äldre 25 Mar 20:40
    #6

    Köp inte mera öl.Skulle det funka eller blir det jobbigt?

  • Anonym (Stina­)
    Äldre 25 Mar 20:46
    #7

    Antabus kan man ju faktiskt bara låta bli att ta så frågan är om det ens skulle hjälpa - man behöver mycket stöd vid sidan av för att ta det. Att du dricker varje kväll är såklart ett problem och du har ett alkoholberoende. Men det skulle antagligen vara mer hjälpsamt att du bestämde dig för att inte köpa öl. Vad händer om du inte har något alls hemma? Eller har en öl?

  • Anonym (Missb­rukare­n)
    Äldre 25 Mar 20:49
    #8

    Varför dricker du ts?

    Även om du skulle sluta dricka så mpste du ha en plan för anledningen till ditt drickande. Många gör misstaget att sluta tvärt för att sen vältras i ångest och göra dumma saker (kan jag tycka är desto värre med tanke på barnen).

    Det finns beroendecentrum som är gratis att gå till där man inte journalför träffarna. Du behöver inte ens uppge ditt namn.

    Jag gick många gånger när jag slutat med knark. Min mamma gick oxå dit som anhörig och fick samtalsstöd. De har gratis friskvård och massage, terapi och stödgrupper. Socialt stöd och hjälp i kontakten med diverse myndigheter. Allt är gratis och valfritt. Kravet är att man måste vilja sluta eller har slutat. Googla på beroendecentrum där du bor.

  • Anonym (Fyllo­) Trådstartaren
    Äldre 25 Mar 21:14
    #9

    Jag dricker dör att jag är beroende. Dricker varje dag. Jag tror inte viljan hjälper . Jag behöver mer. Som antabus. Min by ha inte ens aa så det är svårt. Men jag super och jag vill inte..

  • Anonym (Ok)
    Äldre 25 Mar 21:19
    #10

    Men du behöver inte säga till läkaren att du har barn? Tror för den delen inte att du blir soc anmäld bara för det. Läkare är inga elaka människor.

  • Anonym (Missb­rukare­n)
    Äldre 25 Mar 22:33
    #11
    Anonym (Fyllo) skrev 2019-03-25 21:14:40 följande:

    Jag dricker dör att jag är beroende. Dricker varje dag. Jag tror inte viljan hjälper . Jag behöver mer. Som antabus. Min by ha inte ens aa så det är svårt. Men jag super och jag vill inte..


    Det finns alltid en bakomliggande orsak till att du började dricka! Vet du den? Annars fundera på orsaker som skulle kunna triggat ditt beroende. Det är ett helvete det vet jag. Usch, lider med dig.
  • Anonym (Fyllo­) Trådstartaren
    Äldre 25 Mar 22:47
    #12
    Anonym (Missbrukaren) skrev 2019-03-25 22:33:31 följande:

    Det finns alltid en bakomliggande orsak till att du började dricka! Vet du den? Annars fundera på orsaker som skulle kunna triggat ditt beroende. Det är ett helvete det vet jag. Usch, lider med dig.


    Papp dog och min dotter fick en cpskada strax efter. Min pappa var allt eftersom jag saknar make och mamma. Han dog på tre dagar. Så ja jag är ledsen och därför dricker jag
  • Anonym (Missb­rukare­n)
    Äldre 25 Mar 23:04
    #13
    Anonym (Fyllo) skrev 2019-03-25 22:47:43 följande:

    Papp dog och min dotter fick en cpskada strax efter. Min pappa var allt eftersom jag saknar make och mamma. Han dog på tre dagar. Så ja jag är ledsen och därför dricker jag


    Beklagar verkligen.. jag förstår att du gav upp till spriten.

    Du kan få massor med hjälp om du är beredd att säga adjö till din öl?!

    Att ta antabus kommer hålla dig ifrån alkoholen men inte sorgen.
  • Anonym (Nykte­ralkoh­olist)
    Äldre 26 Mar 09:28
    #14

    Ta kontakt med din vårdcentral nu!

    Du behöver hjälp med att sluta dricka och det klarar de flesta människor inte själva.
    Du behöver också hjälp med att få hjälp med att hantera din sorg.  

    Jag lider med dig, det är ett helvete att vara alkoholist, men det finns hjälp att få, ta tillvara på den!
    Lycka till! Solig

  • Anonym (Diana­)
    Äldre 26 Mar 09:54
    #15
    Anonym (Fyllo) skrev 2019-03-25 21:14:40 följande:

    Jag dricker dör att jag är beroende. Dricker varje dag. Jag tror inte viljan hjälper . Jag behöver mer. Som antabus. Min by ha inte ens aa så det är svårt. Men jag super och jag vill inte..


    Vad händer om du inte har alkohol hemma?Blir du arg,nervös ?
  • Anonym (Peppo­)
    Äldre 26 Mar 09:56
    #16
    Anonym (Fyllo) skrev 2019-03-25 08:35:53 följande:

    Precis som rubriken? Önskar antabus då jag dricker 7 öl varje kväll. Har barn och är livrädd för anmälan. Dom sover när jag dricker och har aldrig sett mig påverkad.


    Det är bra att du erkänner att det är ett problem. Det är första steget mot att lyckas sluta dricka och det är det du måste göra! Ta hjälp av AA om du inte klarar det själv.
  • Äldre 26 Mar 10:04
    #17

    Vore det katastrof egentligen ifall soc får en anmälan?

    Då får du ju faktiskt hjälp. Professionell hjälp. Både med din dotter och dig själv. Se det som en lösning snarare än ett hot!

    Du säger själv att du inte klarar att sluta dricka. Då måste du ha hjälp.

  • Anonym (Hjälp­)
    Äldre 26 Mar 10:22
    #18

    Socialtjänsten är inte farlig. De tar inte barn om man tar emot hjälp och samarbetar. Alla föräldrar säger att barnen inte märker något och det stämmer nästan aldrig. Du behöver hjälp. Svälj stoltheten och ta emot den för dina barns skull.

Svar på tråden Dricker varje dag. Kan jag få antabus utan att bli anmäld till soc?