• Anonym (Funderande förälder)

    Att inte lära sig stava i skolan - lärare hjälp mig!

    Mitt barn går i andra klass, och har en lärare som jag upplever som duktig. Dock skulle jag behöva hjälp av någon som är duktig på pedagogik för att förstå ett par saker.

    I svenska är det mycket fokus på att skriva och få ett flöde i skrivandet. För att inte påverka barnens skrivarglädje negativt rättar skolan inga stavfel (enligt dem själva). De lär inte ut när det ska vara dubbelteckning, när det ska vara e eller ä, eller några andra grundläggande skrivregler. Detta gör att barnen stavar som krattor. Och barnen får fortsätta att nöta in felaktigt stavade ord genom att skriva dem gång på gång. För mig som inte har läst pedagogik verkar detta helt galet.

    I matten däremot är pedagogiken omvänd. Här drar man av poäng på prov för alla typer av fel som inte har med matten att göra. I matte är det tydligen helt oviktigt med glädje och flöde, här är det istället så noga att det nästan blir löjligt.
    Säg att de får uppgiften: Kalle har två bokhyllor. Det står åtta böcker i varje bokhylla. Dessutom har Kalle tre böcker på ett bord. Hur många böcker har Kalle totalt sett?
    Uppgiften kan totalt sett ge tre poäng. Det blir två poängs avdrag om barnet skriver rätt svar direkt utan att visa sin uträkning. Det ger ett poängs avdrag om barnet missar att skriva ordet böcker i svaret (eller böker som barnen i klassen skriver). Det ger ett poängs avdrag om barnet har missat att skriva böcker i uträkningen (2*8 böcker+3 böcker).

    Kan någon förklara för mig vilken forskning som ligger till grund för ovanstående pedagogik? Om ni inte känner till exakt vilken forskning det handlar om får ni gärna förklara tanken bakom pedagogiken.

  • Svar på tråden Att inte lära sig stava i skolan - lärare hjälp mig!
  • Anonym (A)

    Självklart ska man kunna visa hur man räknar ut ett mattetal.

    Sedan tror jag att de skiljer på att skriva och på grammatik/rättstavning. Ska man skriva, så är det själva skrivandet som räknas. Sedan över de grammatik och rättstavning en annan gång. Sedan sammanfogas dessa naturligtvis.

    De gjorde samma sak i mina barns klass, att de inte brydde sig om stavningen i början. Sedan fick de rättstavningsläxa utefter sina egna uppsatser, dvs alla hade inte samma läxa.

    Idag har mina barn inga problem med stavning.

  • Anonym (Funderande förälder)

    Jag säger inget om att man inte ska kunna visa hur man räknar ut ett tal. Det är viktigt. Däremot borde ju pedagogiken från svenskan i så fall vara att även matten är uppdelad mellan att klara av att räkna ut talen korrekt och att visa hur man tänkte/genomförde uträkningen. Att visa hur man gör uträkningen skulle ju enligt samma logik för mig vara något som man kan introducera i trean eller senare.

  • Anonym (lärare/specialpedagog)
    Anonym (Funderande förälder) skrev 2019-04-01 11:29:49 följande:

    Mitt barn går i andra klass, och har en lärare som jag upplever som duktig. Dock skulle jag behöva hjälp av någon som är duktig på pedagogik för att förstå ett par saker.

    I svenska är det mycket fokus på att skriva och få ett flöde i skrivandet. För att inte påverka barnens skrivarglädje negativt rättar skolan inga stavfel (enligt dem själva). De lär inte ut när det ska vara dubbelteckning, när det ska vara e eller ä, eller några andra grundläggande skrivregler. Detta gör att barnen stavar som krattor. Och barnen får fortsätta att nöta in felaktigt stavade ord genom att skriva dem gång på gång. För mig som inte har läst pedagogik verkar detta helt galet.

    I matten däremot är pedagogiken omvänd. Här drar man av poäng på prov för alla typer av fel som inte har med matten att göra. I matte är det tydligen helt oviktigt med glädje och flöde, här är det istället så noga att det nästan blir löjligt.
    Säg att de får uppgiften: Kalle har två bokhyllor. Det står åtta böcker i varje bokhylla. Dessutom har Kalle tre böcker på ett bord. Hur många böcker har Kalle totalt sett?
    Uppgiften kan totalt sett ge tre poäng. Det blir två poängs avdrag om barnet skriver rätt svar direkt utan att visa sin uträkning. Det ger ett poängs avdrag om barnet missar att skriva ordet böcker i svaret (eller böker som barnen i klassen skriver). Det ger ett poängs avdrag om barnet har missat att skriva böcker i uträkningen (2*8 böcker+3 böcker).

    Kan någon förklara för mig vilken forskning som ligger till grund för ovanstående pedagogik? Om ni inte känner till exakt vilken forskning det handlar om får ni gärna förklara tanken bakom pedagogiken.


    Det har funnits en trend i att vara försiktig med att rätta för mycket stavfel just för att inte barnen ska tappa sugen men åk 3-4 nånstans, där bör de kunna dubbelteckning, inte särskriva osv, så du kan absolut ta upp det med skolan. Tyvärr finns det lärare som helt enkelt inte gör det på ett bra sätt. 

    Vad gäller matte är kulturen av tradition tyvärr mycket kring poäng. Det finns mängder med forskning som inte stöder att man har poäng på "allt". Tycker du kan fråga matteläraren om de verkligen anammat Skolverkets material om hur man ska jobba med bedömning (det handlar om formativ och summativ bedömning - det SKA alla skolor ha jobbat med och veta vad det innebär). Läs gärna på själv innan du tar upp det. Be skolan läsa material av tex Christian Lundahl om de inte gjort det. 

    Jag är både lärare och specialpedagog, dock på gymnasiet och har inte arbetat med de yngre åldrarna, men personligen har jag inte haft poäng på prov på 15 år säkert (utom nationella för där är det ju så - men de har ett summativt syfte, det formativa arbetet man gör under läsåret kräver inga poäng, inte ens i matte. Det finns en tradtion av poäng mer i ämnen som tex matte än exempelvis språk, vilket är ganska logiskt eftersom matte ju handlar om siffror. Poäng är dock en kvarleva från äldre tiders sätt att mäta och sätta betyg. 
  • CH2O2

    Låter helstolligt om man måste skriva 2x8 böcker + 3 böcker. I svaret kan jag förstå att de vill ha 19 böcker och naturligtvis ska man kunna redovisa sin uträkning. Om du skriver 2×8 + 3 = 18 fattar ju läraren att det är ett slarvfel, inte att man helt missförstått hur multiplikation och addition fungerar. Skriver man bara 19 kan man ju lika gärna kikat på bänkgrannens svar utan att ha någon aning om hur man räknar ut det.

    Jag förstår att man inte kan sitta och rätta alla stavfel och grammatiska fel i en längre berättelse hos barn som just lärt sig skriva, då blir ju hela berättelsen lätt en enda rödklottrad sida. Det blir ju väldigt tråkigt för barnet. Men då är det ju viktigt att även träna på stavning och grammatik och framförallt läsning. Det bästa sättet att lära sig skriva är ju att läsa, inte att nöta. Om du låter ditt barn läsa böcker varje dag kommer både stavning och grammatik komma av själv.

  • Anonym (Funderande förälder)
    Anonym (lärare/specialpedagog) skrev 2019-04-01 12:09:19 följande:
    Det har funnits en trend i att vara försiktig med att rätta för mycket stavfel just för att inte barnen ska tappa sugen men åk 3-4 nånstans, där bör de kunna dubbelteckning, inte särskriva osv, så du kan absolut ta upp det med skolan. Tyvärr finns det lärare som helt enkelt inte gör det på ett bra sätt. 

    Vad gäller matte är kulturen av tradition tyvärr mycket kring poäng. Det finns mängder med forskning som inte stöder att man har poäng på "allt". Tycker du kan fråga matteläraren om de verkligen anammat Skolverkets material om hur man ska jobba med bedömning (det handlar om formativ och summativ bedömning - det SKA alla skolor ha jobbat med och veta vad det innebär). Läs gärna på själv innan du tar upp det. Be skolan läsa material av tex Christian Lundahl om de inte gjort det. 

    Jag är både lärare och specialpedagog, dock på gymnasiet och har inte arbetat med de yngre åldrarna, men personligen har jag inte haft poäng på prov på 15 år säkert (utom nationella för där är det ju så - men de har ett summativt syfte, det formativa arbetet man gör under läsåret kräver inga poäng, inte ens i matte. Det finns en tradtion av poäng mer i ämnen som tex matte än exempelvis språk, vilket är ganska logiskt eftersom matte ju handlar om siffror. Poäng är dock en kvarleva från äldre tiders sätt att mäta och sätta betyg. 
    Tack för bra svar!
Svar på tråden Att inte lära sig stava i skolan - lärare hjälp mig!