• Aioli

    Är 11 lågt värde på folsyra?

    Som rubriken lyder. Tog blodprov S-Folat för nån vecka sen. Jag hade 11 nmol/L. Referensintervall >7. Läkaren säger att proverna såg fina ut. Stämmer det, eller ligger jag lite lågt trots att jag ligger ovan 7? Vad är ett bra värde?

    Jag utreds för magproblem. Kollar bl a om jag har celiaki. Eftersom jag har S-Ferritin 16 ug/L (10-175) så känns det ju relevant om jag har lite lågt folsyra också känns det som...

    Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Är 11 lågt värde på folsyra?
  • Fialotta75

    Ja 11 är ett gränslågt värde och kan röra sig om brist trots att värdet ligger inom nedre referensintervallet. Hur ligger ditt B12-värde? Läkaren kan komplettera med MMA (merylmalonat) och ett förhöjt värde här indikerar att folat på 11 verkligen rör sig om en brist. Jättebra att du utreds för celiaki. Visst har du fått kontrollera transglutaminasantikroppar?

    Jag har celiaki och hade när det upptäcktes gränslågt folat, gränslågt B12. MMA bekräftade att det rörde sig om brist. Hade även uttalar järnbrist (jättelågt ferritin).

  • Aioli
    Fialotta75 skrev 2019-04-02 13:51:12 följande:

    Ja 11 är ett gränslågt värde och kan röra sig om brist trots att värdet ligger inom nedre referensintervallet. Hur ligger ditt B12-värde? Läkaren kan komplettera med MMA (merylmalonat) och ett förhöjt värde här indikerar att folat på 11 verkligen rör sig om en brist. Jättebra att du utreds för celiaki. Visst har du fått kontrollera transglutaminasantikroppar?

    Jag har celiaki och hade när det upptäcktes gränslågt folat, gränslågt B12. MMA bekräftade att det rörde sig om brist. Hade även uttalar järnbrist (jättelågt ferritin).


    Tack snälla för utförligt svar!

    Ja b12 ligger på jättehögt. Över 500.

    Under 7 på transglutaminasantikroppar.

    Nästa vecka ska jag få ett gentest. Spännande att se om det ens är möjligt att jag har celiaki.

    För 6 år sen låg mitt ferritin på 9. Fick järntabletter, sen var det inge mer med det. Ingen som undrade varför det var så lågt...

    Jag ska höra om jag kan få kolla mma också.

    Vad skulle du säga är ett okej folat-värde?
  • Aioli
    Fialotta75 skrev 2019-04-02 13:51:12 följande:

    Ja 11 är ett gränslågt värde och kan röra sig om brist trots att värdet ligger inom nedre referensintervallet. Hur ligger ditt B12-värde? Läkaren kan komplettera med MMA (merylmalonat) och ett förhöjt värde här indikerar att folat på 11 verkligen rör sig om en brist. Jättebra att du utreds för celiaki. Visst har du fått kontrollera transglutaminasantikroppar?

    Jag har celiaki och hade när det upptäcktes gränslågt folat, gränslågt B12. MMA bekräftade att det rörde sig om brist. Hade även uttalar järnbrist (jättelågt ferritin).


    Skulle mma kunna ge lågt resultat bara för att b12 ligger så högt tror du?
  • 1234568

    Feritin under 30 är total järnbrist, oavsett vad referensvärdet säger. Du behöver järn i många månader. Minst 6 månader, då ferrit stiger 5-10 steg/månaden om du tar en 100mg tablett per dag. 

  • Fialotta75

    Jag vet inte om MMA blir så att säga falskt normalt för att du har gott om B12. Däremot tror jag att sannolikheten för celiaki är minimal då transglutaminasantikropparna är normala och du har gott om B12. Det är jättebra att du får lämna gentestet!

    Järnbristen behöver utredas mer. Blöder du från tarmen? Har du riklig mens (om du är kvinna)? Hur gammal är du? Har du magproblem och järnbrist är det nog så att du behöver göra både en gastroskopi och en koloskopi. Vid en gastroskopi kan de passa på att ta vävnadsprov från tolvfingertarmen med frågeställning celiaki.

  • Fialotta75

    Vill bara tillägga att om du har mer eller mindre kronisk järnbrist (lågt ferritin redan för sex år sedan) tror jag inte att det är ngn oroande orsak i din mage. Jag gissar att du är kvinna och har rikligare mens än du själv förstår. Är du kvinna behöver du träffa gynekolog.

    Däremot är det förskräckligt att en kan få grav järnbrist upptäckt utan någon som helst utredning. Vården är ofta alltför oengegerad, okunnig och allmänt slö.

  • 1234568
    Fialotta75 skrev 2019-04-03 06:32:52 följande:

    Vill bara tillägga att om du har mer eller mindre kronisk järnbrist (lågt ferritin redan för sex år sedan) tror jag inte att det är ngn oroande orsak i din mage. Jag gissar att du är kvinna och har rikligare mens än du själv förstår. Är du kvinna behöver du träffa gynekolog.

    Däremot är det förskräckligt att en kan få grav järnbrist upptäckt utan någon som helst utredning. Vården är ofta alltför oengegerad, okunnig och allmänt slö.


    Kunde inte hålla med mera om det. Vården är riktigt dålig när det kommer till utredning och behandling av järnbrist.

    Misstänker den enkla förklaringen är att det är kvinnor och barn som drabbas hårdast. Hade det varit män i 30-50 års åldern som drabbas värst, då hade det varit iv-dropp till alla.
  • Aioli
    1234568 skrev 2019-04-02 23:42:57 följande:

    Feritin under 30 är total järnbrist, oavsett vad referensvärdet säger. Du behöver järn i många månader. Minst 6 månader, då ferrit stiger 5-10 steg/månaden om du tar en 100mg tablett per dag. 


    Jag planerar att äta järntabletter ett tag framåt. Tack för svar.
  • Aioli
    Fialotta75 skrev 2019-04-03 06:32:52 följande:

    Vill bara tillägga att om du har mer eller mindre kronisk järnbrist (lågt ferritin redan för sex år sedan) tror jag inte att det är ngn oroande orsak i din mage. Jag gissar att du är kvinna och har rikligare mens än du själv förstår. Är du kvinna behöver du träffa gynekolog.

    Däremot är det förskräckligt att en kan få grav järnbrist upptäckt utan någon som helst utredning. Vården är ofta alltför oengegerad, okunnig och allmänt slö.


    Är det mycket ovanligt att ha höga b12värden vid obehandlad celiaki?

    - någon som har erfarenhet kring det kanske?!

    Jag pratade precis med en barnmorska. Hon säger att jag inte har riklig mens, precis som jag själv misstänkt att jag inte har.

    Jag har haft diarréer i minst 8 år. För 6 år sen kollade de om blod fanns i avföringen. Då gjorde det inte det. Nu har inget sånt test gjorts.

    Jag kommer inte få en gastroskopi om gentestet visar negativt. Då jag inte har illamående och jättemycket (har lite) halsbränna så ska det tydligen vara onödigt med gastroskopi säger läkaren...

    Koloskopi ska göras efter att rektoskopi är gjort om ett par veckor.

    Jag är 33 år.

    Tack Fialotta75! Du är mer engagerad än min läkare...
Svar på tråden Är 11 lågt värde på folsyra?