• Hanah

Aggressiva golden!!

Jag undrar om golden är en ras som börjar bli sönderavlad!? Kan inte komma på att jag träffat någon golden som inte varit det minsta stingslig eller aggressiv. Har haft 2 hundar som blivit rent ut sagt överfallna av olika, okända golden retrievers! Har träffat flera hundägare som sagt samma sak... Vad har ni för erfarenheter??

• Svar på tråden Aggressiva golden!!
  • Saltlakrits

På bruks där jag gick med vår hund (har inte kvar henne nu) sa våra tränare att det faktiskt bara var en enda hund på 10 år som hade bitit en människa där. Alla där började ju så klart titta snett på rottisen och staffen som så snällt satt och nosade sig i rumpan

Men den hund som "anfallit" var en golden.. Då blev det tyst ska jag säga...

Eller är det kanske så att de som köper en golden tar för givet att det är en snäll hund och "glömmer bort" uppfostran??????

• Laire

Dels tror jag att en del i det hela är att ägarna kanske inte uppfostrar dem lika hårt, men också att folk i allmänhet inte har lika mycket respekt utan är mer oförsiktiga (och t ex klappar hundar på stan)

• Carro1978

Jag har en golden och visserligen är han bara 10 månader nu, men han är en jätte glad och sprallig filur. Visar inget tecken på att vara stingslig eller aggressiv. Har haft honom med små barn och det har bara varit positivt upplevelse för honom och för barnen. Casper har inte fått världens bästa uppfostran pga vissa omständigheter, men nu ska det bli bättre. Han har en bra grunduppfostran och vet vad som är rätt och fel för honom.

Det har väl mycket med (som någon skrev) att gör med uppfostran, att man tar en ras förgivet, tidsbrist m.m.

• Blå Flygare

Haft en golden "i släkten". Världens snällaste, sa inte ens ett pip när jag en gång råkade kliva den på tassen

• vadskajaghetadå
    jag diskuterade detta idag och det jag sa var att jag tyckte det var konstigt att de låg högst på bitskalan

det kan inte ha vart rättvist för golden är väl typ bland den vanligaste familjehunden? och då kanske dom gick efter det

varför skulle golden ligga före t. ex pit bull? jag hör ju aldrig om goldens..

det var folk här på FL som sa det men jag har svårt att tro det
  • Hanah

Carro: Ja, jag tvivlar inte på att det finns goldens som inte är aggressiva, så din hund kommer nog, med rätt uppfostran, bli en pärla! Tycker bara att det är tragiskt att fler o fler golden visar tecken på det motsatta, när det enligt rasbeskrivningen ska vara en vänlig, snäll och tillitsfull hund

• Laire

Sedan är det väl så att golden är en väldigt vanlig hund, och ju fler det finns av en art desstomer "dåliga" exemplar finns det.

Finns det 100 av hund X kanske 5 är elaka, medans av hund Y finns det bara 10 och där är 1 elak.

• Hanah

sannispannisen: En anledning till att man inte hör om goldens och andra "snälla! raser, är nog för att media hellre skriver om såna raser som redan har dåligt rykte, typ pit bull.

• Hanah

Men om golden nu är en av de vanligaste familjehundarna är det ju lite konstigt att jag i princip BARA träffat osäkra, aggressiva eller labila goldens! Vad säger det om statistiken egentligen?

Svar på tråden Aggressiva golden!!