• Anonym (Ledse­n över att säga hej då)
    Sun 31 Mar 2019 22:49
    583 visningar
    11 svar
    11
    583

    Ni personal med klienter av olika slag - Hur vill ni att klienterna skall uttrycka sig som farväl?

    Hej!

    Jag bor på ett boende och är klar i princip. Jag inväntar bara på att få komma till en lägenhet vilket är mycket snart.

    Jag kommer att sakna väldigt många människor och jag har dessutom råkat attraheras av en personal på en djupare plan. Det kommer senare efter att ha lärt veta mer om den specifika personalens personlighet.

    Så jag känner kanske en stor sorg mest på grund av det. Hade det inte vart på grund av de känslorna, hade jag nog kunnat hantera det här lite bättre tror jag. Jag hade nog fortfarande sakna de, men jag tror att jag hade kunnat hantera det bättre om det inte var djupa känslor inblandat.

    Jag föll in i dessa känslor ganska nyligen.

    Jag har redan tänkt på att köpa någonting litet. Så den delen är klar. Men jag får olika idéer. Ibland känns det som om en god lösning är att tala om för personalen att jag känner känslor för henne, bara för att få ur det och tänker att känslorna kanske kan försvinna om jag prata lite om det. Lite som om att prata om ledsna saker så känns det bättre efteråt.

    Jag vet ju att det kan nog inte bli någonting mellan henne och mig. Och jag kommer ju ändå ge mig iväg. Så det kommer väl inte bli obekvämt, tänker jag. Men jag tror jag kommer låta bli.

    Jag tänker dock om det är en bättre idé att bara prata om sorgen över att ta farväl av allihopa. Så kanske det också kommer känna bra.

    De är ju människor. SÅ jag vill liksom inte vara som en fåntratt och suga ur deras energi med mina små ''tal'' som kanske skulle låta så larvigt när jag skall prata med de.

    Jag har dock redan sagt att jag kommer sakna de väldigt mycket. Men jag tänker mig om jag prata lite mer med de om att jag har uppskattat deras arbete väldigt mycket.

    Men jag känner att jag verkligen vill ha en konversation angående det här och inte bara säga i några småord när jag är på väg ut och råkat påträffa de i korridoren eller så.

    Jag vet inte, men det kanske skulle kännas skönt. För jag vet att jag definitivt kommer känna en gigantiskt avsaknad när jag väl har flyttat och då kanske de känslorna blir mildare efter att ha haft en dialog med någon av de.

    Jag vet i alla fall inte om det ens är en bra idé att prata om känslor. Jag tänkte att jag kanske skulle kunna göra det och så får jag känna mig dum som senare övergår till att känslorna försvinner. Jag vet inte ens om det är förälskelsekänslor riktigt. Jag tror det är snarare väldigt nära till sådana känslor.

    Kommer sakna henne mest. Jag vet inte om jag borde säga det egentligen, att det är henne jag kommer sakna som mest.

    Jag har känt mig så ledsen den senaste tiden. Jag vet inte om jag skall prata om det eller inte. Jag vill inte suga ur deras energi på grund av min sorg över det hela.

  • Svar på tråden Ni personal med klienter av olika slag - Hur vill ni att klienterna skall uttrycka sig som farväl?
  • Anonym (Först­år)
    Sun 31 Mar 2019 23:00
    #1

    Jag tycker att man säger hejdå och är relationen tajt så säger man att man kommer sakna, det kan vara så att du inte kommer kunna släppa det annars.

    För att gå vidare behöver man först ha lagt korten på bordet, det är min bestämda teori. Om du har just en klient som du står nära så räcker det nog att ta det med denna. Vet du om din klient ser ngt extra i dig, isf kan det vara snällt att avsluta, sätta stop för även dennes känslor.

  • Anonym (Klien­t)
    Sun 31 Mar 2019 23:49
    #2

    Jag hade en klient som när vi avslutade efter en lång tid sade att han skulle sakna mig och att han tror att vi hade kunnat bli bra vänner och att det är synd att det troligtvis är olämpligt men att han förstod att det inte gick, och att jag hade förändrat hans liv.

    Ett år senare skickade han ett meddelande på fb och skrev att han inte behövde något svar men att han mådde så mkt bättre nu och att det var pga mig och berättade lite om sitt liv.

    Jag tyckte det var jättefint och blev glad. Jag hade gärna varit hans vän om det inte hade varit olämpligt och det sade jag.

    Det hade dock varit bättre med ett vykort till arbetsplatsen än ett meddelande på fb.

  • Anonym (Klien­t)
    Sun 31 Mar 2019 23:52
    #3
    +1

    Av en annan klient (en kvinnlig) fick jag ett litet stenhjärta. Det var också väldigt fint. Kanske du kan ge något föremål? Kanske en mugg med något fint motiv på om du inte vill vara för personlig? Då kan hon ju ha den i fikarummet på jobbet.

    Säg inget om din småförälskelse men helt okej att säga att du känt dig trygg med henne och att hon betytt mkt för dig. Skriv ett brev och ge om du är rädd att det blir stressigt annars.

  • Sun 31 Mar 2019 23:59
    #4
    Anonym (Förstår) skrev 2019-03-31 23:00:46 följande:

    Jag tycker att man säger hejdå och är relationen tajt så säger man att man kommer sakna, det kan vara så att du inte kommer kunna släppa det annars.

    För att gå vidare behöver man först ha lagt korten på bordet, det är min bestämda teori. Om du har just en klient som du står nära så räcker det nog att ta det med denna. Vet du om din klient ser ngt extra i dig, isf kan det vara snällt att avsluta, sätta stop för även dennes känslor.


    TS är brukaren ("klienten"), inte personalen. Det är extremt oprofessionellt, eventuellt även brottsligt för en personal att uttrycka fysisk attraktion till en brukare.

    TS, personalen får inte lov att ta emot gåvor från sina brukare. Även detta är brottsligt.

    Kan du inte bara bjuda in alla på en fika hemma hos dig och tacka för gott samarbete och att du kommer sakna dem och önska varandra lycka till i framtiden?
  • Anonym (Klien­t)
    Mon 1 Apr 2019 00:10
    #5
    EmberEyes skrev 2019-03-31 23:59:22 följande:

    TS är brukaren ("klienten"), inte personalen. Det är extremt oprofessionellt, eventuellt även brottsligt för en personal att uttrycka fysisk attraktion till en brukare.

    TS, personalen får inte lov att ta emot gåvor från sina brukare. Även detta är brottsligt.

    Kan du inte bara bjuda in alla på en fika hemma hos dig och tacka för gott samarbete och att du kommer sakna dem och önska varandra lycka till i framtiden?


    Det är inte brottsligt i min verksamhet. Men ngt som går att ha kvar på verksamheten isf?
  • Anonym (Ledse­n över att säga hej då) Trådstartaren
    Mon 1 Apr 2019 00:16
    #6
    EmberEyes skrev 2019-03-31 23:59:22 följande:
    TS är brukaren ("klienten"), inte personalen. Det är extremt oprofessionellt, eventuellt även brottsligt för en personal att uttrycka fysisk attraktion till en brukare.

    TS, personalen får inte lov att ta emot gåvor från sina brukare. Även detta är brottsligt.

    Kan du inte bara bjuda in alla på en fika hemma hos dig och tacka för gott samarbete och att du kommer sakna dem och önska varandra lycka till i framtiden?
    Jag är ingen brukare!
  • Anonym (Ledse­n över att säga hej då) Trådstartaren
    Mon 1 Apr 2019 00:53
    #7
    Anonym (Förstår) skrev 2019-03-31 23:00:46 följande:

    Jag tycker att man säger hejdå och är relationen tajt så säger man att man kommer sakna, det kan vara så att du inte kommer kunna släppa det annars.

    För att gå vidare behöver man först ha lagt korten på bordet, det är min bestämda teori. Om du har just en klient som du står nära så räcker det nog att ta det med denna. Vet du om din klient ser ngt extra i dig, isf kan det vara snällt att avsluta, sätta stop för även dennes känslor.


    Det är jag som är klient.


    Anonym (Klient) skrev 2019-03-31 23:49:13 följande:

    Jag hade en klient som när vi avslutade efter en lång tid sade att han skulle sakna mig och att han tror att vi hade kunnat bli bra vänner och att det är synd att det troligtvis är olämpligt men att han förstod att det inte gick, och att jag hade förändrat hans liv.

    Ett år senare skickade han ett meddelande på fb och skrev att han inte behövde något svar men att han mådde så mkt bättre nu och att det var pga mig och berättade lite om sitt liv.

    Jag tyckte det var jättefint och blev glad. Jag hade gärna varit hans vän om det inte hade varit olämpligt och det sade jag.

    Det hade dock varit bättre med ett vykort till arbetsplatsen än ett meddelande på fb.



    Jag vet inte om jag kommer ens våga kontakta de/henne överhuvudtaget efter en tid senare. Utan jag kommer nog bara känna en avsaknad men tror nog inte att jag kommer göra någonting åt saken så mycket.

    Det här har verkligen fått mig att känna mig rätt nedstämd.
  • Mon 1 Apr 2019 00:56
    #8
    Anonym (Ledsen över att säga hej då) skrev 2019-04-01 00:16:18 följande:
    Jag är ingen brukare!
    Är du personal? Din TS låter det inte som du skulle vara personal.
  • Anonym (Ledse­n över att säga hej då) Trådstartaren
    Mon 1 Apr 2019 06:33
    #9
    EmberEyes skrev 2019-04-01 00:56:48 följande:
    Är du personal? Din TS låter det inte som du skulle vara personal.
    Jag är ingen personal. Jag är en klient. Men ingen brukare.
  • Mon 1 Apr 2019 06:50
    #10
    Anonym (Ledsen över att säga hej då) skrev 2019-04-01 06:33:33 följande:
    Jag är ingen personal. Jag är en klient. Men ingen brukare.
    OK. Brukare är vad man brukar använda i sammanhang som personlig assistent, ledsagare, LSS-boenden mm. Men ni kanske använder "klient" i din kommun.
  • Mon 1 Apr 2019 07:24
    #11
    EmberEyes skrev 2019-04-01 06:50:45 följande:
    OK. Brukare är vad man brukar använda i sammanhang som personlig assistent, ledsagare, LSS-boenden mm. Men ni kanske använder "klient" i din kommun.
    Ts bor på ett skyddat boende.
Svar på tråden Ni personal med klienter av olika slag - Hur vill ni att klienterna skall uttrycka sig som farväl?