• teklov

Efter 15 år är jag nästan fri från IBS

Så fort jag åt något svällde magen upp.. Jag slutade äta på på kvällen. Vilket innebar att jag bara fick i mig en banan eller lite yoghurt som frukost. På dagen åt jag riktig lunch. Fika och kvällsmat hoppade jag över.
    Trots det vaknade jag om nätterna och det kändes som magen skulle spricka. Ibland vaknade jag av att den uppblåsta magen tryckte upp magsyra som rann ner i fel strupe. Detta har varit mitt liv i 15 år. 
    Jag har provat allt, LCHF, laktosfritt, glutenfritt o.s.v.

Vad som har fungerat för mig är att jag gjort min mage mindre sur. 
    Nu tar jag ett glas grapefruktjuice på morgonen innan frukost. Ett glas grapefruktjuice före och efter måltiderna samt jag har slutat äta ljust bröd och pasta. Kaffekonsumtionen har jag minskat från 7-8 koppar till 1-2 koppar per dag.
    Grapefruktjuice är faktiskt mycket basiskt om den är utan sötningsmedel. Jästbakterier och svamp (Candida) älskar sur mage.

Jag kan inte lova att det fungerar för er, men för mig har det gått bra
  • Svar på tråden Efter 15 år är jag nästan fri från IBS
  • Anonym (Ibs)

Låter intressant! Har svår ibs och måste ta loperamid minst 2 per dag på morgonen efter att jag gått på toa minst tre gånger. Havregrynsgröt med banan och laktosfri mjölk är det bästapå hela dagen för min mage. Kan inte äta ngt med laktos, starkt kryddad mat, fet mat, bröd med fibrer, lök och baljväxter m.m

Är också kräsen med mat så det är svårt. Vill dessutom gå ner ca3 kg i vikt.

Vad äter du mer?

• Aniiee

Eh, en grapefrukt har ph på 3.3.... dvs inte det minsta basiskt och gör inte heller magsyran mer basisk/mindre sur. SÅ den lär inte ha gjort så mycket. (det går faktiskt inte att "basgöra kroppen" utan att faktiskt bli sjuk.)

Däremot att du slutat hinka i dig kaffe som det vore vatten och äter midre gluten har säkert hjälp dig , och det är ju skitbra.

I have a growing lack of disgust for you
  • teklov

Frukt och grönsaker är bra för magen. Kött, mjölkprodukter, ägg och spannmål är "surgörare". Jag älskar kött och har aldrig varit intresserad av frukt och grönsaker. Försöker därför att äta som vanligt en gång om dagen. Jag har alltid grapefruktjuicen tillhands för ett extra glas om jag skulle känna att magen reagerar på något som jag ätit.

Kan ta något lättare på kvällen men alltid juice för att balansera magens PH-värde.

Det funkar för mig, hoppas att det kan hjälpa någon annan också

Min juice: godmorgon.com/se/produkter/god-morgon-classic/god-morgon-classic/god-morgon-roed-grape/

• Zizazi

Något annat, kanske billigare är äppelcidervinäger, kraftigt anti-inflammatoriskt, borde vara lika effektivt eller ännu effektivare än grapefruktsextrakt.

• teklov

PH 4: Starkt försurande

< PH 7: Lågt
    försurande

> PH 7: Svagt basiskt

> PH 7 & < PH 10: Högt basiskt

Vitt bröd
    Kött och fisk
    Kålväxter
    Citrongrapefrukt, lime, melon
    Snabba kolhydrater
    Mjölkprodukter, margarin
    Grönsaker
    Morotspenat, gurka
    Alkohol
    Baljväxterspannmål
    Frukt och bär¨, avokado
    Nyponvitlök
    Läsk, socker
    Nötter och frön
    Mandel
    Färska bönor
    Kaffe

Olivolja

Ingefära
    Cayennepepparbrännässla

Vi pratar livsmedel med basiskt eller surgörande potential. Inte livsmedlets PH. 
  • Zizazi

2 matskedar äppelcidervinäger och så 6 matskedar vatten i ett glas, rör om, drick, sedan sköjer du munnen 2 gånger med vatten.

• teklov

Blev inget bra med mitt inlägg #5.
    Se tabellen på denna sida:www.halsosidorna.se/Syrabasbalansen.htm

Zizazi; tror inte du har haft det grova problem som jag och många andra har haft.

Vi pratar livsmedel med basiskt eller surgörande potential. Inte livsmedlets PH. 

• Aniiee
    teklov skrev 2019-03-28 12:38:45 följande:

Frukt och grönsaker är bra för magen. Kött, mjölkprodukter, ägg och spannmål är "surgörare". Jag älskar kött och har aldrig varit intresserad av frukt och grönsaker. Försöker därför att äta som vanligt en gång om dagen. Jag har alltid grapefruktjuicen tillhands för ett extra glas om jag skulle känna att magen reagerar på något som jag ätit.

Kan ta något lättare på kvällen men alltid juice för att balansera magens PH-värde.

Det funkar för mig, hoppas att det kan hjälpa någon annan också

Min juice: godmorgon.com/se/produkter/god-morgon-classic/god-morgon-classic/god-morgon-roed-grape/

Det funkar inte så.
  • Aniiee
    teklov skrev 2019-03-28 12:43:18 följande:

PH 4: Starkt försurande

< PH 7: Lågt
    försurande

> PH 7: Svagt basiskt

> PH 7 & < PH 10: Högt basiskt

Vitt bröd
    Kött och fisk
    Kålväxter
    Citrongrapefrukt, lime, melon
    Snabba kolhydrater
    Mjölkprodukter, margarin
    Grönsaker
    Morotspenat, gurka
    Alkohol
    Baljväxterspannmål
    Frukt och bär¨, avokado
    Nyponvitlök
    Läsk, socker
    Nötter och frön
    Mandel
    Färska bönor
    Kaffe

Olivolja

Ingefära
    Cayennepepparbrännässla
    Det funkar inte så.
  • Aniiee
    teklov skrev 2019-03-28 12:47:05 följande:

Blev inget bra med mitt inlägg #5.
    Se tabellen på denna sida:www.halsosidorna.se/Syrabasbalansen.htm

Zizazi; tror inte du har haft det grova problem som jag och många andra har haft.

Det funkar inte så.
  • teklov

Aniiee, jag försöker bara dela med mig av vad som hjälpt mig. 
    Jag har inte heller lovat att detta ska hjälpa andra.

Du känner inte mig. Du har troligen inte heller upplevt något som liknar mina problem. Ändå så verkar det som om du kan allt.....

Om du vill förstöra tråden så dra åt h.....e. Det finns nog säkert någon annan tråd som du kan förstöra istället.

• Zizazi
    teklov skrev 2019-03-28 13:01:22 följande:

Du känner inte mig. Du har troligen inte heller upplevt något som liknar mina problem. Ändå så verkar det som om du kan allt.....

Om du vill förstöra tråden så dra åt h.....e. Det finns nog säkert någon annan tråd som du kan förstöra istället.

Nej den som kan dra åt helvete är du, det är inte din tråd. Aniiee har inte varit oförskämd. Det är du som tror du kan allt och hoppar på folk som vill hjälpa dig. Vidare har du ingen aning om vilka problem jag haft eller inte haft.
  • teklov
    Aniiee och Zizazi, detta är min tråd där jag glatt berättar att jag efter 15 år nästan är av med min IBS.
    Trots kommentarer som "Det funkar inte så" så är det precis vad det har gjort för mig. Kan ni inte låta det vara så?
    Det är min historia som jag berättar och den kan ni inte ändra även om ni skulle vilja
  • Aniiee
    teklov skrev 2019-03-28 13:01:22 följande:

Det är jättebra att NÅGOT har funkat för dig, dock så är det INTE det du skriver. För det funkar inte så som du skriver. 

Det du skriver är att himlen är blå för att regngubbe nmålar med blå målarfärg när himlen är blå. Du har rätti att himlen är blå, men du har fel i FÖRKLARINGEN.

Du har rätt i att du mår bättre nu när du dricker grapejuice mindre kaffe och har drait ner på socker och gluten, det kan varken jag eller någon annan ta ifrån dig, men du mår INTE bättre för att grapejuice är "basgörande" och pasta är "försurande" för DET FUNKAR INTE SÅ.

Igen, du har gjort förändrangar du mår bar av, och det är jättebra, men du har förklaringen om bakfoten och bör såledels vara ytterst försiktig med att sprida den som någon slags sanning.
Svar på tråden Efter 15 år är jag nästan fri från IBS