• Värphönan

    campingsemester i vecka 25 hiss eller diss?

    Hej!


    Min man och jag har bokat en liten husbil och ska ut på roadtrip på semestern i augusti. När detta bokades hade vi inte fått vårt plus än och nu börjar han bli orolig för att det kommer bli för påfrestande för mig när jag är i v. 24-25 som blir aktuellt då.


    Vi har planerat några lättare vandringsleder vi tänkt att gå och det finns ingen riktig säng i bilen och ingen toalett.  Vad tror ni? Det är såpass tidigt nu att vad som innan dess. Mannen funderar på om vi ska ta semester i juni istället men då är det fullbokat på biluthyrningsfirman så då får vi tälta om det ska bli något över huvud taget. Ingen av oss vill ha semester i juni heller men han vill absolut göra något på semestern och inte bara vara hemma.


    Vad hade ni rått mig till att göra? 

  • Svar på tråden campingsemester i vecka 25 hiss eller diss?
  • Ninjara

    Tälta låter jobbigare i mina öron men sen har jag personligen foglossning.

    Allt beror på hur din kropp känner sig. Har man foglossning eller andra gravid problem så kan det bli jobbigare med vilket som.

    Frågan om toa är ju väldigt individuellt hur man planerar att bo under semestern. Menar om man åker till camping som har toa eller rastplatser mm.

    Kan fundera över om ni ska åka och göra lite vandring eller om ni ska ta lite mer sightseeing aktigt eller vad som känns lagom i tempo.

    Åkte till England med maken och familj i ca vecka 26 och fick göra som så att jag gick så långt jag orkade och sen tog vi taxi tillbaka till hotellet. För utom att jag mådde som jag gjorde under flygningen (spydde hem) så gick resan fint. Dock gick jag nog lite mer en jag borde Oskyldig med tanke på foglossning.

  • Fia 28

    Det e tyvärr omöjligt att svara på. Första graviditeten hade jag inte haft något problem med husbilssemester, men denna graviditet hade jag inte klarar av det.

  • Babymama

    Alltså det är ju hur svårt som helst att råda, eftersom allas graviditeter är så olika! I min första graviditet mådde jag hur bra som helst i vecka 14-35. Men! Vi hade en cykelsemester planerad i vecka 25 och kvällen innan fick jag hemska smärtor i livmodern. Det lugnade sig efter någon timme bara men skrämde mig jättemycket. Dagen efter när vi skulle åka hade jag mycket sammandragningar så istället för att cykla tog vi bilen. Det gick över på några dagar och sen mådde jag toppen igen. Men man vet ju aldrig liksom!

    Nu är jag gravid med fjärde barnet i vecka 23 och nu skulle jag inte vilja åka på någon typ av utmanande semester alls för min rygg värker om nätterna och jag är väldigt trött. Men å andra sidan har jag tre barn som tar all energi nu! Troligtvis kommer er semester gå jättebra, men planera utefter att det kan hända saker under vägen så att ni inte blir för besvikna om ni måste ändra något eller boka om/av :)

  • Värphönan

    Tack för era svar Glad


    Förstår att det är jättesvårt att säga hur jag kommer må när jag nårdit, men det ger mig ändå hopp om att det kan gå bra vilket är en lättnad bara det.


    Vi kan avboka husbilen utan kostnad fram till veckan innan vi ska iväg så det ger ändå spelutrymme ifall vi skulle behöva ändra planerna.

  • Fjäril kär

    Jag skulle nog inte ha så välplanerade semesterplaner om jag vore dig. Mitt i sommaren med gravidmage är det apvarmt, svettigt, tungt och man känner sig som en flodhäst.. Hur frisk och kry man är annars. Att gå 500 meter så badar man i svett och är ständigt kissnödig av allt man dricker.

    Tänk sommaren som just var..

    Kanske mer fokus på bad och sightseeing och stanna på riktiga campingplatser med bilen vore en idé?

  • Anonym (...)

    Går det inte att boka en bättre husbil? Tänker så den har en riktig säng och toalett iaf? Sen ta det som det kommer med vandring och så. Hade inte gett på mig på att tälta.

  • Värphönan
    Fjäril kär skrev 2019-04-02 20:09:24 följande:

    Jag skulle nog inte ha så välplanerade semesterplaner om jag vore dig. Mitt i sommaren med gravidmage är det apvarmt, svettigt, tungt och man känner sig som en flodhäst.. Hur frisk och kry man är annars. Att gå 500 meter så badar man i svett och är ständigt kissnödig av allt man dricker.

    Tänk sommaren som just var..

    Kanske mer fokus på bad och sightseeing och stanna på riktiga campingplatser med bilen vore en idé?


    Ja campingplatser kommer det nog bli vilket som om vi kommer iväg (husbilen är som sagt avbokningsbar om det skiter sig). Dit vi ska brukar det ändå inte finnas möjlighet att övernatta på andra ställen. Bad är inte riktigt min grej men tack för din input :)
  • Värphönan
    Anonym (...) skrev 2019-04-02 23:30:05 följande:

    Går det inte att boka en bättre husbil? Tänker så den har en riktig säng och toalett iaf? Sen ta det som det kommer med vandring och så. Hade inte gett på mig på att tälta.


    Nej en stor bökig husbil är vi inte intresserade av oavsett om comforten är bättre. Vi är tältmänniskor i botten så blir det något större kommer hela myskänslan försvinna :(

    Ja vi får se hur det blir med vandring.
  • Erla

    I min första graviditet hade det inte varit några som helst problem. Var hur pigg som helst och hade en okej fysik plus att magen var ganska liten. Denna graviditet hade jag inte fixat det. Magen var enorm redan i vecka 25 och foglossningen hemsk från vecka 20. Var dessutom enormt trött fram tills vecka 30 ca. Hade inte kunnat vandra något alls. Hur du kommer att må är ju omöjligt att svara på tyvärr :/ annars låter det ju som en väldigt kul grej!

  • Leeandra

    Om ni kan avboka husbilen så sent som en vecka innan så hade jag definitivt hållit fast vid semesterplanerna. Du lär ju veta i v. 22-23 hur du mår och ta ställning till semester, väder och vind då. Det går ju att vandra i lugn takt med många dryckespauser också .

    Jag var iväg med min man, barnen och min mamma till Legoland & Lalandia i v. 37 förra graviditeten utan problem ( vilket berodde på att min mamma bokat resa innan vi visste om att jag var gravid med 6:e barnet ). Den här gången tänker jag hålla mig hemma ( är i v. 30 nu ) men jag och min man och vår 1,5-åring tänker definitivt ut och tälta lite i maj bara för att det är så mysigt.

  • Bumbibruden

    Åkte till USA i v24 med andra barnet och gick runt på Magic kingdom i flera dagar. Funkade för mig. Det jag upplevde som jobbigt var flygresan. Sitta still med en 2,5 åring i 20 timmar och flygmaten är ju inget att hänga i granen.

    Men hur man mår är ju jätteindividuellt. Avvakta och se hur du mår närmare och avboka i sista stund om det skulle behövas.

Svar på tråden campingsemester i vecka 25 hiss eller diss?