• Anonym (://)

Vad är detta för skadedjur?

Hittat i lägenheten. Ursäkta suddig bild men har dålig mobilkamera. Den är kanske en halv cm. Svart skalbagge med ngt ljust på.

• Svar på tråden Vad är detta för skadedjur?
  • Anonym (Kanske)

Svårt att säga. Googla änger. Kanske en fläskänger.

• Anonym (Nyckelpiga)

Fläskänger skulle jag säga

• Anonym (Jag)

Pälsängrar har nått ljust uppe på så kan Ju tyvärr vara det

• Anonym (Mia)

Det är fläskänger. Vi har haft problem med dessa i huset så jag är 100% säker. Ring Anticimex och rådgör, de är svåra att bli av med genom städning.

Men usch då, måste jag slänga något? Har inte sett många av dem, kanske 1-2 på en månad.

• Anonym (Mia)

De gillar animaliska produkter, därav namnet, men det beror på var du hittat de. Är de i skafferiet skulle jag gå igenom allt. Kolla bakom spisen, de gillar fett och gammal mat.

De finns ute i naturen, särskilt i fågelbon, och flyger in genom öppna fönster. Lägger många larver som egentligen är de som gör skada. Man brukar hitta baggarna vid fönster då de gärna vill flyga ut.

Läs mer här www.anticimex.com/sv-se/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/flaskangrar/

• Anonym (Mia)

Det typiska för fläskängrar är att de har den bruna randen tvärs över ryggen.

• Anonym (hej)

ser ut som pälsänger.

de kommer vår och höst har Anticimex sagt (har haft såna) och de äter kläder. Men det enda som hjälpt mig (det var inte Anticimex), var rödceterträ-kulor och rödcederträ olja som jag har i garderoben.

(brukar dränka kulorna i oljan med jämna mellanrum).

Lavendel sägs de inte heller älska, men skulle ändå påstå att rödceterträ är grejen.

Kom ihåg att skaka kläderna innan du tar in rödcederträkulorna.

Anonym (Mia) skrev 2019-04-01 07:05:18 följande:

De gillar animaliska produkter, därav namnet, men det beror på var du hittat de. Är de i skafferiet skulle jag gå igenom allt. Kolla bakom spisen, de gillar fett och gammal mat.

De finns ute i naturen, särskilt i fågelbon, och flyger in genom öppna fönster. Lägger många larver som egentligen är de som gör skada. Man brukar hitta baggarna vid fönster då de gärna vill flyga ut.

Läs mer här www.anticimex.com/sv-se/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/flaskangrar/

Hittade en på väggen i köket och en på golvet i sovrummet, har hittills inte sett något i något skåp... Men är ju jätteäckligt om det kan finnas där ://

Har inte sett hål i några kläder förutom två linnen men tror de gått sönder i tvätten, de är helpolyester och det gillar de väl inte?

Usch ska kolla bakom spisen :(
    Anonym (hej) skrev 2019-04-01 07:20:05 följande:

ser ut som pälsänger.

de kommer vår och höst har Anticimex sagt (har haft såna) och de äter kläder. Men det enda som hjälpt mig (det var inte Anticimex), var rödceterträ-kulor och rödcederträ olja som jag har i garderoben.

(brukar dränka kulorna i oljan med jämna mellanrum).

Lavendel sägs de inte heller älska, men skulle ändå påstå att rödceterträ är grejen.

Kom ihåg att skaka kläderna innan du tar in rödcederträkulorna.

Jag har köpt cederträkulor till ett förråd som står i en annan byggnad - där satt en lapp om pälsängrar. Funkar de oavsett vilka ängrar det är? Måste man ha kulorna i olja eller funkar de ändå? Köpts på lagerhaus. Kan man lägga de i matskåp/bakom spisen eller bara i garderober?

Måste jag ringa Anticimex eller kan det räcka att städa ordentligt och med cederträ?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (://) skrev 2019-04-01 20:11:30 följande:

Hittade en på väggen i köket och en på golvet i sovrummet, har hittills inte sett något i något skåp... Men är ju jätteäckligt om det kan finnas där ://

Har inte sett hål i några kläder förutom två linnen men tror de gått sönder i tvätten, de är helpolyester och det gillar de väl inte?

Usch ska kolla bakom spisen :(Jag har köpt cederträkulor till ett förråd som står i en annan byggnad - där satt en lapp om pälsängrar. Funkar de oavsett vilka ängrar det är? Måste man ha kulorna i olja eller funkar de ändå? Köpts på lagerhaus. Kan man lägga de i matskåp/bakom spisen eller bara i garderober?

Måste jag ringa Anticimex eller kan det räcka att städa ordentligt och med cederträ?

Alltså jag köpte cedreträolja som är starkt och det hjälpte tyvärr inte ett smack på dessa djur. Dessutom finns de på flera ställen redan, flyger och rör sig, så då måste du ju ha en uppsjö av kulor.

Du måste hitta var de kommer ifrån. Om de har hittats på flera ställen i lägenheten bör du gå igenom allt noga, kanske finns en samling med larver någonstans. Kolla även i sängen, under bäddmadrass osv. Dock kan det vara så att många har hunnit bli baggar redan och därför rör sig mer i boendet.

Om du bor i lägenhet så kan det ju också komma från någon granne (finns ofta små sprickor i taket vid listerna). Vi hade våra på vinden och de tog sig in i huset via otätheter.

Jag hade inte tvekat att ringa Anticimex. Det kostar ingenting om man har hemförsäkring och bor man i lägenhet brukar de vilja att man ringer Anticimex så fort som möjligt för att få bukt med skadedjuren.

Saneringen tar inte så lång tid och är du inte gravid/astmatiker eller har småbarn hemma så brukar man få komma hem igen efter nån timme.

Men som sagt, en ordentlig koll - överallt!- måste du nog börja med. Skåp, lådor, bland kläderna, garderober, under soffan osv.

Fattar att det känns äckligt. Men försök tänka att det i naturen är vanliga skalbaggar som klassas som skadedjur bara för att de är inomhus.
  • viktorjohan

Om det är fläskängrar vet jag att de kan komma med hundmat i torrfoderform. Råkade själv ut för det. Jag fick bort dem genom att frysa fodersäcken, hålla rent runt hundens matskål där det annars kunde bli smulor. Sen sprutade jag Radar runt golvlister och där jag sett dem. Jag upprepade Radarbehandlingen ett par gånger med en veckas mellanrum. Vi såg till att ingen var hemma på flera timmar sedan jag sprutat Radar.

Svar på tråden Vad är detta för skadedjur?