• Krusning

    Cykel till 3åring

    Hej ni med barn i 3 års åldern, jag har tänkt beställa hem en cykel till min son då cykelaffärerna vi har i närheten har inte så stort utbud, eller deras minsta är 16". Men står nu i valet och kvalet om han ska ha en 14" eller 16". 


    Han är 108cm lång och det ska bli hans första cykel, har använt en balanscykel innan.

    Det jag läst är att 14" är till 100-110cm 4-5år och 16" är för 105-120cm 5-7år, blir 16" på tok för stor, eller kommer han växa ur 14" på en gång? Vad köpte ni för storlek till era barn som första cykel?

    Väldigt tacksam för svar Glad

  • Svar på tråden Cykel till 3åring
  • mammalovis

    Man brukar ju inte rekommendera en för stor cykel till barn även om det låter bra rent ekonomiskt, då de ska fixa det balansmässigt. Ju större cykel desto svårare. Så ett tips kan vara att köpa begagnat då de används 1-2 år.

    Vår 3,5-åring kommer få börja med 12 tum. Han har 98 i kläder, så normallång. 
    Dottern på snart 6 år som är drygt 110 cm har 16 tums.

  • asdfgh

    Det beror mycket på storleken på ramen. Vi köpte en begagnad 12" för en hundralapp till barnet som började cykla med trampor som 3,5åring. Den användes i ett par månader innan barnet var stort nog att använda 16".

    Storasyskonet fick 16" i 4årspresent men är ett vårbarn så använde springcykel upp till 3,5.

  • BurningDiamond

    Eftersom barn brukar växa ur sina cyklar nästan varje år så hade jag nog satsat på den mindre och begagnad. Spara den pengen för nya cyklar i början och köp en ny fin cykel när barnet går i 2-3 klass.

  • legomum

    Vi köpte nya cyklar till då fyraåringarna förra året den ena hade 16" och den andre 20" och jag kan säga att den lilla cykeln blev snabbt urvuxen så det blir en ny i år. Den andre cykeln kunde inte användas så mycket då barnet bröt armen under sommaren och sedan hade perioder då han inte ville cykla. Jag tror trots att cykeln var rätt i storlek att han skulle haft en mindre ändå, för att få till och bli säker i sadeln.
    Så mitt råd är att prova en cykel och känna av hur den känns innan köp. Det beror ju en hel del på barnet hur de är också.

  • Orolig över barn

    Vad blev det för cykel ? :)

    Här har ungarna 16" båda två, 3åringen är 96 cm lång o 4åringen 106 cm . Jag tycker det är lagom, kanske en aning för stor för 3åringen men han är duktig på den (han använder stödhjul)

  • milli79

    Skulle valt en mindre. Lättare att lära sig cykla på en mindre o då cyklar de inte lika fort.

    Det roliga är att alla våra barn lärde sig cykla samma vecka då de var 3, 5 och 7 år på en 12 tum cykel. Hade övat massor med speciellt 7 åringen fast på större cykel men det funkade inte.

    Plötsligt ville 3 åringen ta bort stödhjulen på sin 12 tumscykel och då testade både 5 åringen o 7 åringen o lyckades cykla. 3 åringen övade i några timmar. Hon är väldigt envis och lyckades också. Det hade aldrig gått på en större cykel.

    Men köp en begagnad

  • LFF

    Vi köpte en varsin Specialized Riprock 16 tum till tvillingarna. De var 3,5 år när de fick dem. Hade använt springcykel i ett år innan. Cyklade utan stödhjul på nån timmes träning. Nu är de 5,5 år och börjar växa ur dem. De vill ha nya mtb men då är det 7 växlar och ingen fotbroms som gäller och de är inte riktigt mogna för det.

  • Orolig över barn
    LFF skrev 2019-06-25 13:17:31 följande:

    Vi köpte en varsin Specialized Riprock 16 tum till tvillingarna. De var 3,5 år när de fick dem. Hade använt springcykel i ett år innan. Cyklade utan stödhjul på nån timmes träning. Nu är de 5,5 år och börjar växa ur dem. De vill ha nya mtb men då är det 7 växlar och ingen fotbroms som gäller och de är inte riktigt mogna för det.


    Varför ingen fotbroms?
  • MsM84

    Köpte en cykel till vår treåring när han fyllde tre. Hade pratat med en i cykelaffären som sa att köpte vi 12-14" skulle det vara för litet på nolltid då han hade cyklat på en 12" springcykel i ett år redan. Köpte en 16" då han fyllde år i augusti så hann den knappt användas och nu när han snart är 4 börjar den bli lagom, fortfarande något stor men funkar ändå. Hade vi köpt mindre hade den nästan varit för liten nu. Var ca 100 cm i höstas.

  • MsM84

    Köpte en cykel till vår treåring när han fyllde tre. Hade pratat med en i cykelaffären som sa att köpte vi 12-14" skulle det vara för litet på nolltid då han hade cyklat på en 12" springcykel i ett år redan. Köpte en 16" då han fyllde år i augusti så hann den knappt användas och nu när han snart är 4 börjar den bli lagom, fortfarande något stor men funkar ändå. Hade vi köpt mindre hade den nästan varit för liten nu. Var ca 100 cm i höstas.

  • LFF
    Orolig över barn skrev 2019-06-27 11:04:33 följande:
    Varför ingen fotbroms?
    Det finns inte det på de allra flesta 20-tums mtb med 7 växlar. Jag har ingen aning om varför man gjort det så.
  • Krusning

    Det blev en 16 tum utan fotbroms ?? han lärde sig cykla själv på den utan stödhjul efter någon dag, så kändes som ett bra beslut. Tack för alla svar

Svar på tråden Cykel till 3åring