• JennyMid

    Bordernese kennlar?

    Har googlat runt i evigheter utan att hitta något. Är det möjligtvis någon som vet om någon kennel som föder upp Bordernese valpar? (Mix mellan Berner sennenhund och Border Collie). Helst i Sverige men går även bra i Europa.
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Bordernese kennlar?
  • Anonym (signatur)

    Finns inga seriösa kennlar som föder upp blandrashundar, nej. Hobbyuppfödare som tänker mer på att tjäna pengar än på hundens/hundarnas hälsa finns det dock gott om så där kan du nog hitta det du söker, om du är villig att främja oseriös avel vill säga.

  • DeathByPickles

    Men jösses, Nej! Varför i hela friden?!


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (suck)

    Så vitt jag vet går det inte att ha en kennel och bedriva blandras-avel i Sverige.

  • JennyMid

    Tycker blandningen har allt som jag någonsin velat ha i en hund. Älskar färgerna från berner sennen. Border collie är lite för hyper för min smak men vill fortfarande ha en ganska aktiv hund, så en mix mellan bernerns lite slöare temperament och border colliens hyper blir en fortfarande aktiv, smart, lojal osv hund. Har alltid velat ha lång/medium lång päls samt medium/stor hund. Vill kunna arbeta med min hund agility, lydnad, weight pull, sök mm, men samtidigt ha som sällskapshund. Kommer att bli min bästavän! Dessutom lever denna mix lite längre än vad exempelvis en berner gör (ca 9 år) till istället ungefär 15 år, eftersom att den är generellt hälsosammare. 


    Hittar absolut inget som jag inte gillar i denna mix. Älskar både personligheten såsom utseendet. Ser inget fel på att ha en blandras.

  • Dexter dot com
    JennyMid skrev 2019-04-03 16:07:43 följande:

    Tycker blandningen har allt som jag någonsin velat ha i en hund. Älskar färgerna från berner sennen. Border collie är lite för hyper för min smak men vill fortfarande ha en ganska aktiv hund, så en mix mellan bernerns lite slöare temperament och border colliens hyper blir en fortfarande aktiv, smart, lojal osv hund. Har alltid velat ha lång/medium lång päls samt medium/stor hund. Vill kunna arbeta med min hund agility, lydnad, weight pull, sök mm, men samtidigt ha som sällskapshund. Kommer att bli min bästavän! Dessutom lever denna mix lite längre än vad exempelvis en berner gör (ca 9 år) till istället ungefär 15 år, eftersom att den är generellt hälsosammare. 


    Hittar absolut inget som jag inte gillar i denna mix. Älskar både personligheten såsom utseendet. Ser inget fel på att ha en blandras.


    Menar du att den korsningen är så vanlig och funnits så länge att man kunnat utvärdera och har register på deras hälsa, mentalitet, livslängd, utseende och vilka egenskaper som slår igenom osv ?
  • JennyMid
    Dexter dot com skrev 2019-04-04 10:10:37 följande:
    Menar du att den korsningen är så vanlig och funnits så länge att man kunnat utvärdera och har register på deras hälsa, mentalitet, livslängd, utseende och vilka egenskaper som slår igenom osv ?

    Om det som jag har hittat så har alla sagt att den är betydligt hälsosammare än berner sennen, likvärdig som border collie. Dock så kan ju blandrashundar ärva sjukdomar från de renrasiga föräldrarna, men är inte lika vanligt.


    Finns inte mycket dokumentation i Sverige/ Europa, men hundrasen är populär i USA och Kanada. Skulle säga att de har tillräckligt med register för att generellt sätt förutspå deras hälsa, mentalitet, livslängd och egenskaper. De är alla lika på sitt sätt, men såklart ser/ beter

    sig inte alla hundarna exakt likadant. (Precis som med renrasiga) Tycker det karaktäriserar de på sitt vis. 


    Förstår inte varför folk verkar vara så emot blandraser?

  • Anonym (suck)
    JennyMid skrev 2019-04-04 21:11:18 följande:

    Om det som jag har hittat så har alla sagt att den är betydligt hälsosammare än berner sennen, likvärdig som border collie. Dock så kan ju blandrashundar ärva sjukdomar från de renrasiga föräldrarna, men är inte lika vanligt.


    Finns inte mycket dokumentation i Sverige/ Europa, men hundrasen är populär i USA och Kanada. Skulle säga att de har tillräckligt med register för att generellt sätt förutspå deras hälsa, mentalitet, livslängd och egenskaper. De är alla lika på sitt sätt, men såklart ser/ beter

    sig inte alla hundarna exakt likadant. (Precis som med renrasiga) Tycker det karaktäriserar de på sitt vis. 


    Förstår inte varför folk verkar vara så emot blandraser?


    Nej, inte hundrasen, den är inte godkänd av SKK, AKC, KC osv.

    Folk har inte generellt något emot blandraser, folk har något emot de som avlar blandraser då de sällan följer avelsprogram, hälsotestar, mentaltestar, registrerar sjukdomar och för "stamböcker", försäkrar och vet-besiktigar kullar och alla andra saker som en seriös uppfödare håller på med och som kennelklubben och rasklubben kräver.

    Dock vet jag att man i USA i vissa fall bedriver seriös blandras-avel med vissa  populära blandraser (labradoodle, cockerpoo m. fl.), men det existerar vad jag vet inte i Sverige/Europa (men jag blir lycklig om jag har fel!)
  • Dexter dot com

    Jag ser inget fel i blandrasavel så länge man har ett syfte med aveln tex prestationsavel för att få fram bättre drag och jakthundar och att man verkligen har full koll på hälsa och mentalitet i många bakomliggande led. Dock upplever jag att så sällan är fallet då få renrasägare skulle använda en utmärkt meriterad renrashund i blandrasaveln. Min erfarenhet är dom hundar som används i blandrasaveln inte håller för avelskraven från rasklubbar och SKK dvs icke rastypiska och inte ua på alla hälsokontroller. Jag har också svårt att tro att man inte kan hitta en passande ras bland alla raser som redan finns .

  • Hippofluff

    Du har redan fått många bra svar i tråden. Blandrasavel för sällan något gott med sig i längden. En hund registrerad i SKK har i regel föräldrar hälsotestade för de rasbundna sjukdomar som finns, för den valpköpare som vill kan man också gå bakåt i stamtavlan och undersöka testresultat på andra individer med nära släktskap. Mentalbeskrivningar och meriter dokumenteras också. Jag jobbar inom djursjukvården och kan dementera att blandraser skulle vara så mycket friskare och leva längre. Hos både BC och Berner förekommer HD och andra ledproblem typ osteokondros och det skulle således vara stor risk att en korsning mellan dessa får problem med detta också. Det enda är att du inte har en aning om ifall tiken eller hanens linjer är lidande av ovanstående, vilket du hade vetat om hunden var uppfödd enligt SKKs regler.

    Med det sagt vill jag bara tipsa om aussien, som är en relativt frisk ras. Aktiv, sportig men mer lagom än BC. Finns dessutom i samma färger som korsningen du gillar.

  • EmberEyes
    Hippofluff skrev 2019-04-05 06:50:31 följande:

    Med det sagt vill jag bara tipsa om aussien, som är en relativt frisk ras. Aktiv, sportig men mer lagom än BC. Finns dessutom i samma färger som korsningen du gillar.


    Australian Shepard är bara snäppet "lugnare" än BC, så om TS är ute efter en hund som ligger mellan BC och BS så är detta inte rätt ras. Underbar ras dock!
  • JennyMid

    Nu förstår jag bättre vad ni menar. Har hittat två kennlar i USA/ Kanada som verkar vara seriösa men som sagt svårt att veta innan man har träffat de/ kontaktat/ forskat vidare.


    Vill tacka för all information ni har kommit med, som ni har förklarat på ett bra sätt. Har ofta känt att folk hoppar på en och inte riktigt förstått varför folk blir upprörda, men vet nu bakomliggande orsaken. Vill som sagt inte göra något fel och gör mitt bästa genom att fråga och ta reda på fakta innan. 


    Planerar på att skaffa hund när jag har flyttat hemifrån och har tid för det (förhoppningsvis om 2 år). Skaffa hund har alltid varit min livslånga dröm! Att hund valet blir felaktigt är det sista jag vill.

  • JennyMid

    Nu förstår jag bättre vad ni menar. Har hittat två kennlar i USA/ Kanada som verkar vara seriösa men som sagt svårt att veta innan man har träffat de/ kontaktat/ forskat vidare.


    Vill tacka för all information ni har kommit med, som ni har förklarat på ett bra sätt. Har ofta känt att folk hoppar på en och inte riktigt förstått varför folk blir upprörda, men vet nu bakomliggande orsaken. Vill som sagt inte göra något fel och gör mitt bästa genom att fråga och ta reda på fakta innan. 


    Planerar på att skaffa hund när jag har flyttat hemifrån och har tid för det (förhoppningsvis om 2 år). Skaffa hund har alltid varit min livslånga dröm! Att hund valet blir felaktigt är det sista jag vill.

  • Anonym (jf)

    Hej! Vilket skitsnack om blandis uppfödare.
    1. det finns oseriösa uppfödare bland renrasavlarna med! Att man har renras, innebär inte automatisk att man är seriös, således.
    Att man inom renras avel har dokumentation på sjukdomar inom rasen, gör inte att valpen blir frisk, då man ju ändå avlar på individer som har defekter och kan registrera dem hos SKK! Annars borde ju raserna inte fortsätta att ha samma sjukdomar/defekter i årtionde eller hur!
    Dessutom håller man som säljare, av dessa fina renras valpar, gärna tyst om defekter inom rasen  och köparen förleds att tro att allt är ok. För det är ju renras och registrerat hos SKK, vilket man ju hör överallt är viktigt!!! Sånt kallas vilseledande marknadsföring annars.

    Utöver detta ÄR alla raser framavlade och inte ngt som ramlat ned från himlen, fixt o färdigt. Man har inavlat för att få fram specifika utseende egenskaper, och därmed också ofta, fått lämna därhän bieffekter som ärftliga sjukdomar.

    2. Finns massor med blandisuppfödare som följer hälsotester för respektive ras, försäkrar valpkull, lämnar köpeavtal, valpbesiktigar etc etc, bara att kolla på annonser!!! 

    Större är väl problemet med oseriösa köpare och de är många, som bara ska ha en valp och glatt betalar handpenning utan att ha sett varesej valpen, föräldrar, uppfödare eller frågat om hälsostatus överhuvudtaget!!!
    Som seriös säljare så nobbar jag dylika intressenter, för det är ingen handväska som säljs och då vill jag ha ett gediget intresse för individen man tänkt skaffa!
    Mvh JF

  • Dexter dot com
    Anonym (jf) skrev 2019-04-17 14:38:43 följande:

    Hej! Vilket skitsnack om blandis uppfödare.
    1. det finns oseriösa uppfödare bland renrasavlarna med! Att man har renras, innebär inte automatisk att man är seriös, således.
    Att man inom renras avel har dokumentation på sjukdomar inom rasen, gör inte att valpen blir frisk, då man ju ändå avlar på individer som har defekter och kan registrera dem hos SKK! Annars borde ju raserna inte fortsätta att ha samma sjukdomar/defekter i årtionde eller hur!
    Dessutom håller man som säljare, av dessa fina renras valpar, gärna tyst om defekter inom rasen  och köparen förleds att tro att allt är ok. För det är ju renras och registrerat hos SKK, vilket man ju hör överallt är viktigt!!! Sånt kallas vilseledande marknadsföring annars.

    Utöver detta ÄR alla raser framavlade och inte ngt som ramlat ned från himlen, fixt o färdigt. Man har inavlat för att få fram specifika utseende egenskaper, och därmed också ofta, fått lämna därhän bieffekter som ärftliga sjukdomar.

    2. Finns massor med blandisuppfödare som följer hälsotester för respektive ras, försäkrar valpkull, lämnar köpeavtal, valpbesiktigar etc etc, bara att kolla på annonser!!! 

    Större är väl problemet med oseriösa köpare och de är många, som bara ska ha en valp och glatt betalar handpenning utan att ha sett varesej valpen, föräldrar, uppfödare eller frågat om hälsostatus överhuvudtaget!!!
    Som seriös säljare så nobbar jag dylika intressenter, för det är ingen handväska som säljs och då vill jag ha ett gediget intresse för individen man tänkt skaffa!
    Mvh JF


    Visst finns det oseriös SKKanslutna uppfödare men vi valpköpare har lättare att sålla bort dom genom bla dokumentation på hälsan många led bakåt mm. Ansvaret ligger självklart på valpköparen att kolla parningen, linjer bakåt, kullsyskon vilket är väldigt svårt då större delen av blandrasaveln inte finns dokumenterad och få gör tester för rasbundna sjukdomar.

    Har aldrig varit med om att man mörkar hälsoproblem i rasklubbarna men så umgås jag ju iof bara med uppfödare som jobbar för rasens bästa och som har ett mål med varje parning.

    Varför väljer man blandrasavel om man nu har en renrasig,fantastisk, rastypisk, frisk och välmeriterad hund med bra linjer bakom sig istället för renrasaveln?
Svar på tråden Bordernese kennlar?