• Anonym (_)

Får sjukpenning - kan jag ta ut innestående lön från arbetsgivare?

Hejsan,

Jag får sjukpenning från försäkringskassan men har innestående lön som jag har tjänat innan jag blev sjuk. Har ett jobb med delvis provision och en summa provision har jag inte tagit ut.

Min arbetsgivare säger att det är pengar som jag tjänade in innan jag blev sjuk och att det inte ska vara några problem men vill inte ta en risk att bli återbetalningsskyldig om det skulle bli några problem.

Jag är 100% sjukskriven och jobbar inte. Försäkringskassan begär då inte uppgifter om lön har tagits ut och även om så vore fallet så ska det gå att ta ut då jag inte jobbat och tjänat pengarna nu eller de anser att utbetalningar är "lön"?

• Svar på tråden Får sjukpenning - kan jag ta ut innestående lön från arbetsgivare?
  • Anonym (Lön)

Klart att det är lön. Spelar ju dock ingen roll då lönen inte avser samma period som du är sjuk. När den betalas ut är ju inte det viktiga här.

• Anonym (_)
    Anonym (Lön) skrev 2019-03-27 01:03:17 följande:

Klart att det är lön. Spelar ju dock ingen roll då lönen inte avser samma period som du är sjuk. När den betalas ut är ju inte det viktiga här.

Tack för snabbt svar. Om jag förstått rätt så kan jag alltså ta ut innestående lön samma månad som sjukpenning betalas ut?
  • Anonym (Mia)

Det verkar som att du blandar ihop sjukpenning med försörjningsstöd. Försörjningsstöd får man bara om man inte har andra pengar att leva av, men sjukpenning har man rätt till oavsett hur stor inkomst och förmögenhet man har.

• Anonym (Lön)
    Anonym (_) skrev 2019-03-27 01:11:48 följande:
    Tack för snabbt svar. Om jag förstått rätt så kan jag alltså ta ut innestående lön samma månad som sjukpenning betalas ut?
    Naturligtvis
Svar på tråden Får sjukpenning - kan jag ta ut innestående lön från arbetsgivare?