• Äldre 26 Mar 09:18
    4125 visningar
    9 svar
    9
    4125

    Baby 3 mån fortfarande svag i nacken!

    Hej!

    Jag har så smått börjat oroa mig för min sons motoriska utveckling.

    Han har precis fyllt 3 månader och är fortfarande relativt svag i sin nacke.

    Vid 6-8 veckorskontrollen kunde ha knappt lyft huvudet i magläge och vi blev ordinerade magträning. Vi har tränat en hel del. I början var det väldigt segt. Nu kan han hålla upp huvudet ett par minuter i magläge om han är motiverad och timingen är rätt (annars ligger han och suger mest på handen ), så visst har förbättring skett. Han tippar dock ibland så balansen är inte optimal än. Stödjer sig bra på underarmarmarna om man lägger honom så, men har inte tillräcklig kraft att använda armarna och häva sig upp. Så långt är jag nöjd, men i sittande tycker jag inte att nacken har blivit så mycket starkare. Visst håller han upp huvudet men tippar rätt ofta bakåt. Särskilt händer detta då han är trött. Blir då som en säck potatis i hela kroppen. Om man försöker dra upp honom i armarna hänger huvudet inte alls med.

    I övrigt är utvecklingen bra. Han ler och jollrar mycket. Har börjat greppa och slår på grejer i babygymmet. Han verkar helt enkelt verkligen "vara med". Bvc säger mest fortsatt magträning. Min första son var nog ca 3 månader då han blev stabil men minns inte riktigt.

    Skulle gärna vilja höra lite om era erfarenheter. Gärna andra som haft lite senare barn. Börjar bli mer och mer orolig då dagarna går.

    Hur lång tid tog det för era barn att bli mer stabila i nacken? Känner ni igen detta med att barnet blir som en säck potatis då det är trött eller slappnar av som tex vid amning?

    Mycket tacksam för svar!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-03-26 12:54
    Önskar gärna fler svar!

    När blev era barn stabila i nacken?

  • Svar på tråden Baby 3 mån fortfarande svag i nacken!
  • Äldre 26 Mar 10:05
    #1

    Ingen som känner igen sig...

  • Äldre 26 Mar 10:15
    #2

    Jag minns inte när min son började lyfta nacken men minns att jag tänkte på baby cafét att "alla" andra kunde lyfta nacken och BVC påpekade det. Men varje gång han skulle träna spydde han och så blev det att han blev nertryckt i spyet och det kändes ju hemskt. Han började krypa vid 7 månader så någonstans på vägen lyckades han nog träna nacken ändå! Han är jätte framåt motorisk nu! Du behöver nog inte vara orolig! Men vill du träna honom ändå kan han ligga på mage med huvudet/ansiktet i ert knä när ni sitter i tex soffan och hålla en hand på hans rygg. Kan vara lite lättare för dom så! (vet inte hur jag ska förklara =))

  • Äldre 26 Mar 10:19
    #3

    Nu är jag ju ingen BVC-sköterska, så jag har väl inte 100 koll...

    Men nog tycker jag det låter helt normalt? Bebisen är ju bara tre månader? Vid den åldern behöver man väl stödja huvudet mest hela tiden när man håller bebisen?

    Vi hade just hand om en bebis, kom till oss när den var 4 månader. Då kunde den inte lyfta huvudet något alls. Bara några veckor senare gick det mycket bättre, men det var ju fortfarande en kortare stund det handlade om. Sitta stadigt själv kom mycket senare.

    Att bebisen slappnar av och blir som en hösäck när den är trött och ammar låter också helt normalt.

    Så jag tänker att det bara är att fortsätta låta bebisen ligga på mage när den är vaken. Ligg själv på mage mitt emot, prata, sjung och locka med leksak, så blir bebisen mer motiverad att hålla upp huvudet och titta på dig och vad som händer. (Samtidigt som du känner hur otroligt jobbigt det är att ligga och hålla upp huvudet, rena styrketräningen! Tänk då bebisen, som har så yrket större huvud i förhållande till kroppen!)

    Ett annat sätt att träna är att när man bär bebisen håller man den så den ligger på mage över din arm, så den kan ligga och titta så. Dekan den också hålla upp huvudet, samtidigt som den får vara nära dig.

    Man kan också låta den ligga mage mot mage när du halvsitter i soffan. Det är lättare att hålla upp huvudet så än när den ligger platt på golvet, du kan anpassa lutningen med hur mycket du hasar ner i soffan.

  • Äldre 26 Mar 11:37
    #4

    Tack för svaren!

    Ja än så länge är det förhoppningsvis inte så mycket att oroa sig över...

    Tycker absolut att magträningen gått framåt men om man håller i honom är ju huvudet fortfarande långt i från stabilt. Många verkar ha barn som är helt stabila i nacken vid 3 mån iaf om man läser här på familjeliv.

  • Äldre 26 Mar 12:55
    #5

    Puffar!

  • Äldre 26 Mar 14:30
    #6

    Min väninnas barn kunde nog inte hålla huvudet själv förrän kanske 5 mån drygt. Och det var inga fel där! Min son kunde inte sitta själv föränns efter han började krypa.

  • Äldre 26 Mar 17:28
    #7

    Mitt första barn var jättesen med att hålla upp huvet. Nog stadigt inte förrän vid 4 månader tror jag. Andra barnet höll i princip upp huvet redan på bb så det kan verkligen vara olika!

  • Äldre 26 Mar 20:21
    #8

    Puffar!

  • Äldre 27 Mar 18:38
    #9

    Någon mer som vill svara

Svar på tråden Baby 3 mån fortfarande svag i nacken!