Att inte lära sig stava i skolan - lärare hjälp mig!
Mitt barn går i andra klass, och har en lärare som jag upplever som duktig. Dock skulle jag behöva hjälp av någon som är duktig på pedagogik för att förstå ett par saker.
I svenska är det mycket fokus på att skriva och få ett flöde i skrivandet. För att inte påverka barnens skrivarglädje negativt rättar skolan inga stavfel (enligt dem själva). De lär inte ut när det ska vara dubbelteckning, när det ska vara e eller ä, eller några andra grundläggande skrivregler. Detta gör att barnen stavar som krattor. Och barnen får fortsätta att nöta in felaktigt stavade ord genom att skriva dem gång på gång. För mig som inte har läst pedagogik verkar detta helt galet.
I matten däremot är pedagogiken omvänd. Här drar man av poäng på prov för alla typer av fel som inte har med matten att göra. I matte är det tydligen helt oviktigt med glädje och flöde, här är det istället så noga att det nästan blir löjligt.
Säg att de får uppgiften: Kalle har två bokhyllor. Det står åtta böcker i varje bokhylla. Dessutom har Kalle tre böcker på ett bord. Hur många böcker har Kalle totalt sett?
Uppgiften kan totalt sett ge tre poäng. Det blir två poängs avdrag om barnet skriver rätt svar direkt utan att visa sin uträkning. Det ger ett poängs avdrag om barnet missar att skriva ordet böcker i svaret (eller böker som barnen i klassen skriver). Det ger ett poängs avdrag om barnet har missat att skriva böcker i uträkningen (2*8 böcker+3 böcker).
Kan någon förklara för mig vilken forskning som ligger till grund för ovanstående pedagogik? Om ni inte känner till exakt vilken forskning det handlar om får ni gärna förklara tanken bakom pedagogiken.