• Anonym (Lln)

Separera utan inkomst

Jag har varit föräldraledig länge. Aldrig riktigt haft ett jobb. Ingen utbildning. Utbränd och deprimerad. Två barn i förskoleålder.

Jag känner att jag håller på att kvävas ihjäl och jag måste separera och bli fri, eller stanna kvar och till slut göra illa mig själv. Men jag har inge pengar. Inget jobb. Ingenting. Så allt känns hopplöst.

Hur separerar man då? Är det omöjligt? Vad för hjälp kan man få? Eftersom jag har det så dåligt ställt, kommer jag inte få ha barnen då?

• Svar på tråden Separera utan inkomst
  • Anonym (H)

Kan du tänka dig att börja arbeta då? Deltid eller heltid, vad som helst. Hur mår du idag? Om du har möjlighet att tänka dig att börja arbeta så tycker jag du ska få en anställning innan du separerar. Det finns jobb trots att du aldrig arbetat förut eller har en utbildning.

• Anonym (bobba)

Låter som om du behöver hitta en annan sorts liv. Ett liv där du känner dig inspirerad och peppad.

Vilken sorts liv vill du ha? Vad vill du ha i ditt liv? Vad vill du göra?

• Anonym (Ja)

Börja studera då. Då får du csn och bostadsbidrag.

• BurningDiamond
    Anonym (Lln) skrev 2019-04-05 19:21:45 följande:

Jag har varit föräldraledig länge. Aldrig riktigt haft ett jobb. Ingen utbildning. Utbränd och deprimerad. Två barn i förskoleålder.

Jag känner att jag håller på att kvävas ihjäl och jag måste separera och bli fri, eller stanna kvar och till slut göra illa mig själv. Men jag har inge pengar. Inget jobb. Ingenting. Så allt känns hopplöst.

Hur separerar man då? Är det omöjligt? Vad för hjälp kan man få? Eftersom jag har det så dåligt ställt, kommer jag inte få ha barnen då?

Börja med att ställa dig i bostadskö(er). Beroende på var du bor och hur du vill bo kan det ta många år att få tag på en hyreslägenhet med förstahandskontrakt till rimlig hyra.

Sök utbildningar. Yrkesutbildningar är ganska smidiga, de är korta och är "marknadsanpassade". Högskoleutbildningar är längre och (ofta) mer teoretiska, men du får oftast en högre lön.

Eller: Sök jobb. Alla jobb. Du måste ut på arbetsmarknaden.

Hur ser det ut för dig just nu rent praktiskt?
    Är ni sambo eller gifta?
    Hur länge har ni bott ihop?
    Bor ni i hyres eller äger ni ert boende?
    Införskaffades boendet för ert gemensamma bruk, eller flyttade någon in i den andres befintliga boende?
    Finns samboavtal eller äktenskapsförord?
    Har ni gemensam vårdnad?
    Vad har du för inkomster just nu? soc? A-kassa? Aktivitetsstöd?

Bara lite initiella tankar och frågor.
  • Anonym (Jill)

Börja med att studera då. Då får du CSN.

Kan inte barnen bo hos pappan?

• Anonym (Ja)
    Anonym (Jill) skrev 2019-04-05 19:54:06 följande:

Börja med att studera då. Då får du CSN.

Kan inte barnen bo hos pappan?

Varför ska barnen bo hos pappan? Är väl bättre att ts ordnar det så barnen kan bo hos både?
  • Anonym (Lln)
    BurningDiamond skrev 2019-04-05 19:42:21 följande:

Börja med att ställa dig i bostadskö(er). Beroende på var du bor och hur du vill bo kan det ta många år att få tag på en hyreslägenhet med förstahandskontrakt till rimlig hyra.

Sök utbildningar. Yrkesutbildningar är ganska smidiga, de är korta och är "marknadsanpassade". Högskoleutbildningar är längre och (ofta) mer teoretiska, men du får oftast en högre lön.

Eller: Sök jobb. Alla jobb. Du måste ut på arbetsmarknaden.

Hur ser det ut för dig just nu rent praktiskt?

Är ni sambo eller gifta?

Hur länge har ni bott ihop?

Bor ni i hyres eller äger ni ert boende?

Införskaffades boendet för ert gemensamma bruk, eller flyttade någon in i den andres befintliga boende?

Finns samboavtal eller äktenskapsförord?

Har ni gemensam vårdnad?

Vad har du för inkomster just nu? soc? A-kassa? Aktivitetsstöd?

Bara lite initiella tankar och frågor.

Kan inte plugga, har försökt flera gånger men jag klarar inte av det. Koncentrationssvårigheter.

Antar att jag borde söka jobb. Men det känns så svårt. Tänk så klarar jag inte av det. Liten stad, rykten går. Vet inte ens hur man söker ett jobb.

Vi bor i ett hus som vi båda står på. Sambo sen 12 år. Gemensam vårdnad och jag får halva barnbidraget som enda inkomst. Sambon har tyckt att jag ska vara hemma, han betalar allt, får fickpengar om jag ber om det. Noll sparat. Bara en del skulder har jag..
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Ja) skrev 2019-04-05 19:57:33 följande:

Varför ska barnen bo hos pappan? Är väl bättre att ts ordnar det så barnen kan bo hos både?

Eftersom TS inte kan försörja dem!
  • Anonym (Lln)
    Anonym (bobba) skrev 2019-04-05 19:35:35 följande:

Låter som om du behöver hitta en annan sorts liv. Ett liv där du känner dig inspirerad och peppad.

Vilken sorts liv vill du ha? Vad vill du ha i ditt liv? Vad vill du göra?

Jag hade önskat ett liv var jag kunde jobba. Hade helst velat studera men jag klarar aldrig av det. Komma hem till barnen och känna mig glad. Få tid över att göra saker för mig själv också, som att träna, ha en hobby och träffa vänner ibland.

Ett liv antingen som singel eller med en partner som vill vara med mig, som bryr sig om vad jag har att säga och som helt enkelt respekterar mig och hjälper till hemma.

Ett liv var jag får göra annat än att städa dygnet runt och vara den som får ta hand om barnen medan alla andra gör det roliga eller avancerar inom karriären. Det är roligt att vara med barnen, men jag har ingenting annat. Jag behöver få vara en egen person också.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Jill) skrev 2019-04-05 20:03:04 följande:

Eftersom TS inte kan försörja dem!

Är det inte just hur hon ska skaffa en inkomst som diskuteras här?

Dessutom är det ju knappast det bästa för barnen.
Svar på tråden Separera utan inkomst