• morsningkorsning

Kontaktlinser - hittar inte rätt

Hej! För tredje gången provar jag linser och aldrig hittat rätt. Denna gången har jag dock hittat en underbar optiker så självklart ska jag prata med henne på mitt återbesök men jag vill gärna ha tips ifrån er.

Mitt synfel är inte jättestort med tillräckligt för att ge mig suddig syn och huvudvärk när jag inte använder glasögon.

På mitt senaste besök kom hon fram till att mitt HÖGRA ÖGA har styrkorna: cylinder -1.25 och axel 80, alltså inget närsynt eller översyntfel

VÄNSTER ÖGA: sfär -0.25 cylinder -0,75 axel 80.

Inprincip samma säger mitt senaste besök där jag testade styrkan för glasögon, skillnaden var att axeln var 75 på höger öga.

På höger öga tycker jag linsen är bra. På vänster öga blir det precis samma som de gångerna jag provat linserna innan, det blir suddigt, dubbelseende och jag ser värre med linserna. Allt i ögonvrån på vänster öga är även dubbelt

Tar jag ut bara vänstra så försvinner det här jobbiga dubbelseendet men jag känner verkligen att jag behöver ha någon form av styrka i det ögat för att kunna se bra till vardags.

Har någon erfarenhet av detta? Tips på vägen för att jag inte ska ge upp hoppet en tredje gång?

P.s hur svårt det faktiskt är att få i linserna och hur jag inte alls tror på att man kan vänja sig vid det kan vi ta en annan gång ????

• Svar på tråden Kontaktlinser - hittar inte rätt
  • Anonym (nattlinser)

Har inte använt linser själv men fått dålig syn med åldern och nu ser jag ingenting på nära håll så måste skaffa något. Kan inte se mig själv med glasögon ute bland folk och på jobbet, har dessutom extremt känsliga ögon så känns lite hopplöst.

Men har hört talas om nattlinser, visserligen ganska dyrt, ca 350 kr i månaden + 3-4000 i startavgift för inprovning mm. Man har dem bara på när man sover och sen är synen helt perfekt i upp till 24 tim efter man tagit ut dem. Man behöver inte ha dem varje dag heller. Kolla upp om något sånt kan funka? Många är ju känsliga för dagslinser och alla kan ju inte tänka sig en identitet i glasögon.

• morsningkorsning

Ja det har jag också läst om. Det skulle kanske funka om det gick att justera endast brytningsfelet, den ändrar nämligen bara brytningsfel och + styrkor har jag läst mig till. Nu har jag så litet - styrka så det kanske går. 350 kr i månaden kan jag leva med om det funkar, men startavgiften är ju tråkigt om det inte skulle gå vägen :(

Svar på tråden Kontaktlinser - hittar inte rätt