• Erikebba0911

    Värt att testa Saxenda???

    Jag har i många år lidit av övervikt. Som mest har jag vägt 101 kg till 173 cm. Mestadels har mina viktproblem berott på frosseri och inaktivitet. I 25-årsåldern lyckades jag gå ned 20 kg på ett halvår, från 95 till 75 kg, med hjälp av jogging och sundare kost (dock utan att räkna kalorier). 
    Jag höll min nya vikt i ca fem år men började sedan gå upp i vikt sakta men säkert. Jag trodde först att det berodde på att jag fått ett nytt jobb och blivit mer stillasittande. Men när jag var 30 fick jag diagnosen hypotyreos som också kan leda till viktuppgång. Jag fick Levaxin men märkte ingen större skillnad på vikten. Senare har jag läst att andra faktorer dock kan påverka vikten mer, som insulin- och leptinresistens.
    För fyra år sedan jag var uppe i 101 kg och kände att jag måste ta tag i problemet en gång för alla. Min läkare ville skriva ut Metformin men jag var orolig över en ovanlig men allvarlig biverkning: laktosacidos. 
    Sedan läste jag om ett nytt mirakelpreparat, Berberine, som sades vara lika effektivt som Metformin. Jag började ta 500 mg före varje huvudmåltid (totalt 1500 mg/dag) och rasade i vikt. -28 kg på mindre än ett halvår. Jag pendlade mellan 69-73, den lägsta vikt jag haft i vuxen ålder, de kommande två åren. Jag kunde gå ned flera klädstorlekar och var fullt nöjd med vikt och utseende.
    Sedan fick jag genomgå en kort (sex veckor) period med höga doser kortison. Under den korta tiden lade jag på mig 17 kg och vägde i julas 90 kg, det högsta jag vägt på flera år. Och sedan dess sitter övervikten som fastgjuten. Motion verkar varken göra till eller från, och Berberine är inte alls lika effektivt längre av någon konstig anledning.
    Jag inser att jag behöver dra ned på matintaget och framför allt välja energisnåla alternativ. Jag har tidigare prövat VV med framgång men är rädd för att ge upp och börja överäta när sötsuget sätter in. Jag vet att kortison kan öka sötsuget och skapa insulinresistens, men borde biverkningarna inte lägga sig efter avslutad kur? Trots allt har det gått ett halvår sedan jag slutade med medicinen.
    Saxenda låter intressant då det sätter ned aptiten - min största fiende och hinder för viktnedgång. 
    Jag vet att det inte ingår i högkostnadsskyddet, men jag är beredd att ta den kostnaden om det kan hjälpa mig att gå ned i vikt. Min läkare tror att det skulle vara bra för mig.
    Men jag undrar några saker:
    - hur svåra är biverkningarna och hur länge varar de (jag inser att det är individuellt men vill ändå försöka bilda mig en uppfattning om de vanligaste biverkningarna)?
    - är det svårt att ge sig själv injektioner? Ingår nålarna i förpackningen eller måste de beställas separat?
    - har viktnedgången blivit bestående efter avslutad kur, dvs ingen jojobantning?

    Vore jättetacksam för input och feedback, både positiv och negativ, från Saxenda-användare!

  • Svar på tråden Värt att testa Saxenda???
  • Themis
    Flippis25 skrev 2020-06-11 12:42:03 följande:

    Tråkigt att det inte gick bra. Du har inte lust att sälja dem som är kvar?


    Ni är medvetna om att det är ett brott att sälja vidare läkemedel?

    Enligt lagen är det otillåtet att sälja medicin ? oavsett om den är narkotikaklassad eller inte ? om man inte fått ett tillstånd av läkemedelsverket. Enligt 9 kap. 1 § lag om handel med läkemedel är straffet för detta böter eller fängelse i högst ett år.

    ---
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
Svar på tråden Värt att testa Saxenda???