• Anonym (pjuffa)

Personernas ålder i Madicken

Kollat lite på Madicken-filmerna och funderar på vad det är för ålder på ungdomarna i filmen.

Skådespelarna vet man ju, tror Jonna (Madicken) är 9-10 år, Liv (Elisabet) är 8-9 år och Sebatian (Abbe) 18-19 år. Lis (Alva) var 35-36 år.

Tänkte eftersom Madicken är kär i Abbe, får jag för mig att hon är äldre, eller han yngre, och Alva får jag för mig är yngre, då jag antar att man borde varit gift vid den åldern. Nån som har lite koll?

• Svar på tråden Personernas ålder i Madicken
  • Anonym (LusMia)

Lisabet har inte börjat skolan i böckerna och bör väl vara typ fem-sex år. Madicken är åtta-nio år vill jag minnas och var väl förälskad i tonårskille Abbe på det där sättet som barn kan vara.

Alva kan ju ha varit piga även som trettioårig (alla gifte sig ju inte på den tiden heller), men jag tror mer att hon skulle föreställa att vara typ 25.

• Anonym (Men)

Men hallå, Alva var ett hembiträde, dom var ogifta! Gifta var hemmafruar oftast. Pigor och drängar var ofta ogifta. Du tror väl inte att dom fick ha barn på jobbet? Och förskola fanns inte på den tiden...

Madicken är kär i Abbe men han är inte kär tillbaka, han är nog 14 år skulle jag gissa. Jag var kär i mycket äldre killar när jag var barn men vi var inte ihop som tur var.

• Anonym (10)

Min tioåring är förälskad i Aquaman... Så åldern är knappast ett ?problem? där...

• Anonym (madick)
    Anonym (pjuffa) skrev 2019-04-03 11:09:10 följande:

Kollat lite på Madicken-filmerna och funderar på vad det är för ålder på ungdomarna i filmen.

Skådespelarna vet man ju, tror Jonna (Madicken) är 9-10 år, Liv (Elisabet) är 8-9 år och Sebatian (Abbe) 18-19 år. Lis (Alva) var 35-36 år.

Tänkte eftersom Madicken är kär i Abbe, får jag för mig att hon är äldre, eller han yngre, och Alva får jag för mig är yngre, då jag antar att man borde varit gift vid den åldern. Nån som har lite koll?

Jag tror åldrarna stämmer rätt väl, men att Alva ska nog snarast föreställa vara 20-25 år, ogift och därför fick vara husjungfru. Antingen skulle hon senare i livet gifta sig och då sluta arbeta och ha egen familj, eller så levde hon vidare som ogift och arbetade kvar som husjungfru.

Det var nog främst i de lägre klasserna som gifta kvinnor jobbade, då kanske med att ta emot tvätt, sömnad eller liknande, så om Alva gift sig rikt skulle hon kanske slippa jobba, eller fortsatt att jobba med något, men kanske inte i familj.

Att Madicken var kär i Abbe, det är väl inte helt ovanligt att en ung tjej svärmar för en lite äldre kille och att den killen mest bara ser henne som en söt liten unge som hänger efter honom.
  • Deacon

Fyllde inte Madickens mamma Kajsa 30 när de firade hennes födelsedag med picknick uppe i två träd?

• Anonym (pjuffa)
    Deacon skrev 2019-04-03 11:34:01 följande:

Fyllde inte Madickens mamma Kajsa 30 när de firade hennes födelsedag med picknick uppe i två träd?

Minns inte att de nämnde någon ålder, bara att de satt i trädet.
  • korngryn
    Deacon skrev 2019-04-03 11:34:01 följande:

Det kan nog stämma. I överklassen (som Madickens familj tillhör) kunde man gifta sig och få barn tidigt.

Den stora breda massan som var rätt fattiga gifte sig ofta sent och började få barn kring 30, eftersom de inte hade råd tidigare. Tjänstefolk hade i regel inte råd att skaffa familj över huvud taget utan förblev singlar utan barn.
  • Anonym (Men)
    korngryn skrev 2019-04-03 11:45:18 följande:

Det kan nog stämma. I överklassen (som Madickens familj tillhör) kunde man gifta sig och få barn tidigt.

Den stora breda massan som var rätt fattiga gifte sig ofta sent och började få barn kring 30, eftersom de inte hade råd tidigare. Tjänstefolk hade i regel inte råd att skaffa familj över huvud taget utan förblev singlar utan barn.

Överklass? Dom motsvarar min mormors respektive morfars familjer/uppväxt/bakgrund men jag har alltid sett dom som att dom var medelklass. Överklass var väl direktörer, dom som ägde stora företag eller var adliga/medlemmar i kungafamiljen?
  • Anonym (10)
    Anonym (Men) skrev 2019-04-03 12:03:27 följande:

Överklass? Dom motsvarar min mormors respektive morfars familjer/uppväxt/bakgrund men jag har alltid sett dom som att dom var medelklass. Överklass var väl direktörer, dom som ägde stora företag eller var adliga/medlemmar i kungafamiljen?

Nej de är allt överklass.
  • Anonym (Men)
    Anonym (10) skrev 2019-04-03 12:08:33 följande:

Nej de är allt överklass.

Hm, så har min mamma aldrig pratat om sin uppväxt. Hon har sagt medelklass :p Och att hennes föräldrar varit det i generationer. Jag har alltid förknippat överklass med antingen adel eller ekonomiskt oberoende sen flera generationer...
  • Anonym (Z)

www.astridlindgren.com/sv/karaktarerna/madicken 
    Madicken är sju år enligt länken ovan. I den länken kan du även gå in och läsa om historien bakom Madicken. De är inte underklass men närmare medelklass än överklass. De är bättre medelklass kan man väl säga, pappan arbetar som redaktör på en tidning. 

• telly

Jag skulle också säga övre medelklass. Pappan arbetar ju på en tidning som redaktör. På den tiden var den stora massan arbetarklass, inte som idag när den stora massan är medelklass! Det är därför du gör en tankevurpa för du ser att de är rikare än dig.

Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Anonym (Men)
    telly skrev 2019-04-03 13:19:54 följande:

Jag skulle också säga övre medelklass. Pappan arbetar ju på en tidning som redaktör. På den tiden var den stora massan arbetarklass, inte som idag när den stora massan är medelklass! Det är därför du gör en tankevurpa för du ser att de är rikare än dig.

Exakt, det är så jag har fått lära mig. Övre medelklass. Överklassen var dom som ägde produktionsmedel eller var adliga. Idag är medelklassen alla pigors och hembiträdens barnbarnsbarn som studerat och blivit typ sjuksköterskor eller jobbar inom it.
  • Anonym (Gina)

Jag skulle säga: Madicken 8-9 år, Lisabet 5-6 år, Abbe 14-16 år och Alva ca 25 år. Kan man vara "kär" i trettioåriga pop-idoler när man är tretton så kan man vara "kär" i en femtonårig granne när man är åtta.

• MaaxMaax

Enligt den första boken är Madicken 7 år, Lisabet är 5.
    Abbe är 15.

Simul Justus et Peccator
Svar på tråden Personernas ålder i Madicken