• Anonym (Anonym bonusmamma)

Bonusbarn med diagnoserad Adhd, misstänker även autism eller liknande?

Hej!

Det är så att jag har ett bonusbarn med Adhd, nu misstänker jag att hen kanske kan ha autism eller något liknande.

Det är så att jag har själv ett barn som inte har någon diagnos och som har en bra kommunikativ förmåga/ bra socialt samspel och jag upplever att jag har väldigt svårt att nå fram till mitt bonusbarn då hen saknar en del av denna förmåga. Hen har väldigt svårt att hålla sig till ämnen man pratar om och svävar gärna iväg in i andra ämnen, det sociala samspelet med andra är väldigt svårt och hen blir väldigt lätt distraherad av sina egna intressen, svårt att få med sig hen i gemensamma aktiviteter m.m

Finns det några föräldrar här inne som har barn med autism eller adhd eller både och som kan dela med sig av sina erfarenheter och ge mig råd och tips på hur jag ska agera?

Hur märkte ni av att barnen hade autism? Hur yttrar det sig?

Jag vill så gärna få en bra relation till hen men vet inte hur jag ska kommunicera eller bete mig som är lämpligt i förhållande till hens svårigheter!

• Svar på tråden Bonusbarn med diagnoserad Adhd, misstänker även autism eller liknande?
  • Anonym (Mamma till tre med npf)

Jag har 3 barn

En med adhd, en med add/aspberger och en med autism/adhd.

Var tydlig, förutsägbar, förberedande och lyhörd.

Tänker för övrigt att det är din partner och barnets mamma som får ta tag i ev utredning.

Barn är individer och har olika behov med och utan diagnos.

Anonym (Mamma till tre med npf) skrev 2019-04-04 12:14:28 följande:

Jag har 3 barn

En med adhd, en med add/aspberger och en med autism/adhd.

Var tydlig, förutsägbar, förberedande och lyhörd.

Tack för tipsen! Hur gör du för att få dina barn mer delaktiga i saker?
    Anonym (Mamma till tre med npf) skrev 2019-04-04 12:15:36 följande:

Tänker för övrigt att det är din partner och barnets mamma som får ta tag i ev utredning.

Barn är individer och har olika behov med och utan diagnos.

Ja dom går på uppföljningar kontinuerligt, utredningen som gjordes gav diagnosen adhd och autistiska drag men vad menas med autistiska drag? Försökt att läsa på för att få så mycket Förståelse som möjligt men det känns så rörigt. Jag vill ju göra rätt för att hen ska få så bra förutsättningar som möjligt.
    Anonym (Anonym bonusmamma) skrev 2019-04-04 12:22:59 följande:

Tack för tipsen! Hur gör du för att få dina barn mer delaktiga i saker?

Vi är mycket i skogen/utflykter till hav och sjöar.

Försöker göra saker de är intresserade av.

De hänger på mig vare sig de vill eller inte om jag ska göra något.

Veckodagarna är rutinbundna med fasta aktiviteter.
  • Pope Joan II
    Anonym (Anonym bonusmamma) skrev 2019-04-04 12:25:26 följande:
    Ja dom går på uppföljningar kontinuerligt, utredningen som gjordes gav diagnosen adhd och autistiska drag men vad menas med autistiska drag? Försökt att läsa på för att få så mycket Förståelse som möjligt men det känns så rörigt. Jag vill ju göra rätt för att hen ska få så bra förutsättningar som möjligt.
    Så varför misstänker du något som du redan vet är fallet?

Autistiska drag betyder att den som har sådana inte uppfyller diagnoskriterierna men där förmågorna inom vissa områden ändå är begränsade. 

Vad är det som känns rörigt, tycker du?
  • BurningDiamond
    Anonym (Anonym bonusmamma) skrev 2019-04-04 12:25:26 följande:
    Barnet är utrett, har en diagnos "ADHD med autistiska drag" och du misstänker att diagnosen stämmer eftersom du ser de autistiska dragen?

Kan du/ni inte försöka hitta en anhörig-grupp för NPF, via t. ex. Attention?
  • Anonym (Elisabeth)

Finns det någon möjlighet att du får komma med till Bup någon gång och få info om vad funktionsnedsättningen innebär för det specifika barnet samt ställa de frågor som du har? Det kanske skulle u derlätta för dig om du får mer kunskap om vad utredningen kom fram till.

Pope Joan II skrev 2019-04-04 12:57:49 följande:

Så varför misstänker du något som du redan vet är fallet?

Autistiska drag betyder att den som har sådana inte uppfyller diagnoskriterierna men där förmågorna inom vissa områden ändå är begränsade. 

Vad är det som känns rörigt, tycker du?

Tack för förklaringen, finns så mycket att läsa att man blir lite förvirrad. Det som blir rörigt för mig är mer att jag känner att hens diagnos kanske behöver utredas med för att få lite mer koll på hur man kan hjälpa hen att få de bästa förutsättningarna. Men som sagt så går de på uppföljningar så det kan ju framkomma senare.

Under tiden vill jag mest kunna vara det bästa stöd möjligt för båda hen och dennes föräldrar.
    BurningDiamond skrev 2019-04-05 03:12:57 följande:

Barnet är utrett, har en diagnos "ADHD med autistiska drag" och du misstänker att diagnosen stämmer eftersom du ser de autistiska dragen?

Kan du/ni inte försöka hitta en anhörig-grupp för NPF, via t. ex. Attention?

Ja precis, tycker också att hens föräldrar kanske har fått alldeles för lite information om vad autistiska drag innebär och hur man kan stötta hen.

Jag tar emot alla tips jag kan få, visste inte att det fanns anhörig-gruppen. Tack för infon!
Svar på tråden Bonusbarn med diagnoserad Adhd, misstänker även autism eller liknande?