• Anonym (Hjälp)

    På fredag är vi vräkta. 3 barn och jag

    Ja som rubriken. Bor i en trea för 5.900 och soc betalar enbart omkostnader. Resten ska jag få från skola och a-kassa. Problemet är att jag har en dotter med cp som gör det svårt att behålla mina skoldagar pga Hab så min CSN har försvunnit. Så jag har soc på 3.400:- att klara mig på. Det täcker inte ens hyran. Jag har varit sen två gånger med hyran nu och nu har hyresvärden fått nog. Så vi står på gatan om 5 dagar. Soc säger att dom kommit upp i normen när dom räknar med CSN men CSN betalar ju inte! A-kassan står för 1500:- och jag har el och dagis också. Betalade dagis för att kunna jobba så nu har jag inte kunnat betala hyran och därför kastar han ut oss. Alltså jag förstår honom - vem vill ha såna hyresgäster? Men jag har ingenstans att ta vägen med mina tre barn! Inte en släkting och inte ens en pappa då två av barnens pappor bor utomlands och jag vet inte namnet (semester och ung) dumt jag vet! Och tredje barnets pappa är sjukpensionär med jättedålig inkomst som inte ens kronofogden kan ta av.. herregud.. vad ska jag göra?!!!

  • Svar på tråden På fredag är vi vräkta. 3 barn och jag
  • Anonym (Hjälp)

    Kanske ska utveckla det för såg att det såg knepigt ut. Första två pappan är tvillingar som bor utomlands. Så alltså mina tvillingars pappa är utlänning och eftersom jag inte vet namnet är det knte lätt

  • Akidoki

    Då behöver du visa för handläggaren på socialtjänsten varför du inte får pengar från CSN. Kontakta handläggaren och fråga vilka underlag de behöver.

  • BurningDiamond

    Om du har ett standard-kontrakt så kan din hyresvärd inte vräka dig såhär. Det är 3 månaders uppsägningstid (om du inte gjort något extremt som brutit upp golvet och använt brädorna till att elda med). Kontakta hyresgästföreningen och SOC i detta ärendet.  Jag tror (vet ej säkert) att kronofogden måste vara involverad för handräckning i vräkningsfall.

    Eftersom du inte får CSN så måste du ha fått något beslut av dem i ärendet. Överklaga hos SOC och bifoga CSN-beslutet.

  • Anonym (asdf)

    Hoppa av skolan och anmäl dig arbetslös omgående. Då har du rätt till soc istället för csn. Överklaga alla gamla beslut. Sedan ansöker du om soc igen och överklagar nya alla beslut tills du får rätt. Du kan också hänvisa till barnets bästa och att socialtjänsten har som skyldighet att försöka hjälpa så att barn inte blir vräkta och bostadslösa. Ring din hyresvärd och förklara att du tagit tag i situationen och be om medmänsklighet och en avbetalningsplan

  • MajaMaria79

    Om ett av barnen har en cp-skada så bör du ha rätt till vårdbidrag från försäkringskassan. Är ju ingen snabb lösning men ändå något du borde titta på. 

    När det gäller den akut förestående vräkningen så måste du kontakta soc igen. Och visa vartenda papper och lägga alla kort på bordet. Soc ska arbeta för att inga barn ska bli bostadslösa, så de borde hjälpa dig tycker jag.

     

  • Anonym (X)

    Barnbidrag och underhåll då?

    Du borde ha 9000 mer än du skriver.

  • mammatill6

    Men om du har intyg till CSN på frånvaron får SU ju behålla CSN? Hur många dagar har du varit borta och har du anmält det.

  • LiaSthlm

    Tråkigt att ni blir vräkta men vart har pengarna gått? Hyran är det första man betalar när man får pengar.

    Barnbidrag för tre barn är ca 4000:-, underhåll är 4700:-, bostadsbidrag minst 3000:- med den inkomsten, omvårdnadsbidrag för barn med diagnos minst 1600:-, och a-kassa 1500:- skrev du.

    Du har alltså fått ut ca 15000:- men har inte kunnat betala en hyra på 6000

    Om du inte har ansökt om underhåll, bostadsbidrag, omvårdnadsbidrag så gör det på en gång det är pengar du har rätt till som ska kunna hjälpa dig som ensamstående förälder.

    Åk till hyresvärden och prata med honom, bättre än att göra det via telefon. Be om en sista chans och betala alltid hyran före allt annat.

    Lycka till!

  • CitronTulo

    Kommunens ansvar är långtgående för att inte tre barn ska stå utan tak över huvudet! Prata med soc igen samt med hyresvärden. Har du fått möjlighet att göra upp en avbetalningsplan vad gäller missade hyror?
    Har du sökt alla andra bidrag du kan tänkas få från t.ex. FK? Underhåll, bostadsbidrag m.m.??

    Hur tänker du i ett längre perspektiv för att komma ur situationen?
    Vad pluggar du, söker du jobb?

  • lunchen

    Skaffa dig ett jobb. Även om det bara är på mcdonalds.

    Att inte ha vett nog att hålla ihop benen på semestern är en sak men sedan skaffar du ett barn till. Ta lite ansvar för de du satt till världen.
    Du räknar bara upp soc som inkomstkälla men med statliga bidrag mm borde du vara uppe i närmare 15000kr, så hur kan du ha missat hyra på 5600kr??? 

Svar på tråden På fredag är vi vräkta. 3 barn och jag