• Anonym (Parfymfritt tack)

Hur "vågar" man sluta med parfym?

Först ut så duschar och tvättar jag håret varje morgon och oftast duschar jag på kvällen också. Och självklart om jag har tränat eller blivit varm t ex. Har alltid oparfymerad antiperspirant på mig och min duschcreme har parfym och likaså mitt schampo och balsam.

Saken är den att jag inte gillar parfymdoft på mig själv och helst skulle jag vilja vara utan men jag är rädd att lukta illa fast jag är ren och alltid har rena kläder. Finns det någon större risk att jag kan lukta illa om jag slutar med parfym eller är det något vi luras att tro bara av kosmetikaindustrin?

• Svar på tråden Hur "vågar" man sluta med parfym?
  • Pierott

De enklaste sättet för dig o ta reda på om du luktar äckligt utan parfym är att gå en dag utan nån doftande på dig. Hur du luktar utan parfym kan omöjligen nån här svara på.

Pierott skrev 2019-03-30 23:35:41 följande:
    De enklaste sättet för dig o ta reda på om du luktar äckligt utan parfym är att gå en dag utan nån doftande på dig. Hur du luktar utan parfym kan omöjligen nån här svara på.
    Svårt att själv avgöra hur man luktar. Drömmer Tänkte mer generellt om andra upplever att folk utan parfym luktar illa. Folk som sköter hygien och kläderna då förstås och inte folk som är rädda för tvål, vatten och tvättmaskiner.
  • Pierott
    Anonym (Parfymfritt tack) skrev 2019-03-30 23:39:57 följande:

Svårt att själv avgöra hur man luktar.  Tänkte mer generellt om andra upplever att folk utan parfym luktar illa. Folk som sköter hygien och kläderna då förstås och inte folk som är rädda för tvål, vatten och tvättmaskiner.

Det är så otroligt inviduellt hur en person luktar efter en dag. Det finns dom som kan vara igång fysiskt från 07-16 utan att lukta nånting och dom som luktar efter en timme. Det är bara du sniffar dig under armarna efter en fysisk dag så vet du:)
  • Anonym (kroppsodörer)

Alltså om du sköter hygienen för övrigt och duschar så mycket som du gör och även har rena kläder kommer du ju inte att lukta illa bara för att du inte har parfym. Produkterna du använder har ju de en viss parfym som utsöndras så du är ju knappast helt "syntetdoftlös" om man säger så.

Däremot tycker jag ofta att människor som inte använder parfymerade produkter luktar lite unket. Man tar upp doft från hemmet, hår och hud luktar illa snabbt + smutsen från jeans kan lukta väldigt fadd. Jag gillar inte min egen eller andras kroppsdoft förutom i den jag är förälskad i. Människor luktar sämre än djuren och blir snabbt ofräscha. Det tar ju bara ett par timmar innan kroppsodörer tränger fram, så parfym behövs anser jag.

• Anonym (Bling)

Nej du kommer inte att lukta illa om du slutar med parfym. För många människor kommer du säkert snarare lukta bättre. Vi är många som tycker att det är jobbigt med påtvingade parfymdofter. Det är heller inte bra för din hud att hålla på att duscha så ofta. Naturligt doft av hud är det bästa. ????????

• Anonym (fniss)

När jag gick över till parfymfritt så hade jag 5-6 "initierade" som jag hade förtroende för som fick i uppdrag att "sniffa" mig under ca en vecka. Ingen rapporterade någon försämring i min allmänna kroppsodör, så jag kunde tryggt släppa parfymerade produkter. 

• MallaL
    Anonym (kroppsodörer) skrev 2019-03-30 23:47:02 följande:

Alltså om du sköter hygienen för övrigt och duschar så mycket som du gör och även har rena kläder kommer du ju inte att lukta illa bara för att du inte har parfym. Produkterna du använder har ju de en viss parfym som utsöndras så du är ju knappast helt "syntetdoftlös" om man säger så.

Däremot tycker jag ofta att människor som inte använder parfymerade produkter luktar lite unket. Man tar upp doft från hemmet, hår och hud luktar illa snabbt + smutsen från jeans kan lukta väldigt fadd. Jag gillar inte min egen eller andras kroppsdoft förutom i den jag är förälskad i. Människor luktar sämre än djuren och blir snabbt ofräscha. Det tar ju bara ett par timmar innan kroppsodörer tränger fram, så parfym behövs anser jag.

Om du tycker att människor luktar unket förstår jag inte hur parfym kan hjälpa upp detta, då borde du ju känna både det unkna och parfymen, det unkna försvinner ju inte för att adderar parfym, i så fall behövs det VÄLDIGT mycket.

Jag tycker rena personer med rena kläder utan syntetiska dofter är behagligt neutrala, starka dofter från parfymer, hårprodukter, sköljmedel etc är irriterande och ger mig huvudvärk, så för mig och många andra är det jättebra att ts vill sluta med parfymerade produkter!
  • Anonym (Attika)

Du kommer inte att borja lukta illa om du slutar med parfymerade produkter. Dock finns det vissa som, trots att de har nytvattade klader, luktar surt och unket. Detta kan ha uppkommit da de latit tvatten ligga kvar i maskinen for lange innan de hangt upp den, eller att tvatten (t ex. tjocka trojor och jeans) tagit lang tid pa sig att torka och det darmed bildats bakterier i tyget. Dessa bakterier forsvinner inte av sig sjalv utan fortsatter sedan att "smitta" andra klader de tvattas med. Lukt kan aven uppsta om man anvander for mycket tvattmedel. Da ar det tvattmedelsresterna, som inte skoljts ur tyget ordentligt, som ruttnar och genererar dalig lukt.
    Det sura/unkna marks inte nar kladerna ar torra, men sa fort man blir "varm i kladerna" s a s sprids den sura/unkna doften runt personen. For att komma till ratta med problemet - anvand attika istallet for vanligt skoljmedel (decinficerar och tar bort dalig lukt) och om det ar tvattmedelsrester som orsakat problemet kor en maskin rena klader pa snabbprogram (for att fa bort resterna) och som sagt attika i sista skoljningen.
    Finns aven speciella tvattmedel som motverkar dalig lukt som t ex. fit'n clean och ICA's parfymfri sporttvatt.

https://www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/husmorstips/sa-gor-du-eget-billigt-och-valdoftande-skoljmedel--av-attika/
    https://www.radron.se/artiklar/sa-far-du-bort-sur-lukt-i-kladerna/
    https://skonahem.com/badrum/attika-i-tvattmaskinen-bra-pa-sa-manga-satt/

• Anonym (Eva)
    Anonym (Attika) skrev 2019-03-31 08:25:30 följande:
    Du kommer inte att borja lukta illa om du slutar med parfymerade produkter. Dock finns det vissa som, trots att de har nytvattade klader, luktar surt och unket. Detta kan ha uppkommit da de latit tvatten ligga kvar i maskinen for lange innan de hangt upp den, eller att tvatten (t ex. tjocka trojor och jeans) tagit lang tid pa sig att torka och det darmed bildats bakterier i tyget. Dessa bakterier forsvinner inte av sig sjalv utan fortsatter sedan att "smitta" andra klader de tvattas med. Lukt kan aven uppsta om man anvander for mycket tvattmedel. Da ar det tvattmedelsresterna, som inte skoljts ur tyget ordentligt, som ruttnar och genererar dalig lukt. Det sura/unkna marks inte nar kladerna ar torra, men sa fort man blir "varm i kladerna" s a s sprids den sura/unkna doften runt personen. For att komma till ratta med problemet - anvand attika istallet for vanligt skoljmedel (decinficerar och tar bort dalig lukt) och om det ar tvattmedelsrester som orsakat problemet kor en maskin rena klader pa snabbprogram (for att fa bort resterna) och som sagt attika i sista skoljningen. Finns aven speciella tvattmedel som motverkar dalig lukt som t ex. fit'n clean och ICA's parfymfri sporttvatt. www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/hu.../ www.radron.se/artiklar/sa-far-du-bort-sur-luk.../ skonahem.com/badrum/attika-i-tvattmaskinen-br.../

Bra tips! Jag vill dock påpeka att sköljmedelsreceptet i första länken inte är parfymfritt. Doftande oljor, hur naturliga de än må vara, kan orsaka besvär för allergiker, astmatiker och doftöverkänsliga.
  • Mandel

Så länge du sköter din hygien fas använder parfymfria produkter så är det inga problem!
    Det är om du börjar slarva med hygienen som du börjar lukta...

Du skulle säkerligen kunna sluta med ex deo helt om du tvättade dig under armarna med parfymfri tvål varje morgon och kväll. Du skulle inte lukta svett för det!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.

Min hygien kommer jag alltid att sköta slaviskt så på så vis ska det inte vara några problem. Kommer att fortsätta med parfymerade tvålar, schampo och balsam och även ta en dutt parfym ibland men kanske inte till vardags längre. Kommer alltid att ha oparfymerad deo också för det skulle jag aldrig sluta med. Jag tar alltid en nytvättad tröja varje dag så tröjan kan ju inte lukta illa.

Jag tvättar redan med ättika faktiskt sen vi hade problem med illaluktande tvätt och vi har inte längre illaluktande tvätt. Nu kör jag ett tvättmedel med lite parfym men inget sköljmedel utan bara ättika istället när det gäller kläder, lakan kör jag oparfymerat. Tvättmedlet är så lite parfymerat att det bara känns när man trycker upp kläderna i näsan men mannen vill ha lite parfym i tvättmedlet då han har dåliga minnen av illaluktande kläder, stackarn. Det var ett tag nämligen då varma kläder började lukta illa precis som "Ättika" skrev.

På tal om tvätt så måste jag tvätta tvättmaskinen igen. Hur gör ni andra det?

Svar på tråden Hur "vågar" man sluta med parfym?