Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Jesus är allt)

Rädd för att hamna i helvetet

Jag vill inte ha några kommentarer för de som inte respekterar mig och min relation till Gud och Jesus Kristus. Om det finns någon mer kristen här...så behöver jag din hjälp. Jag har syndat, så otroligt mycket. Som tonåring stal jag saker från andra och affärer...Jag har också som tonåring önskat en av mina föräldrar döda, jag ville det verkligen och det fick han veta också. Vi hatade varandra men med åren då jag blev äldre så blev det någorlunda bättre. Han gick bort för lite mer än ett år sedan pga att hans hjärta stannade. Jag har haft hemska tankar, tankar som jag inte kan göra något åt. Jag har lekt med det ockulta som ledde till det värsta...en demon kom in i min familjs liv (har barn och man). Den gjorde saker som ni inte kan ana, det skulle vara ett skämt för de flesta här. Men det var inte roligt och den är här ännu, men då vi fått mer hjälp av kyrkan så har det blivit bättre. Jag har rökt.. druckit mig full.. gjort en abort (som jag verkligen bett Gud om, att han ska förlåta mig).

Jag har haft sexuella fantasier som ingen ska ha...våldtäkt osv. Men jag har inte det längre.

Jag har gjort så mycket fel och jag är så rädd att jag kommer till helvetet efter allt detta.

Från en kristen till en annan...kommer jag till helvetet?

Jag har varit igenom en massa skit i livet...och jag tänker ibland, efter allt jag varit med om, så borde det vara rättvist för mig att få en plats i himmelen efter allt hemskt. Fast det kanske är själviskt och dumt att tänka så...

Gud välsigne er som läser detta, som sagt, jag vill helst inte ha negativa kommentarer ifrån de som inte respekterar min relation till Gud och Jesus.

• Svar på tråden Rädd för att hamna i helvetet
  • Bjoer

Nej, du kommer inte till helvetet. Helvetet finns inte, precis som gud. Att religion fortfarande klänger sig kvar än idag alltså....

• Anonym (Sök hjälp)

Det funkar inte att skriva i ett öppet internetforum och undanbe sig vissa kommentarer, tyvärr. Då får du välja ett slutet kristet forum.

Jag är mest fascinerad över att det finns sådana som du, som låter sig styras på det här sättet av religion, att det till och med går så långt att det skapar ångest.

Låter som att du har lite psykiska problem som du kanske skulle må bra av att du får prata av dig med någon psykolog. Låter inte hälsosamt, du skriver att du har barn också och det låter ännu mer oroväckande att du låter dina barn växa upp i en miljö där man skuldbelägger vanligt mänskligt beteende. Inga dåliga krav att leva upp till som barn. Man måste inte känna/tänka som du gör, det är ingen annan än du som kan ta på sig ansvaret för att du gör det. Det går att få hjälp.

• Anonym (Ateisten)

Du älskar en gud som du tror är redo att skicka ner dig till evig tortyr i skärselden bara för att du gjort lite olika val som barn/tonåring/ung vuxen?

Tror du att din gud är en god gud som förlåter, eller tror du att din gud är en ond gud som tycker om att tortera de som älskar honom?

Om du tror att din gud är en god gud som förlåter behöver du ju inte vara rädd för att hamna i helvetet.

Om du tror att din gud är en ond gud som gillar att tortera folk så kanske du ska byta gud?

• Anonym (Ateist)

Men är det inte så att om man innerligt ber om förlåtelse, gör goda handlingar och har ett gott hjärta samt att man förändrats så förlåter Gud en?

Jag har tolkat det som att Gud alltid ger en en andra chans och så. Men kanske har tolkat det fel.

Har du provat att gå till kyrkan för att prata med någon om dina tankar? Det tror jag är en väldigt bra idé!

• Anonym (Emmigranten)

Vi hamnar alla i helvetet, redan innan vi dör.

Eller så flyttar man.

• Anonym (Jesus är allt)

Inga bra svar här, bara kränkningar.

Tack ändå.

• Anonym (Kristen)

Från en kristen till en annan. Om du helhjärtat ber Gud om förlåtelse och vänder bort från synden renar Han dig och gör dig till en ny människa. Gud är stor i nåd och sen i vrede men det betyder inte att vi ska leka med den nåden såklart.

• Pentra

Du befinner dig i helvetet nu; mer eller mindre. Alla kommer till himlen när de dör, och det oavsett hur de levt sina materiella liv; och detta är en utav Skapelsens grundläggande lagar. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• fornminne
    Anonym (Jesus är allt) skrev 2019-03-28 14:11:22 följande:
    Inga bra svar här, bara kränkningar. Tack ändå.

Men ts, du behöver ju terapi. Du inser det va? Det har inget med din tro att göra. Du får tro vad du vill. Men om man på allvar, på fullaste allvar, går omkring och fruktar att hamna i helvetet, så behöver man hjälp. Du lider ju i onödan! Inte för att du tror på Gud och Jesus, utan pga allt det andra.
  • Anonym (A)
    fornminne skrev 2019-03-28 15:13:13 följande:

Men ts, du behöver ju terapi. Du inser det va? Det har inget med din tro att göra. Du får tro vad du vill. Men om man på allvar, på fullaste allvar, går omkring och fruktar att hamna i helvetet, så behöver man hjälp. Du lider ju i onödan! Inte för att du tror på Gud och Jesus, utan pga allt det andra.
    Håller med, du skulle må bra av att prata med någon.
  • Johnnyorange

Tyvärr tjänar det inte mycket till att fråga människor detta. Helt enkelt eftersom det beror helt på personen du frågar. Frågar du en ateist så tror ju inte de på helvetet. Frågar du olika kristna kommer du också få olika svar. Om det finns en allvetande Gud så är han den enda som troligen vet.

• Glinda från Oz

Kristendomen hittades på för att vissa skulle få makt och styra över andra och så fungerar det till viss del även idag. Det finns ingen religion som skördat så många liv som abrahamsrelgionerna (kristendom, judendom, islam) läser man bibeln ser man att Gud är blodtörstig och inte tvekar att döda.

Antigen tror man på Gud och gör exakt som han säger eller så hamnar man i helvetet. Vi har fri vilja men vi måste välja att lyda honom. Hur skiljer sig det från vilken diktator som helst?

• Anonym (Helen)

När du tog emot Jesus i ditt hjärta så är alla dina synder förlåtna. Om du gjorde massa dumt efteråt så be ärligt Gud om förlåtelse och du kommer bli förlåten. Men du behöver vända om och ta din tros steg på riktigt.

Om du kommer till ett helvete det vet bara Gud. Läs på sajten apg29

• Tow2Mater
    Anonym (Jesus är allt) skrev 2019-03-28 13:10:37 följande:

Jag har varit igenom en massa skit i livet...och jag tänker ibland, efter allt jag varit med om, så borde det vara rättvist för mig att få en plats i himmelen efter allt hemskt. Fast det kanske är själviskt och dumt att tänka så...

Dumt att tänka så ja, eftersom det är fel - ingen fortjänar, eller har 'rättvsa till', att få en plats i himlen. Vi kommer dit enbart pga att Jesus tog våra felsteg/synder på sig, och dog i vårt ställe. Enbart av Guds nåd är himlen oppen for oss.

Ber du om forlåtelse och menar det ur djupet av ditt hjärta, blir du forlåten. Gud är vår far, och vilken pappa forlåter inte sitt barn om och om igen så många gånger som krävs, om det kommer från hjärtat, och barnet forsoker gora sitt bästa. Läs i Bibeln om "frälsningsvisshet".
Svar på tråden Rädd för att hamna i helvetet