• Anonym (integritetskränkning?)

Får Budbee fotografera mig vid leverans?

Skulle nyligen ta emot en leverans från Apotea. Hade på förhand kryssat i att de fick lägga paketet utanför dörren som de brukar. Men istället gick ner för att möta chauffören när jag hörde bilen så att han skulle slippa ta sig upp för alla trappor.

Han tog då upp sin mobil och frågade om han fick fotografera mig, vilket jag förvånat sa nej till. Han sa då att han bara ska ta en bild på av att jag emottagit paketet.

Jag fann detta mycket konstigt och var inte beredd. 5 min senare får jag ett sms där jag ska betygsätta leveransen och ser då en bild på mig i med ansikte och allt i dörren???

Får de göra så här? Jag sa ju NEJ!!

Har försökt kontakta Budbee men de går bara att skicka mail.

Någon annan som varit med om något liknande?

• Svar på tråden Får Budbee fotografera mig vid leverans?
  • Anonym (Too)

Jag har bara varit med om att de fotat när de lämnat paketet utanför dörren.

• Anonym (jur)

Jag gissar att du funderar på om det skulle kunna ses som kränkande fotografering och med tanke på omständigheterna så skulle jag säga att det inte var ett brott att fotografera dig.

Så här sägs det i förarbetet till detta tillägg i brottsbalken

Kränkande fotografering 

Det innebär att det blir förbjudet att i hemlighet fotografera eller filma någon som befinner sig i sin privata miljö eller på en annan plats som är avsedd att vara privat, på en toalett, i ett omklädningsrum eller liknande. För att en fotografering ska vara straffbar krävs också att den sker utan tillåtelse från den som blir fotograferad. Straffet blir böter eller fängelse i högst två år.

En fotografering ska inte räknas som brottslig om den är försvarlig med tanke på syfte och sammanhang. Det kan till exempel handla om en fotografering som utgör ett journalistiskt nyhetsarbete. Bestämmelsen ska inte heller gälla den som fotograferar någon inom ramen för en myndighets verksamhet. För att avgöra om en fotografering är försvarlig ska en helhetsbedömning göras i det enskilda fallet.
  • Anonym (Mamma)

Jag har bara varit med om att de fotat när de lämnat vid dörren. De ganske behövde ta en bild som bevis för att du hade kryssat i att det var ok att lämna vid dörren och för att du inte sen ska säga att du inte fått paketet.

• Anonym (jur)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-03-30 12:58:42 följande:

Jag har bara varit med om att de fotat när de lämnat vid dörren. De ganske behövde ta en bild som bevis för att du hade kryssat i att det var ok att lämna vid dörren och för att du inte sen ska säga att du inte fått paketet.

Troligtvis så är det så
  • Anonym (A)

Har inte blivit fotad vid paketleverans, endast att jag kvitterat paketet. Vid en annan leverans hade jag ingen möjlighet att ta emot den så leveransen lämnades utanför dörren.

• Anonym (herreguh)

Men herregud. Han måste fota paketet som bevis på att han lämnat paketet för hans företag. Vad spelar det för roll? Ingen annan kommer se bilden, inget kommer hända med bilden. Det påverkar inte ditt liv på något sätt varför måste du hålla på och göra det till värsta grejen?

Jäkla lättkränkta Sverige. 

Anonym (jur) skrev 2019-03-30 12:11:59 följande:

Jag gissar att du funderar på om det skulle kunna ses som kränkande fotografering och med tanke på omständigheterna så skulle jag säga att det inte var ett brott att fotografera dig.

Så här sägs det i förarbetet till detta tillägg i brottsbalken

Kränkande fotografering 

Det innebär att det blir förbjudet att i hemlighet fotografera eller filma någon som befinner sig i sin privata miljö eller på en annan plats som är avsedd att vara privat, på en toalett, i ett omklädningsrum eller liknande. För att en fotografering ska vara straffbar krävs också att den sker utan tillåtelse från den som blir fotograferad. Straffet blir böter eller fängelse i högst två år.

En fotografering ska inte räknas som brottslig om den är försvarlig med tanke på syfte och sammanhang. Det kan till exempel handla om en fotografering som utgör ett journalistiskt nyhetsarbete. Bestämmelsen ska inte heller gälla den som fotograferar någon inom ramen för en myndighets verksamhet. För att avgöra om en fotografering är försvarlig ska en helhetsbedömning göras i det enskilda fallet.
    Men jag sa ju bokstavligen NEJ! Varför ska man ens använda fotografering som bevis på att ett paket är mottaget. Underskrift är ju något som ska användas i såna fall eller visande av legitimation?
    Anonym (herreguh) skrev 2019-03-30 13:21:36 följande:

Men herregud. Han måste fota paketet som bevis på att han lämnat paketet för hans företag. Vad spelar det för roll? Ingen annan kommer se bilden, inget kommer hända med bilden. Det påverkar inte ditt liv på något sätt varför måste du hålla på och göra det till värsta grejen?

Hur vet jag var bilden hamnar? Den är ju redan ute på nätet och i deras app?

Är detta ens tillåtet?
    Anonym (Too) skrev 2019-03-30 12:03:20 följande:

Jag har bara varit med om att de fotat när de lämnat paketet utanför dörren.

Men tog de foto på hela dig då? Jag sa ju nejo ch då sa han att han bara skulle fota paketet och min hand ungefär som att bevisa att jag tagit emot det. Men på bilden var jag i helfigur och hela ansiktet.
  • Anonym (jur)
    Anonym (integritetskränkning?) skrev 2019-03-30 13:27:36 följande:
    Men jag sa ju bokstavligen NEJ! Varför ska man ens använda fotografering som bevis på att ett paket är mottaget. Underskrift är ju något som ska användas i såna fall eller visande av legitimation?
    Jag skulle tro att anledningen var att du ville vara snäll och möta upp leveransen på annan plats än vid din dörr. För den som levererade paketet skulle du kunna vara vem som helst, om du hade varit i din lägenhet så ökar chansen rejält att det faktiskt är du som tar emot paketet.

Tänk tanken om någon helt främmande skulle ta emot ditt paket skulle du fortfarande vilja betala för detta eller hade du blivit arg och funderat hur det kunde gå till på detta sättet?
  • Anonym (jur)
    Anonym (integritetskränkning?) skrev 2019-03-30 13:28:42 följande:

Är detta ens tillåtet?
    Om denna bild skulle spridas på olika håll så skulle det i sig kunna vara ett lagbrott, om du vill kan du kontakta företaget och begära ut uppgifter i enlighet med GDPR så får du även reda på hur denna bild används och när uppgifterna kommer att raderas.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (herreguh) skrev 2019-03-30 13:21:36 följande:

jag har då aldrig hört talas om detta och jag beställer en hel del. Ingen har bett att få fota mig 
  • Anonym (herreguh)
    Anonym (integritetskränkning?) skrev 2019-03-30 13:28:42 följande:

Är detta ens tillåtet?
    Du använder hjärnan? Tror du föraren helt enkelt tyckte du var så jäkla snygg att han nu bara MÅSTE sprida den till alla han känner, kanske lägga upp på facebook också och riskera sin anställning bara för att han sååå gärna vill sprida din bild? Herregud lägg ned. Detta påverkar inte dig på något sätt. 
  • Anonym (herreguh)
    Anonym (mmm) skrev 2019-03-30 13:52:36 följande:
    jag har då aldrig hört talas om detta och jag beställer en hel del. Ingen har bett att få fota mig 
    Då använder du väl inte budbee. Dom fotar alltid sina paket vid det valda alternativet "lämna utanför dörren". 
    Anonym (jur) skrev 2019-03-30 13:38:06 följande:
    Om denna bild skulle spridas på olika håll så skulle det i sig kunna vara ett lagbrott, om du vill kan du kontakta företaget och begära ut uppgifter i enlighet med GDPR så får du även reda på hur denna bild används och när uppgifterna kommer att raderas.
    Tack för denna information. Precis vad jag eftersökte med tråden. . Jag nekade ju till fotografering eftersom det var högst förvirrande att nån ska fotografera mig för att jag ska få mina varor. Så pga den anledningen överträdde han ju mina önskemål dessutom. TACK! Ska kontakta dem skriftligen och begära detta.
    Anonym (herreguh) skrev 2019-03-30 13:59:34 följande:
    Då använder du väl inte budbee. Dom fotar alltid sina paket vid det valda alternativet "lämna utanför dörren". 
    Har personligen aldrig varit med om detta. Beställt säkert 20 paket tidigare som lämnats utanför dörren av Budbee då jag inte varit hemma. Så du menar att bara för att jag gick ner för att underlätta för chauffören,blev jag fotograferad, för att han inte lämnade paketen själv som jag kryssat i?
  • Anonym (K)

Jag tror att han tog bilden helt enkelt för att det är det systemet hans arbetsgivare använder för att dokumentera leveranser (vanligtvis bild på dörren, men det var ju inte aktuellt eftersom du gick ner till honom). Hos postombudet scannar de id-kortet och andra ber om en signatur men det är inte säkert att han hade den utrustning som krävs för det.

• Tiina87
    Anonym (integritetskränkning?) skrev 2019-03-30 14:07:21 följande:

Har personligen aldrig varit med om detta. Beställt säkert 20 paket tidigare som lämnats utanför dörren av Budbee då jag inte varit hemma. Så du menar att bara för att jag gick ner för att underlätta för chauffören,blev jag fotograferad, för att han inte lämnade paketen själv som jag kryssat i?

Och då har de fotograferat dörren med paketet utanför. Helt enligt sina rutiner.
Svar på tråden Får Budbee fotografera mig vid leverans?