• Anonym (Anonym)

Ni långa föräldrar: Blev era barn också långa?

Nattliga funderingar. Ni långa föräldrar, blev era barn också långa som vuxna? Om inte, hur långa blev de då?

Själv är jag ett "kort" barn till långa föräldrar. 
    Pappa: 192 cm.
    Mamma: 172 cm. 
    Jag (kvinna): 162 cm. 
    Har inga syskon. 

Som barn förväntades jag bli mellan 182-188 cm, vilket ju dock var extremt åt andra hållet för att vara tjej. Jag slutade dock visuellt att växa som 10 åring, då jag var 160 cm, och stannade definitivt på 162 cm som 11 åring.
    Detta utreddes aldrig, då det ansåg som en fullt normal längd.

• Svar på tråden Ni långa föräldrar: Blev era barn också långa?
  • Ninjara

Gener kan spela in till stor grad men man får inte glömma bort att mediciner man fått som barn också kan ha på verkat. Samt är man tjej och får tidig mens så påverkar det med.

Är kortast i släkten (161) men min bror är ca 190. Varken mamma eller pappa är så jätte långa men MÅNGA på min fars sida är.

Har två kvinnliga kusiner (ca 187) som hormon behandlats för att sluta växa. Vet att barnen till ena är 2 snäpp över i skalan i jämförelse med normen. Deras mor är hyfsat lång. Pappan till dessa 2 barn är också lång.

• Anonym (Långben)

Vi är båda långa:

Mamma- 181cm

Pappan- 189 cm

Vår dotter är lång medan vår son hör till de kortaste på dagis. Hur utfallet faktiskt blir återstår att se när de vuxit klart..

.

• Anonym (C)

Jag är 174 cm och min man är 180 cm, dottern är nyss fyllda 12 och är 167 cm. Ska bli intressant att se hur lång hon blir. Sonen är nio och jag tror att han är runt 150 cm. Om man tittar på mina egna föräldrar så är pappa 182 cm och mamma 167 så jag hamnade mittemellan dem.

• Anonym (A)

Kom du in i puberteten väldigt tidigt? Eftersom du slutade växa som 10-åring? Vanligen spurtar man innan mens för att sen kanske växa ytterligare 5% efter det.

• Anonym (X)

Enligt kurvan skulle du blivit 1.80+ (Pratade man inte om det då det är långt för tjej?) men slutade tvärt?

• Fjäril kär

Mamma 1,50 och pappa 1,70 - Jag blev 1,65 och min bror 1,74

Jag 1,65 pappa till barn 1 1,80 - vårt barn 1,85

Pappa 2 är 1,75 - vårt barn är 1,85

Pappa 3 är 1,75 - vår 11-åring är just nu 1,65 och växer fortfarande

Min pappas syskon är alla 1,80 - 2 meter långa så det är bara pappa som är "kort"

Så längd kan även ärvas i andra hand.

• Zoe03

Mamma 175 cm

Pappa 193 cm

Dotter 22 år är 185 cm

Dotter 20 år är 177 cm

Dotter 16 år är 184 cm

• Fiiee

Jag 169 cm. Maken 185 cm

Dotter 155 cm 16 år. (Hon har vuxit färdigt)

Son 13 år 160 cm.

• Anonym (H)

Jag är ett långt barn till rätt korta föräldrar..

Min mamma: 164cm

Min pappa: 171cm

Jag (tjej): 180cm

Min bror: 183cm

Så ja.. Jag tror det finns undantag, haha.

• fjanten

Min pappa: ca 180

Min mamma: ca 170

Jag: strax över 170

Brorsan: ca 180

Min man är 185, och vår dotter är +1 på längd, vår son är +2 på längd

• 19mark82

min mamma var 160cm

min pappa är 170cm

min bror blev 172cm

jag blev 187cm

Min slutsats är att det finns så pass många faktorer att det är helt random hur lång kommer man vara 

• Anonym (Anonym)

Intressanta svar! 
    Inser att det verkligen kan skilja mycket och att långa föräldrar absolut inte är = långa barn.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (A) skrev 2019-03-30 09:32:31 följande:

Kom du in i puberteten väldigt tidigt? Eftersom du slutade växa som 10-åring? Vanligen spurtar man innan mens för att sen kanske växa ytterligare 5% efter det.

Minns inte exakt, men tror jag var typ 8 år när jag kom i puberteten. Som typ 7.5-8 åring, (antagligen) strax före puberteten var jag 129 cm lång, och jag blev ju trots allt ändå 162 cm, så jag växte ju över 30 cm. Så nog spurtade jag. Dock hade jag redan växt klart när jag fick min första mens. Den fick jag på senhösten som 11 åring. Då var jag redan definitivt färdigväxt i över ½ år, och visuellt sett färdigväxt i ungefär 1 ½ år. (Växte ju 2 cm mellan året som 10 åring - våren jag skulle bli 11 år.)
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (X) skrev 2019-03-30 09:34:31 följande:

Enligt kurvan skulle du blivit 1.80+ (Pratade man inte om det då det är långt för tjej?) men slutade tvärt?

Jo, jag är fullt medveten om det. Enligt alla möjliga och omöjliga formler skulle jag blivit mellan 182-188 cm vad jag hörde då. Givetvis sa man att det var väldigt lång, men samtidigt var det "vi får se vad som händer". Dock har jag, om jag förstått det rätt, alltid legat några kurvor/percentiler under "normal" och ett antal under sett till att mina föräldrar är så långa. Var alltid bland de kortaste barnen på dagis och lågstadiet. När jag som ungefär 8 åring kom in i puberteten var jag 129 cm. Sen som 10 åring hade jag blivit 160 cm, och våren innan jag fyllde 11 år parkerade jag på 162 cm. Detta var förövrigt ungefär ½ år innan jag fick min första mens. Har hört att man kan växa någon enstaka centimeter även efter mensen, men det gjorde jag alltså inte, utan var färdigväxt sedan "länge". 
    Faktum konstaterades, men eftersom att 162 cm är en helt normal längd för en kvinna, ansågs det fullt normalt.
Svar på tråden Ni långa föräldrar: Blev era barn också långa?