• C4ke

Röda prickar/utslag på tungan? - Bild

Hej, jag undrar vad dom röda prickarna/utslagen på tungan kan vara? - Se bild.
    Det ser ut som att dom även går ner mot svalget.

Har haft dom en längre tid, men har inte direkt brytt mig tidigare. Jag både röker och snusar men har dragit ner mycket på det.

Mvh

• Svar på tråden Röda prickar/utslag på tungan? - Bild
  • Anonym (M)

Tycker det snarare ser ut som att det är "rena" fläckar mitt i all den vita beläggningen. Gör de ont?

• Anonym (Frisk?)
    C4ke skrev 2019-03-27 21:56:18 följande:

Hej, jag undrar vad dom röda prickarna/utslagen på tungan kan vara? - Se bild.

Det ser ut som att dom även går ner mot svalget.

Har haft dom en längre tid, men har inte direkt brytt mig tidigare. Jag både röker och snusar men har dragit ner mycket på det.

Mvh

Det som skulle oroa mig är statusen på din tunga. Kanske har du svamp, "prickarna" ser normala ut.
  • C4ke
    Anonym (Frisk?) skrev 2019-03-28 05:04:33 följande:
    Det som skulle oroa mig är statusen på din tunga. Kanske har du svamp, "prickarna" ser normala ut.

Tack för svar. Vad är det status då anser du?
    Hur vet man om man har svamp?

• Anonym (Misse)

papillae circumvallate. Inget att oroa sig över. Däremot skulle jag tro att du har svamp på tungan.

• C4ke
    Anonym (Misse) skrev 2019-03-28 20:46:40 följande:

papillae circumvallate. Inget att oroa sig över. Däremot skulle jag tro att du har svamp på tungan.

Hur blir man av med svamp då?
  • Anonym (Frisk?)

Ring till din vårdcentral och få en tid, så hjälper dom dig. Är det en vanlig svampinfektion så brukar det gå över rätt snabbt med medicin. Är dom osäkra, på vad det är, så be att dom tar prover på tungan.

Lycka till!

• C4ke
    Anonym (Frisk?) skrev 2019-03-30 00:21:25 följande:

Ring till din vårdcentral och få en tid, så hjälper dom dig. Är det en vanlig svampinfektion så brukar det gå över rätt snabbt med medicin. Är dom osäkra, på vad det är, så be att dom tar prover på tungan.

Lycka till!

Tack, ja jag får ta och boka en tid!
Svar på tråden Röda prickar/utslag på tungan? - Bild