• Anme123

    Pappadag på min vecka

    Ska försöka göra en lång och invecklad historia kort. Jag separerade från min sons pappa för ca 1 år sedan. Det har inte varit en dans på rosor att samarbeta med honom och han har fortfarande svårt att acceptera att jag inte vill leva med honom. Han har vid flertal ggr påpekat att jag är hans ?bittraste fiende och kommer göra allt för att jävlas med mig?.

    Jag funderar att kontakta familjerätten för samarbetssamtal men tvivlar på att han kommer att delta när det är frivilligt.

    Vi har varannan vecka MEN han har honom en dag på min vecka. Han är ledig på onsdagar och har då vår son. Har han rätt till det fast det är min vecka? Jag har absolut inget emot att vår son får extra tid med sin pappa när jag arbetar men han strular alltid vid bytet när jag slutat jobba. Han bestämmer var bytet ska ske. Tex bestämde han idag att jag skulle hämta vår son vid gymmet där han gymmar. När jag kommer dit står de i fönstret inne vid receptionen och vår son blir jätteglad. Han har dock inga ytterkläder på sig och jag står ute med tre matkassar på cykeln. Min son öppnar dörren och jag ber honom säga till pappa att hjälpa honom att klä på sig, ser att han ber honom om det men pappa bara pekar på mig. Vår som ser förvirrad ut. Då lämnar jag cykeln och går till dörren och ber sonens pappa vänligt att iaf ta på honom skorna för jag kan inte bära in allt/lämna allt ute. Han totalignorerar mig och säger hejdå till vår som och går därifrån. Detta är bara ett exempel och andra lämningar har varit betydligt jobbigare.

    Vilka ?rättigheter? har jag? Kan jag neka honom att vara med vår son på onsdagar på min vecka? Vill inte neka men vill veta vad som gäller. Kan jag bestämma att han ska lämna honom hos mig istället?

    Kan tillägga att vår son är 3,5år.

  • Svar på tråden Pappadag på min vecka
  • äldreochklokare

    Om ni har gjort upp sinsemellan hur ni ska ha det så klart att han kan ha en dag på "din" vecka. Veckorna är ju bara ett sätt att dela upp det. En del kör 3+4 eller andra uppdelningar. Allt är lika rätt eller fel och om ni inte har något juridiskt beslut på det så har du egentligen inte mer rätt till en viss vecka/dag än han har. 
    Däremot kan du absolut kontakta Failjerätten om du inte är nöjd med hur allt fungerar. Säg till honom att du kommer ringa dit så få du väl se vad han säger. Om du talar om vad det är du vill prata om där, kanske han säger ni kan prata om det själva och då skriva ett avtal.

  • anonimus

    Har ni domstolsbeslut på umgänge? Då bestämmer du vad som händer på din vecka. Vill du gå med på att pappan har sonen 1 dag på din vecka då får han rätta sig efter hur du vill ha det. Gör han inte det då kan du vägra att han har sonen den dagen.

    Har ni inget domstolsbeslut, har ni kommit överens om saker muntligt då har du inte mycket att säga om. Han skulle rent krasst kunna hämta sonen när som utan att du kan göra något. Detta gäller vid gemensamt vårdnad vilket jag antar att ni har då ni har sonen varannan vecka. Skulle han vilja hålla sonen ifrån dig i flera veckor till exempel så skulle du fortfarande inte kunna göra något pga gemensam vårdnad. Varken polisen eller socialen har rätt att hämta barnet!

    Har ni påskriven överenskommelse från familjerätten är detta inte heller juridisk bindande! Om det inte är godkänd av domstol.

    Hoppas du förstår de olika scenario. Vetandes allt detta så råder jag dig att se till att ha en överenskommelse som är godkänd av domstol! Man vet aldrig vad han hittar på helt plötsligt!

    Lycka till!

  • BurningDiamond

    Jag förstår inte vad du menar med "rätt till det".

    Har ni ett av tingsrätten fastställt umgänges-schema? Då finns det ramar kring vem som har "rätt" till vad. Har ni ett schema genom familjerätten så är det ju inte juridiskt bindande, men det kan väl anses som moraliskt bindande.
    I övrigt så tycker jag att om ni kommit överens om att pappan ska ha en dag under "dina" veckor , så har han "rätt" till den dagen, och vill du "ta tillbaka" den dagen så får ni komma överens om det tillsammans.

    Hur ser det ut med umgänge, vårdnad och boende? Vad har ni för juridiskt gällande beslut?

Svar på tråden Pappadag på min vecka