• Äldre 26 Mar 15:45
    402 visningar
    5 svar
    5
    402

    Dagis/föräldraledig

    Hej!

    Vi har nu fått en dagisplats i vår by, var noga med att söka tidigt pga platsbrist men jag har noll koll på hur det funkat. Vi har ansökt som om vi bägge skulle jobba då vi inte visste hur det skulle bli.

    Men nu till frågorna

    1, kan jag vara föräldraledig någon/några dagar i veckan och ha henne på dagis på den tiden jag inte då är föräldraledig? Vill ha in henne lite mjukt då hon bara är lite över ett isåfall och känner att jobba 25% blir omständigt då det är pendling m.m

    Samt att sambon son sen ska vara hemma då jobbar på fält så blir det verkligen meckigt ;)

    2, om man vill skjuta fram datumet man fått av dagiset - förlorar man sin plats då?

    3, kan man ändra timmar eller finns det risk att man tappar sin plats då?

    Mvh förvirrad mamma :)

  • Svar på tråden Dagis/föräldraledig
  • hellot­here87
    Äldre 26 Mar 15:52
    #1

    Jag vet att detta kan låta aningens radikalt och nytänkande, men vad tror du om att ställa dina frågor direkt till förskolan?

  • Äldre 26 Mar 15:57
    #2
    hellothere87 skrev 2019-03-26 15:52:02 följande:

    Jag vet att detta kan låta aningens radikalt och nytänkande, men vad tror du om att ställa dina frågor direkt till förskolan?


    Haha åh fan kan man göra det ;)

    självklart ska jag göra det men ville kolla här hur det har funkat för andra också.

    Det gick inte att nå dom idag och jag är nyfiken :D
  • Äldre 26 Mar 16:15
    #3

    Kanske kan variera något, men i vår kommun fungerar det såhär: förskolestarten får man skjuta fram en månad från det datum man blivit erbjuden. Självklart kan man vara föräldraledig någon eller några dagar i veckan, det är ju ganska vanligt med exempelvis lediga fredagar.

  • Äldre 26 Mar 21:22
    #4

    Fråga 2. I vår kommun tackar man ja eller nej till platsen. Att få skjuta på datumet är tveksamt, oftast får du ansöka på nytt. Nyttjar man inte platsen på 3 månader sägs den upp. Men reglerna kan variera i olika kommuner. Ring kommunens växel och be att få prata med någon som handlägger platserna.

    Fråga 3. Självklart anger man studier eller arbete plus restid. Om du är arbetslös har du rätt till 15 timmar i de flesta kommuner. Mer i några. Så om förutsättningarna ändras, så ändrar man tiden. Du kan bara vara föräldraledig med ett annat barn hemma.

    Fråga 1. Jobbar du 50 % kan du vara föräldraledig 50%, då har barnet rätt att vara de timmar ni båda arbetar plus restiden. Jobbar en 8-17 och den andra 7-13 med en halvtimmas restid före och efter, får barnet gå 7:30-13:30. Lite justeringar kan ske om hämtningar/lämningar hamnar t ex mitt i frukost, lunch, vila, samling.
    Resten av frågan fattade jag inte.

  • Äldre 26 Mar 21:51
    #5
    glittersol skrev 2019-03-26 15:45:28 följande:

    Hej!

    Vi har nu fått en dagisplats i vår by, var noga med att söka tidigt pga platsbrist men jag har noll koll på hur det funkat. Vi har ansökt som om vi bägge skulle jobba då vi inte visste hur det skulle bli.

    Men nu till frågorna

    1, kan jag vara föräldraledig någon/några dagar i veckan och ha henne på dagis på den tiden jag inte då är föräldraledig? Vill ha in henne lite mjukt då hon bara är lite över ett isåfall och känner att jobba 25% blir omständigt då det är pendling m.m

    Samt att sambon son sen ska vara hemma då jobbar på fält så blir det verkligen meckigt ;)

    2, om man vill skjuta fram datumet man fått av dagiset - förlorar man sin plats då?

    3, kan man ändra timmar eller finns det risk att man tappar sin plats då?

    Mvh förvirrad mamma :)


    1. Ja om du arbetar, studerar eller är arbetssökande(inskriven på arbetsförmedlingen) de dagar hon är på förskolan så går det bra. Du kan inte bara vara sysslolös hemma när ni har förskoleplats.

    2. Det beror på hur länge du vill skjuta fram den och hur givmild förskolechefen är. De har nog rätt att ta bort er plats efter en viss tid men prata med förskolechefen och förklara. Oftast brukar de godkänna att man väntar lite. Du får ju dock betala även då hon inte vistas där.

    3. Du kan ändra timmar utan att förlora platsen.
Svar på tråden Dagis/föräldraledig