• Krackelibrankel

Varför blir jag arg på morsan?

Jag är 33 år och kl 19:00 på kvällen så ringer mamma på dörren och har en påse mat med sig som hon "köpt för mycket", eller en burk vitaminer, en påse klementiner, en flaska ingfärssaft som är "bra för dig" eller nått annat trams.

Ofta så vill hon gärna sitta och prata i mitt skitiga kök, och kommentera hur ostädat jag har hemma, elller villka dåliga TV program jag kollar på eller något annat, bara prata av sig om sin senila granne som nästan eldat ned lägenheten igen.

Jag vet inte varför, men jag försöker nästan alltid schasa ut henne när hon kommer hit. På något sätt så känns det som att hon tränger sig in i mitt hem. 

Dock har jag inga större problem med att dicka kaffe då och då hos henne på helgerna, men jag vill inte ha henne här. Kanske är det att jag skäms, hennes ögon ser hur stökigt det är, men när jag är själv så bryr jag mig inte om stöket när jag är ensam.

Vad är det för fel på mig? Känns som att jag håller på och bli tokig på min morsa.

• Svar på tråden Varför blir jag arg på morsan?
  • Gizmo

Har du pratat med henne? Annars gör det - hur ska hon annars veta hur du känner?

Har hon alltid daltat med dig? Är du enda barnet?

• Krackelibrankel

Japp. Är det enda barnet.

Hon lyssnar inte på vad jag säger. Ber jag henne om att få vara ifred så kommer hon ändå för att hon är orolig för att jag är på så dåligt humör.

Många gånger har hon stått utanför och ringt och plingat på dörren och jag har vägrat att öppna. Hon vill gärna ha nyckel så att hon kan gå in, och ibland fixar hon det under svepskäl som att ta hand om mins krukväxter när jag är borta osv. Sen behåller hon den nyckeln tills jag explicit ber om att få tillbaka den.

• Anonym (Åh)

Men åh, va hemskt situation.

Tror inte hon menar med att kritisera ditt hem, kanske bara säger saker utan att tänka. Uppenbarligen stör hon ju sig inte på de eftersom hon kommer med saker till dig. Hon köper säkert inte för mycket mat utan köper nog extra så de ska räcka till dig. Tycker du ska vara glad över att ha en så fin mamma som kommer och vill umgås med dig. Livet går fort. En dag kommer du sakna att hon knackar på eller säger att du har stökigt.

• Woopsie

Hon är din mamma och hon bryr sig om dig och du är antagligen det viktigaste hon har i sitt liv. Det låter som att hon är orolig för dig och vill titta till dig med dåliga svepskäl. Jag förstår att det kan vara enerverande och hon låter onekligen pådrivande och lite jobbig, men tänk att ha någon som bryr sig om dig så mycket i ditt liv! <3

• Anonym (Ditt kön?)

Är du kille eller tjej? Så gott som alla tjejer stör sig på sin mamma och har någon slags irritationskärlek till henne, så dessa känslorna är helt normala. Är du kille får du ta och skärpa dig.

Svar på tråden Varför blir jag arg på morsan?