• Anonym (Jennie)

    Orkar inte med min dotter längre som alltid är sur eller arg..

    Jag funderar på att säga upp mitt föräldraskap. Har en dotter på 12 år som för det mesta är sur och blir irriterad för ingenting. Detta är ingen pubertet, har varit såhär i 2 år snart. 
    Jag har varit ensamstående med henne, gett henne all min tid, lagt mitt liv åt sidan för henne. Har längtat efter kärlek alla dessa år, men vågar inte börja dejta heller, känner mig helt fast. Hon är inte särskilt pratglad, jag får svar på det jag frågar henne, går något emot henne, snäser hon och är sur. Råkar man nudda till henne i soffan för att man vill sitta lite nära, blir hon sur och flyttar på sig. Jag har börjat bli så deppig och börjar känna att det vore väldigt skönt att få bo helt ensam. Jag vill bo ensam!

    Råd, någon mer som känner igen sig? Känner att jag bara går ner mig mer o mer, försöker vara glad och positiv, men hennes temperament drar ner mig.

  • Svar på tråden Orkar inte med min dotter längre som alltid är sur eller arg..
  • Anonym (DontWorry)

    När jag var 12 år och kom in i puberteten så hatade jag min mamma.Men ta det inte personligt, det är bara en period där man skäms över sin förälder.Man skäms egentligen för det mesta.Låt henne vara bara.Det är bara en period.

  • Anonym (Fakta)

    Ojojoj... Du känner så redan då hon är 12 år.. Vänta tills hon blir 13, 14, 15, 16, 17, 18.. Det dröjer mååååånga låååånga år innan hon slutar snäsa åt dig och ibland kommer hon hata dig. Tonårstjejer är så tyvärr. Jag har själv varit sån och min mamma har berättat att hon var så mot sin mor. Visst finns det snälla och lågmälda tjejer, men de flesta är fräsiga och pubertala heeeeela sin uppväxt, tillochmed som små treåringar. Jag är 29 år och än idag kan jag fräsa till åt mamma då känslorna från 14årsåldern återkommer, haha!

  • Anonym (?)

    Jadu.. om man känner sig redo att "säga upp föräldraskapet" pga en tweenies dåliga humör så kanske man inte bör skaffa barn.. det dät är som sagt bara början... X-D

  • Gryntroll
    Anonym (?) skrev 2019-03-31 12:02:02 följande:

    Jadu.. om man känner sig redo att "säga upp föräldraskapet" pga en tweenies dåliga humör så kanske man inte bör skaffa barn.. det dät är som sagt bara början... X-D


    Det blev inte många inlägg innan standard "svar på tal"/kommentaren kom och givetvis anomymt... så lågt och onödigt nästan varje gång den dyker upp.
  • Anonym (Jennie)
    Anonym (Fakta) skrev 2019-03-31 11:32:58 följande:

    Ojojoj... Du känner så redan då hon är 12 år.. Vänta tills hon blir 13, 14, 15, 16, 17, 18.. Det dröjer mååååånga låååånga år innan hon slutar snäsa åt dig och ibland kommer hon hata dig. Tonårstjejer är så tyvärr. Jag har själv varit sån och min mamma har berättat att hon var så mot sin mor. Visst finns det snälla och lågmälda tjejer, men de flesta är fräsiga och pubertala heeeeela sin uppväxt, tillochmed som små treåringar. Jag är 29 år och än idag kan jag fräsa till åt mamma då känslorna från 14årsåldern återkommer, haha!


    Ska jag bara ignorera det då? Inte bry mig eller notera att hon är så. Jag har lite svårt att skaka av mig det. Tror att jag gör fel och att det är därför hon blir sur o så får jag dåligt samvete. Känner mig som en usel mamma.
  • Anonym (Jennie)
    Gryntroll skrev 2019-03-31 12:09:13 följande:

    Det blev inte många inlägg innan standard "svar på tal"/kommentaren kom och givetvis anomymt... så lågt och onödigt nästan varje gång den dyker upp.


    Ja ganska typiskt, det är lätt att vräka ur sig en sån kommentar bakom anonymt nick. Fegt!
  • Johanna1986

    Har du provat att prata med henne om hur du känner? Att du blir ledsen mm? Om de inte har hjälpt hade jag vänt mig till en kurator eller psykolog. Inte för hennes del utan för att du ska få prata med någon å kanske få stöd å hjälp för at du ska kunna handskas med allt å få en vardag du klarar av.


    Anonym (Jennie) skrev 2019-03-31 12:38:28 följande:

    Ska jag bara ignorera det då? Inte bry mig eller notera att hon är så. Jag har lite svårt att skaka av mig det. Tror att jag gör fel och att det är därför hon blir sur o så får jag dåligt samvete. Känner mig som en usel mamma.


  • Anonym (Jennie)
    Johanna1986 skrev 2019-03-31 13:03:01 följande:

    Har du provat att prata med henne om hur du känner? Att du blir ledsen mm? Om de inte har hjälpt hade jag vänt mig till en kurator eller psykolog. Inte för hennes del utan för att du ska få prata med någon å kanske få stöd å hjälp för at du ska kunna handskas med allt å få en vardag du klarar av.


    Jag har pratat med henne några ggr, då blir det bättre ett tag, men sen är det samma igen. Dessutom har hon andra i sin närhet, som min mamma, som alltid håller med min dotter, så då blir det ju svårare också, då tror hon inte att hon gör fel. 
  • Anonym (mums)

    Försök skaffa dig ett kul liv vid sidan av moderskapet. Som en buffert. Hon kan förmodligen klara sig ensam någon timme nu om du vill gå och träna eller fika med nån kompis. Hon verkar ha en mormor. Kanske hon kan vara där ibland så du kommer ut. Kanske börja dejta.

    Mår man bra så orkar man med sina barn bättre. Sedan kanske ni kan börja med nån kul aktivitet tillsammans för att binda.

  • Anonym (Jennie)
    Anonym (mums) skrev 2019-03-31 14:28:05 följande:

    Försök skaffa dig ett kul liv vid sidan av moderskapet. Som en buffert. Hon kan förmodligen klara sig ensam någon timme nu om du vill gå och träna eller fika med nån kompis. Hon verkar ha en mormor. Kanske hon kan vara där ibland så du kommer ut. Kanske börja dejta.

    Mår man bra så orkar man med sina barn bättre. Sedan kanske ni kan börja med nån kul aktivitet tillsammans för att binda.


    Du tänker helt rätt! Jag har inte haft så mycket tid till något annat än min dotter, jobb och hem. Jag tränar regelbundet. Men annars är det ett bra tips.
    Åhh, vad jag saknar att dejta, har inte vågat ta tag i det på riktigt, har haft chansen, men dragit mig undan p g a jag tror att det blir svårt med dottern.
Svar på tråden Orkar inte med min dotter längre som alltid är sur eller arg..