• Anonym (Marajsan)

Utförsäkrad

Hej! Har precis fått reda på att jag blir utförsäkrad från försäkringskassan om en månad. Har då gått 180 dagar. Jag har idag en fast tjänst på 80 procent. Och ska snart börja jobba halvtid. De jag funderar på är om man har rätt att stämpla upp till 100 procent hos a-kassan? Ska ju ändå ner ocu skriva in mig på arbetsförmedlingen för att behålla min SGI. Har jag då rätt att stämpla upp till 100 procent, eftersom min tjänst jag är sjukskriven från endast är 80? Håller alla tummar och tår. För hur f*n ska man klara sig?

• Svar på tråden Utförsäkrad
  • Tiina87

Du kan inte stämpla a-kassa om du är sjukskriven och dessutom har ett jobb.

Om du fortfarande är sjukskriven så har väl skyddad SGI utan att skriva in dig på af? Du har ju 100% sysselsättning iom sjukskrivning även om du inte är berättigad sjukpenning...

• Anonym (***)

Ska du söka jobb som är  på 100%? Annars får du ju inte a-kassa för de 20%,  eftersom du inte vill jobba 100%.

• Anonym (Marajsan)

För att behålla sin SGI om man blir sjukskriven igen måste man inom 25 dagar skriva in sig på arbetsförmedlingen när man blivit utförsäkrad.

Vill inte jobba 100 procent? Jo självklart. Men mitt arbete jag har är på 80 och de har jag klarat mig bra på. Men nu när jag är sjuk och ej kan arbeta mer än 50 procent av mina 80 procent så funderade jag på om man hade rätt att stämpla 20 procent. Alltså dom 20 procenten som jag ej är sjukskriven på och som jag ej har ett arbete med. Alltså från mina 80 procent upp till hundra. Svårt att förklara...

• Anonym (Rita)
    Anonym (Marajsan) skrev 2019-04-04 21:27:52 följande:

För att behålla sin SGI om man blir sjukskriven igen måste man inom 25 dagar skriva in sig på arbetsförmedlingen när man blivit utförsäkrad.

Vill inte jobba 100 procent? Jo självklart. Men mitt arbete jag har är på 80 och de har jag klarat mig bra på. Men nu när jag är sjuk och ej kan arbeta mer än 50 procent av mina 80 procent så funderade jag på om man hade rätt att stämpla 20 procent. Alltså dom 20 procenten som jag ej är sjukskriven på och som jag ej har ett arbete med. Alltså från mina 80 procent upp till hundra. Svårt att förklara...

Jag kan inte a-kassans regler, men man är väl försäkrad för det man arbetat, dvs 80 procent?Ring AF eller a-kassan och fråga.

När det gäller din SGI, det räcker inte med att jobba 50 procent och söka jobb för ytterligare 30 procent, du måste se till att du står registrerad som att du söker arbete på minst 80 procent, alltså att du skulle kunna ta ett annat 80 procentigt jobb om du skulle få erbjudande om det. Annars skyddar du bara det du arbetar, dvs 50 procent.
  • Anonym (Marajsan)
    Anonym (Rita) skrev 2019-04-04 21:37:31 följande:

Jag kan inte a-kassans regler, men man är väl försäkrad för det man arbetat, dvs 80 procent?Ring AF eller a-kassan och fråga.

När det gäller din SGI, det räcker inte med att jobba 50 procent och söka jobb för ytterligare 30 procent, du måste se till att du står registrerad som att du söker arbete på minst 80 procent, alltså att du skulle kunna ta ett annat 80 procentigt jobb om du skulle få erbjudande om det. Annars skyddar du bara det du arbetar, dvs 50 procent.

Absolut de har jag koll på! Tack! Men hemskt att man ska behöva hålla på såhär när man har läkarintyg och är sjuk. Sen att arbetsplatsen har anpassat de till den grad att de inte finns något lättare jobb.. Men dom ändå menar på att de finns ett lättare jobb man klarar av..
  • Tiina87
    Anonym (Marajsan) skrev 2019-04-04 21:41:24 följande:

Absolut de har jag koll på! Tack! Men hemskt att man ska behöva hålla på såhär när man har läkarintyg och är sjuk. Sen att arbetsplatsen har anpassat de till den grad att de inte finns något lättare jobb.. Men dom ändå menar på att de finns ett lättare jobb man klarar av..

Du är väl sjukskriven de resterande 30%?
  • Ms H
    Tiina87 skrev 2019-04-04 21:17:14 följande:

Du kan inte stämpla a-kassa om du är sjukskriven och dessutom har ett jobb.

Om du fortfarande är sjukskriven så har väl skyddad SGI utan att skriva in dig på af? Du har ju 100% sysselsättning iom sjukskrivning även om du inte är berättigad sjukpenning...

Nej, så fungerar det inte.
  • Tiina87
    Ms H skrev 2019-04-04 22:22:37 följande:

Nej, så fungerar det inte.

Du kan fortfarande inte stämpla om man är sjukskriven.
  • Ms H
    Tiina87 skrev 2019-04-04 22:34:28 följande:

Du kan fortfarande inte stämpla om man är sjukskriven.

TS är inte sjukskriven, FK har gett avslag.
  • Tiina87
    Ms H skrev 2019-04-04 22:55:57 följande:

TS är inte sjukskriven, FK har gett avslag.

Ts är utförsäkrad eftersom hin var sjukskriven och haft sjukpenning i 180 dagar. Hon dock fortfarande sjukskriven av en läkaren men kan inte få sjukpenning då hon är utförsäkrad.
  • Anonym (Man)

Det här låter som min fru. Hon jobbade 80%, blev sjukskriven. Fick pengar i 180 dagar och sedan utförsäkrad. Hon var då på väg tillbaka, men kroppen orkade inte mer än 50%. Hon kommer aldrig mer orka 80%, rehabilitering avslutad.

Hon jobbar 50% och stämplar nu 50%. Men a-kassan är ju beräknad på den lön hon haft, dvs sin 80% tjänst hon hade innan hon blev sjuk. Så hon får ju mindre ut totalt sett på att jobba 50% och stämplar resten än hennes lön var på hennes 80% tjänst. Vilket känns rimligt.

Däremot är det ju lätt att man hamnar mitt emellan akassan o försäkringskassan om man blir utförsäkrad, eftersom man måste uppge för akassan att man är frisk för att få akassa. Säger man att man är sjuk så blir man hänvisad till fkassan som redan gett avslag.

• Anonym (...)

Man kan inte stämpla för mer än man har jobbat. Har du haft en anställning på 80% som av arbetsgivaren ändras till 50%, så kan man normalt stämpla för mellanskillnaden, dvs 30%. Reservation för sjukskrivningen, du kan ju inte stämpla öht om du inte kan arbeta utan är sjukskriven.

Svar på tråden Utförsäkrad