• phdigital

    CSN skuld?

    Lämnade Sverige för flera flera år sedan, och har, så vitt jag vet, en någorlunda stor studieskuld som växt till sig.

    Finns det möjlighet att kunna betala skulden rakt av,och på så sätt förhandla till sig att ränta och eventuella straffavgifter försvinner?

  • Svar på tråden CSN skuld?
  • Långbenopluto

    Varför skulle du slippa ränta och straffavgifter?

    Det är ju som att du rånar nån och begär att få slippa fängelse om du bara betalar tillbaka det du stal?

  • K Kalle

    Den ränta som ökat skulden fram till nu kan du inte förhandla bort. Straffavgifter som du fått på grund av att du missat en eller flera avbetalningar kan du inte förhandla bort. Men du kan givetvis betala av hela skulden på ett bräde om du har pengarna. Så behöver du inte fundera mer på detta sen. Jag funderar själv på att betala tillbaka allt, men räntan är så förmånlig så jag tror jag väntar.

  • phdigital

    Arbetade på ett inkassobolag under några år när jag studerade - och tror det eller ej, vi accepterade att ta bort straffavgifter, all ränta etc etc. om gäldenären hade möjlighet att pröjsa hela lånesumman direkt. Vid enstaka tillfällen gick vi med på att gäldenären betalade tillbaka endast halva lånesumman, inte för att jag säger att det är samma med CSN och kronan, för att pengar på banken är bättre än en skuld på papper.

    Kan även meddela att kronofogden gjorde samma sak, då vi arbetade nära dem.

    Hur som helst - tack för feedbacken!

Svar på tråden CSN skuld?