Väntar barn utomlands med hjärtfel.
Jag är moster till en fantastisk tjej som bor i USA sedan hon var 14. Hon har amerikanskt medborgarskap sedan födseln men båda föräldrarna är svenskar (den ena hade dubbelt medborgarskap).
Nu är hon gravid och hon och hennes sambo är så klart överlyckliga! Hennes familj har haft lite problem med hälsan de senaste åren och därför har hela familjens kassa tömts ganska så rejält för att betala för läkarvård (livsnödvändiga operationer tex). Men de skulle kunna klara det, men förra veckan fick de veta att barnet eventuellt har hål i hjärtat.
Min fråga är nu, kan de flytta till Sverige och skriva sig här, och föda barnet här med den läkarvården som då sedan behövs och på så sätt slippas sättas i livslånga skulder?
Någon som vet om man kan göra så? Barnet beräknas i slutet av sommaren så inte jättemycket tid att hoppa på... Boende skulle jag lösa åt henne, men skulle hon kunna få vård till sitt barn utan att bli bankrupt? Skulle hon kunna få någon form av inkomst för att klara det nödvändigaste? Skulle hennes sambo få bo i Sverige under perioden vi snackar om? Hur lång tid tar det tror ni med operationer osv innan de kan åka hem igen?
Så orolig hur det skall gå........