• Anonym (meo)

Hyresgästföreningen

Undrar hur mycket hjälp man får av hyresgästföreningen egentligen? Vi hade en grudge med förra hyresvärden för cirka 10 år sedan men fick ingen hjälp mer än lätt rådgivning. Så vi gick tyvärr ur.

Har en incident där nuvarande hyresvärd gjorde akut renovering av källarförråden i höstas vilket gojrde att byggdamm spreds över hela förrådsytorna. Står fortfarande orört i stort sett, stolar och grejor är full i damm och ser för jävligt ut.

Kan man hoppas att hyresgästföreningen hjälper till eller får man lägga ner massa tid och energi på att städa ur allt själv?

• Svar på tråden Hyresgästföreningen
  • Anonym (Hyresgästen)

Det får man inte. Jag hade inbrott i mitt förråd. De hade klippt sönder nätet mellan förråden. Hyresbolaget skulle anlita en firma att fixa det. Tog ett halvår. Min cykel blev stulen också. Då hade nån nyckel till mitt förråd. Glödlampan i taket som var trasig var utbytt.
    Jag kontaktade Hyresgästföreningen. Ringde, fick aldrig svar. Skickade mejl. Skickade vanligt brev. Inget svar.
    Jag gick ur Hyresgästföreningen.

• Anonym (meo)
    Anonym (Hyresgästen) skrev 2019-04-04 11:21:43 följande:

Det får man inte. Jag hade inbrott i mitt förråd. De hade klippt sönder nätet mellan förråden. Hyresbolaget skulle anlita en firma att fixa det. Tog ett halvår. Min cykel blev stulen också. Då hade nån nyckel till mitt förråd. Glödlampan i taket som var trasig var utbytt.

Jag kontaktade Hyresgästföreningen. Ringde, fick aldrig svar. Skickade mejl. Skickade vanligt brev. Inget svar.

Jag gick ur Hyresgästföreningen.

Var sjutton bor du egentligen? Låter inte som nått vidare trevligt område...
  • Anonym (Hyresgästen)
    Anonym (meo) skrev 2019-04-04 11:42:37 följande:
    Var sjutton bor du egentligen? Låter inte som nått vidare trevligt område...
    Säffle. Det är flyktingboende där nu.
  • Anonym (..)

Vad säger hyresvärden när ni pratar med dem? HGF kan egentligen inte göra så mycket rent praktiskt förutom att ge råd, i det här fallet möjligen ta fram underlag som visar att hyresvärden är skyldig att städa/återställa förråden. Om hyresvärden då vägrar eller drar ut på det kan man då gå till hyresnämnden, HGF kan hjälpa med ombud, och försöka tvinga fram en åtgärd den vägen.

• Anonym (meo)
    Anonym (..) skrev 2019-04-04 12:06:42 följande:

Vad säger hyresvärden när ni pratar med dem? HGF kan egentligen inte göra så mycket rent praktiskt förutom att ge råd, i det här fallet möjligen ta fram underlag som visar att hyresvärden är skyldig att städa/återställa förråden. Om hyresvärden då vägrar eller drar ut på det kan man då gå till hyresnämnden, HGF kan hjälpa med ombud, och försöka tvinga fram en åtgärd den vägen.

De erbjöd sig skicka dit nån och dammsuga ur men eftersom jag inte vet när de kommer och vad det är för folk som skickas dit så har jag ingen aning om hur de hanterar lådor och sånt som ligger där inne...
  • Anonym (My)
    Anonym (meo) skrev 2019-04-04 12:44:10 följande:

De erbjöd sig skicka dit nån och dammsuga ur men eftersom jag inte vet när de kommer och vad det är för folk som skickas dit så har jag ingen aning om hur de hanterar lådor och sånt som ligger där inne...

Då kan du inte kräva nåt mer de har erbjudit sig att anlita någon som kommer och städar. Du har tackat nej med orsaken att du inte vet vem det är. Då får du tyvärr städa upp själv så du vet hur det hanteras.
Svar på tråden Hyresgästföreningen