Anonym (pjuffa) skrev 2019-04-03 11:09:10 följande:
Kollat lite på Madicken-filmerna och funderar på vad det är för ålder på ungdomarna i filmen.
Skådespelarna vet man ju, tror Jonna (Madicken) är 9-10 år, Liv (Elisabet) är 8-9 år och Sebatian (Abbe) 18-19 år. Lis (Alva) var 35-36 år.
Tänkte eftersom Madicken är kär i Abbe, får jag för mig att hon är äldre, eller han yngre, och Alva får jag för mig är yngre, då jag antar att man borde varit gift vid den åldern. Nån som har lite koll?
Jag tror åldrarna stämmer rätt väl, men att Alva ska nog snarast föreställa vara 20-25 år, ogift och därför fick vara husjungfru. Antingen skulle hon senare i livet gifta sig och då sluta arbeta och ha egen familj, eller så levde hon vidare som ogift och arbetade kvar som husjungfru.
Det var nog främst i de lägre klasserna som gifta kvinnor jobbade, då kanske med att ta emot tvätt, sömnad eller liknande, så om Alva gift sig rikt skulle hon kanske slippa jobba, eller fortsatt att jobba med något, men kanske inte i familj.
Att Madicken var kär i Abbe, det är väl inte helt ovanligt att en ung tjej svärmar för en lite äldre kille och att den killen mest bara ser henne som en söt liten unge som hänger efter honom.