• Monstera86

    Gastric bypass op & Gravid

    Hej alla glada därute!

    Eftersom jag inte lyckats hitta det jag sökt efter startar jag nu en ny diskussionstråd som innefattar hur det är att vara gravid efter en gastric bypass.

    Jag är 33 år gammal, genomgick en gastric bypass -09 och väntar nu mitt första barn. Jag har haft en komplikation i form av tarmvred (genomgick tarmkirurgi) men i övrigt mått väldigt bra och äter idag normalstora portioner. Jag har tagit väl hand om mig själv och min kropp. Jag har gått ner ca 60kg och är idag normalviktig.

    Här kommer mina funderingar. Jag är gravid och livrädd! För vadå? Jo, för att inte kunna tillgodose mitt barn tillräckligt med näring. För att drabbas av tarmvred igen under graviditeten. För andra komplikationer. Ni som är GBP opererade och varit gravid, hur har det varit för er? Vad har ni för tips och råd att dela med er? Födde ni tidigt? Blev ni igångsatta? Hade man extra koll på er? Etc.

    Min barnmorska är inte värst orolig men å andra sidan känns det inte som att hon kan tillräckligt om detta...även varit i kontakt med vårdcentralen som tagit provers om varit bra.

    Tack för all respons jag kan få.

  • Svar på tråden Gastric bypass op & Gravid
  • Rafael90

    Jobbar som dietist, antar att du haft kontakt med dietist inför/efter din GBP-operation. Följ kostråden du fått, ät regelbundet och varierat så kommer du tillgodose behovet. Kan behövas supplementering av vissa vitaminer. Tänk på att energibehovet inte ökar så mycket när man blir gravid så äter du hälsosamt och lagom mycket annars så borde det inte vara några problem Glad

  • Amealamin

    Hej.

    Jag gjorde en GBP 10, och har sedan dess varit gravid 3ggr.

    Du behöver inte vara rädd för att barnet inte får vad det behöver, den tar först av resurser och i andra hand kommer du. Med det sagt är det väldigt viktigt att vi som är opade äter rätt och bra mat. Vi har ju lättare att få brist på vitaminer och mineraler i allmänhet. Så var extra noga nu.

    Det jag fick som GBP opad var ett extra tillväxt ultraljud i v. 32. Eftersom någon som gjort en GBP kan få små barn sades det. Min son kom ut på 3,8kg och 53cm lång. Ingen liten parvel direkt.

    Samt att jag fick dubbla min dos av kalk/dvit i tredje trimestern.

    Jag äter sedan min operation, b12, folsyra, kalk/dvit samt multivitaminer. Det var ordinationen där jag gjorde min operation. Dessa skulle jag fortsätta med även under graviditeten.

    Jag blev inte igångsatt, han kom på 40+6 och förlossningen på 17 timmar fortlöpte precis som den skulle.

    Det var aldrig tal om att jag skulle löpa risk för tarmvred. Men så har jag inte råkat ut för det tidigare. Så vet inte om risken är större då.

    I övrigt var det inget speciellt som hölls koll på. Inte i vårt landsting iallafall. Bor i Jönköping.

    Det kan säkert skilja.

    Hoppas detta kan vara till någon hjälp. Lycka till

Svar på tråden Gastric bypass op & Gravid