• Anonym (Ren)

Hur mycket parfym får man ha?

Parfymerade produkter diskuteras hejvilt på många ställen idag pga astmatiker och allergiker främst. På sjukhus och många företag ber dom att man inte ska ha på sig parfym. Folk som stinker parfym som sitter kvar i trapphuset i 30 minuter efter att någon har gått därifrån misstänker jag att 90% är starkt emot men hur mycket får man ha på sig och det anses vara ok?

Med parfym så menar jag allt som gör att någon doftar parfymerat.

• Svar på tråden Hur mycket parfym får man ha?
  • Anonym (Opafrymerad)

Allt jag använder till vardags är oparfymerat, hemma använder vi doftljus och dyl, men det är ju ingen doft som följer med ut. Nån gång ibland kan jag ta ett sprut parfym, men aldrig någon stor mängd.

• Anonym (Ren)
    Anonym (Opafrymerad) skrev 2019-03-27 20:26:24 följande:
    Allt jag använder till vardags är oparfymerat, hemma använder vi doftljus och dyl, men det är ju ingen doft som följer med ut. Nån gång ibland kan jag ta ett sprut parfym, men aldrig någon stor mängd.
    Använder du oparfymerat för att ni blir sjuka av det, inte gillar parfymer eller av hänsyn till andra?
  • Anonym (Opafrymerad)
    Anonym (Ren) skrev 2019-03-27 20:29:32 följande:

Använder du oparfymerat för att ni blir sjuka av det, inte gillar parfymer eller av hänsyn till andra?

Hänsyn började det med, men numera är det inte ens något vi funderar över, vi saknar det inte.
  • Anonym (Mild doft)

Jag jobbar på sjukhus och har aldrig fått protester på mina milt parfymerade hudprodukter à la Barnängen.

• Anonym (känslig)

Ur mitt perspektiv så är det ju mindre desto bättre som gäller. Har du en parfym jag inte tål så kan jag inte sitta bredvid dig, även om det bara luktar lite svagt. Det är svåra avvägningar ibland när man hamnat bredvid en ny bekantskap vid ett konferensbord eller dylikt och man måste bestämma sig om man ska sitta kvar med risk för migränanfall eller om man ska byta plats med risk för att personen blir förnärmad.

• Anonym (Ren)
    Anonym (Opafrymerad) skrev 2019-03-27 20:31:13 följande:
    Hänsyn började det med, men numera är det inte ens något vi funderar över, vi saknar det inte.
    Det kan nog lätt bli så om man vänjer sig av med parfymerat.
    Anonym (Mild doft) skrev 2019-03-27 20:42:22 följande:
    Jag jobbar på sjukhus och har aldrig fått protester på mina milt parfymerade hudprodukter à la Barnängen.
    Men du använder inte parfym?
    Anonym (känslig) skrev 2019-03-27 21:31:19 följande:
    Ur mitt perspektiv så är det ju mindre desto bättre som gäller. Har du en parfym jag inte tål så kan jag inte sitta bredvid dig, även om det bara luktar lite svagt. Det är svåra avvägningar ibland när man hamnat bredvid en ny bekantskap vid ett konferensbord eller dylikt och man måste bestämma sig om man ska sitta kvar med risk för migränanfall eller om man ska byta plats med risk för att personen blir förnärmad.
    Jag förstår ditt dilemma. Jag är själv ganska känslig men du verkar ha det värre. Tål du inte ens om någon har så lite parfym att det bara känns om ni skulle ge varann en kram? Fast det är ju iofs svårt att veta på sig själv om andra känner ens parfym mer än man tror.

• KurtKoben

Ja problemet idag är ju att inte en uns av svett får luktas, men av många inte heller ett uns av något annat heller, så kvar är ju egentligen att bara lukta totalt luktfritt och det är ju verkligen ett konststycke i sig. 
    Skulle väl säga att hur lukta beror på miljön i sig. I vissa med en hel del andra dofter ex. i krogmiljö kan en starkare fungera, men annars ganska ofta bara en lätt aning av parfym. Starka rosendoftande damparfymer är nog det enda jag skulle säga man bör undvika.

• MallaL

Du får testa med några vänner hur långt och hur kraftigt det doftar. Vissa tunga parfymer är förfärliga i ett enmeters doftmoln runt en person, medan en lättare tvåldoft kan gå an.

Vissa känns på 10 meters håll och verkar inte fatta hur mycket de luktar.

Jag får huvudvärk av parfymer och måste tyvärr resa mig och flytta på mig om jag hamnar bredvid någon som luktar mycket.

Lite, diskret, naturlig doft typ Urtekram fungerar för mig, syntetiska dofter dvs de flesta parfymer och sköljmedel undviker jag så gott det går.

• Bibbidi

Oj, det där är himla svårt att svara på eftersom det beror på hur stark själva parfymen är i sig. Vissa parfymer luktar jättestarkt med ett sprut, andra luktar jättemycket. 

På jobbet var det som att gå in i en vägg och mina ögon började vattnas när jag gick in i ett rum. Jag frågade om någon hade på sig en parfym och kollegan sa att hon bara hade tagit ett sprut på sig. 

Det som är jobbigt när det gäller parfymer är att man själv inte känner hur starkt man luktar, eller hur starkt ens parfymer luktar, när man har vant sig vid just den doften. Så även ett sprut av en parfym som är jättestark kan vara ett sprut för mycket.

• Anonym (Sofie)

Jag föredrar att främst att använda prafymfria eller väldigt neutrala, milda dofter på de flesta produkter jag använder dagligen, typ tvättmedel, schampoo, hudkrämer etc. Egentligen är det mest bara för att slippa ha tusen olika dofter på sig samtidigt.

Vill jag ha en doft, använder jag en faktisk parfym (vilket jag gör då och då). Det känns helt enkelt inte värt att lägga flera hundra på en parfym, om man ändå slänger på sig ännu fler dofter.

Sen försöker jag tänka på doftkänsliga när jag t.ex. flyger, går på bio och att i såna  situationer, inte använda parfym utifall att en doftkänslig skulle hamna nära mig.

• Anonym (känslig)
    Anonym (Ren) skrev 2019-03-28 13:56:03 följande:
    Det kan nog lätt bli så om man vänjer sig av med parfymerat.
    Anonym (Mild doft) skrev 2019-03-27 20:42:22 följande:
    Men du använder inte parfym?Jag förstår ditt dilemma. Jag är själv ganska känslig men du verkar ha det värre. Tål du inte ens om någon har så lite parfym att det bara känns om ni skulle ge varann en kram? Fast det är ju iofs svårt att veta på sig själv om andra känner ens parfym mer än man tror.

De flesta parfymer tål jag (såvida det inte är i så brutala mängder att vem som helst skulle reagera) men om någon har en parfym jag inte tål så behövs det inte mycket för att jag ska bli dålig. Om det bara är pyttelite så klarar jag mig bara jag inte sitter precis bredvid personen, men som sagt kan det vara rätt känsligt att byta plats i vissa lägen. Och har personen på sig lite större mängder får jag ta en migräntablett illa kvickt och hoppas att det hjälper, ifall jag är i en situation där jag måste vara kvar i rummet en stund. Samma sak om där finns en vas doftande blommor, men de brukar det vara lättare att plocka undan utan att någon tar alltför illa vid sig.
  • Anonym (känslig)
    Anonym (Sofie) skrev 2019-03-28 16:48:10 följande:
    Sen försöker jag tänka på doftkänsliga när jag t.ex. flyger, går på bio och att i såna  situationer, inte använda parfym utifall att en doftkänslig skulle hamna nära mig.

Tack!
  • Anonym (A)

Tack, det uppskattas.
  • Anonym (parfymfritt)

Kör helt parfymfritt förutom deon som är Dove sensitive. Men anv mkt lite av den och torka helt innan kläder tas på.
    Av hänsyn till andra.

Tål inte alls vanlig parfym, sån man sprayar på sig. Likaså de flesta hårsprayer. Undviker tyvärr också de som sprayat sig det allra minsta med nån form av parfym. Får nästan panik så vidrigt det är. Får även migrän annars. Byter bord/rum etc.

• Anonym (B)

Hm den enda gången jag inte tar på mig parfym är när jag ska flyga eller ska till sjukhus. Men mitt sköljmedel, hårprodukter osv doftar ju såklart ändå.

I övrigt använder jag alltid parfym.

• asdfgh

Vi slutade med parfymerat tvättmedel när vi fick barn. Hudprodukter använder jag sällan men då är de oftast oparfymerade (även om ingredienserna ibland kan ha sin egen doft). Schampo/tvål/deo är antingen oparfymerat eller med mycket svag doft till mig och barnen, mannen använder parfymerat.

Jobbar som tekniker på ett sjukhus. Rör mig alltså i miljöerna men har ingen patientkontakt

• Anonym (Ren)

Vågar jag påstå att majoriteten föredrar väldigt svagt parfymerat eller ingen parfym alls att döma av tråden?

Idag träffade jag släktingar där ena hade på sig en handkräm som stank fruktansvärt starkt även efter att hon försökte tvätta av sig den. Mannen som alltid brukar dofta lagom hade lagt på mer cologne än vanligt för att hans fru tyckte att han doftar för lite parfym. Det tog inte ens en halvtimme innan jag hade fullskalig migrän som krävde ett migränpiller och koffein och då försökte jag ändå undvika att sitta bredvid dom. Det är verkligen hemskt när folk har för mycket och för starka parfymer.

Till deras försvar så brukar dom normalt dofta lagom eller inget alls men det var verkligen otur att båda hade så starka parfymer just idag. Men det visar ändå hur mycket och snabbt parfymer kan påverka omgivningen och hur hemskt det kan vara att behöva sitta i närheten av någon med stark parfym för jag led verkligen av deras parfymer innan jag kom hem och kunde ta ett migränpiller.

Svar på tråden Hur mycket parfym får man ha?