Känns som om något har fastnat i halsen
Jag är inte utbildad läkare så ha lite tålamod med min frågeställning och beskrivning snälla.
Har under flera månaders tid känt som om det har skavt på sidan där halsen möter tänderna. Som om en knäckebrödsbit har fastnat känns det. Upptäckte att det var såna där tonsillstenar på vänster sida. Jag kunde peta ut dom och sedan har det återkommit och jag har nu petat ut såna ett antal gånger under ett par månaders tid. Varför får jag nya hela tiden?
Den större frågan är varför det känns som om något sitter fast i halsen? Det känns som om något sitter fast och är i vägen gissningsvis 2-3 cm ner i halsen från tungan sett på framsidan av halsen eller hur jag ska uttrycka det. Mitt i halsen. Ganska direkt efter att man sväljer liksom. Känslan att något sitter fast där är konstant sen ett par månader. Det kan väl inte vara tonsillstenar för dom sitter väl på sidorna och högre upp?
Jag vet att bara en läkare kan ge en diagnos men jag vill ha förslag på vad det kan vara och om jag kan göra något själv för att få bort känslan? Att gurgla, hosta, harkla osv hjälper inte. Jag har inte varit sjuk och har nog aldrig haft halsfluss ens som barn. Hade bronkit för 15 månader sen men är annars frisk.
Vad kan det mitt i halsen vara?
Varför får jag tonsillstenar hela tiden?
Vilken sorts läkare ska jag gå till? Kan en tandläkare se om man har något fel i halsen?