• Anonym (anonymsignatur)

Ska jag skriva under delgivning om jag redan betalat?

Hej! 

Fick för en vecka sen brev från Kronofogden med delgivningskvitton jag skulle skriva under. Kom på måndagen. Betalade båda ärendena det gällde, ett på torsdagen och ett på fredagen.

Enligt inkassobolaget återkallas ett av ärendena nu idag i eftermiddag och det andra kommer återkallas imorgon.

Nu på morgonen har en handläggare ringt mig från Kronofogden, förmodligen för att få mig delgiven via telefon. Vad är det bästa att göra? Vill ju inte få en anmärkning när jag faktiskt har betlalt. Ska jag svara och bli delgiven eller ignorera samtalet?

Har inte hunnit få en påminnelse via post på att skriva under. Vad jag är rädd för är att handläggaren skickar ut en delgivningsman direkt om jag inte svarar då hon ringer i eftermiddag. 

Händer det eller måste det alltid komma en påminnelse först?

Med vänlig hälsning 

• Svar på tråden Ska jag skriva under delgivning om jag redan betalat?
  • Anonym (Samma)

Var i en liknande situation, det kom en påminnelse om att skriva på tydligen så måste man skriva på att man fått informationen oavsett om man ska överklaga eller om ärendet ska återkallas, skrev på påminnelsen och ingen anmärkning fick jag då inkasso hade återkallat ärendet.

Anonym (Samma) skrev 2019-03-25 10:46:30 följande:

Var i en liknande situation, det kom en påminnelse om att skriva på tydligen så måste man skriva på att man fått informationen oavsett om man ska överklaga eller om ärendet ska återkallas, skrev på påminnelsen och ingen anmärkning fick jag då inkasso hade återkallat ärendet.

Ok så då kom det en påminnelse i alla fall. Är lite orolig att handläggaren typ tror att jag tänker smita undan om jag inte svarar och skickar direkt till en delgivningsman...som sagt borde sista av de två ärendena kallas tillbaka imorgon så undrar om jag vågar vänta och ignorera hennes samtal. Har inte ens fått påminnelsen än...
  • Anonym (Kim)

Delgivningskvittot handlar bara om att du har tagit emot delgivningen. Du skriver under den och bestrider kravet i en särskild ruta där du skriver att du har betalat skulden till inkasso. Att du skriver under delgivningen betyder inte att du "godkänner något" bara att du har mottagit informationen.

Anonym (Kim) skrev 2019-03-25 11:33:13 följande:

Delgivningskvittot handlar bara om att du har tagit emot delgivningen. Du skriver under den och bestrider kravet i en särskild ruta där du skriver att du har betalat skulden till inkasso. Att du skriver under delgivningen betyder inte att du "godkänner något" bara att du har mottagit informationen.

Tack för ditt svar! Ringde KFM anonymt och de sa att det skulle förvåna dem om en handläggare ringt mig så kort tid efter att första brevet gått ut. Sa att delgivningsman först är aktuellt efter cirka 30 dagar. Så jag struntar nog i det hela då ena återkallelsen redan gått iväg och den andra går imorgon. 
Svar på tråden Ska jag skriva under delgivning om jag redan betalat?