• Anonym (letar bank)

Vilken bank är bäst?

Hej!

Vi funderar på att byta bank. Vi har swedbank idag, men nu har räntorna på bolänet höjts och de har börjar ta ut mer avgifter för kort, etc. Det gör de säkert på fler ställen, men undrar ändå om någon har koll på vilken bank som är bäst?

Skriv gärna motivering :)

Vi har till exempel tittat på ICA-banken. Där är boräntorna lägre och avgifterna för kort och sånt lägre. Vi handlar inte så mycket på ICA, men det blir ju lite extra bonus när vi handlar där.

• Svar på tråden Vilken bank är bäst?
  • Anonym (Erik)

Vi funderar också på att byta bank. Jag har kollat lite på SBAB, där skulle vi kunna få lägra bolåneränta samt att de faktiskt har ett vanligt sparkonto med ränta (liten, men dock ränta).

• Anonym (letar bank)

Ja, SBAB verkar ju bra!

Kollade också på Skandia.

Usch, jag vet alldeles för lite om allt sånt här...

• Anonym (letar bank)

Okej, såg nu att SBAB visserligen har väldigt bra bolån, men de har inte lönekonto eller så. 

Gör kanske inget, men känns ju smidigt att han allt samlat på ett ställe...

• Anonym (Erik)
    Anonym (letar bank) skrev 2019-03-29 11:18:55 följande:

Okej, såg nu att SBAB visserligen har väldigt bra bolån, men de har inte lönekonto eller så. 

Gör kanske inget, men känns ju smidigt att han allt samlat på ett ställe...

OK, det har jag inte sett. Det jag oroar mig för, är att en ny bank kanske har krav på sparande i just den banken. Vi har vårt huvudsparande i en nätbank som är billig, och har inte lust att starta ett större sparande i en traditionell bank, det räcker att ha lite buffertpengar där.
  • Anonym (ds)

Det bästa är att ha flera.

• Anonym (Kille)

www.compricer.se/borantor/

Se främst på snitträntan. Vissa banker har ju höga listräntor och ger mycket rabatt, andra har ju mindre eller inga rabatter och lägre listränta från början.

Vilken bank som ger bäst beror på så många andra faktorer. Skandia t.ex. hade superbra ränta om jag flyttade tjänstepensionen dit, men då var ju avgiften för tjänstepensionen klart högre.

För min egen del slutade det med att jag valde stabelo (via avanza) för bolånen (1.38% 3 års bindningstid), samlade mitt sparande via avanza (väldigt låga avgifter/courtage), betalar mina räkningar via länsförsäkringars banktjänst (0kr/år), och använder kreditkort från Shell för att betala (bonus, ingen årsavgift).

Jag betalar superlåga avgifter. Har liksom plockat russinen ur kakan. Det är enkelt att ha flera banker och det finns egentligen ingen anledning att ha 1 bank där alla tjänster samlas, om man inte får ruggiga rabatter för att man samlar alla tjänster.

Se upp för årsavgifter!

• Anonym (letar bank)

Jaså, det är dela upp det som gäller alltså...

Det låter ju klyddigt, men det är det kanske inte...

Vi får fundera :)

• Anonym (3 st)

VI har 3 banker.
    Avanza för sparande
    SBAB för bolån och sparkonto
    Skandia för lönekonto, kort m.m.

Tycker det inte är så krångligt faktiskt. Bolånet sköts ju med automatisk överföring så det behöver man nästan aldrig tänka på. Skillnaden är väl att jag loggar in på olika ställen beroende på om jag ska kolla hur mycket pengar ja har på kontot eller om jag ska köpa aktier.

• Anonym (Lf)

Vi har länsförsäkringar på allt. Bolån banktjänster försäkringar rubbet. Om man har allt hos dom får man 20% på alla försäkringar vilket blir tusenlappar när man har villa bil och barn. Fick bra erbjudande på bolån också. Sen är de lätta att få tag på.

Svar på tråden Vilken bank är bäst?