• Anonym (Ny anställd)

Kommer jag ha rätt att få 5-6 veckor semester i sommar?

I maj kommer jag börja ett nytt jobb och en kollega på mitt nuvarande arbete sa att jag förmodligen inte kommer ha rätt att få ta ut någon långvarig semester i sommar. Kan det verkligen stämma?
    Jag hade tänkte vara ledig 5-6 veckor med barnen. 

• Svar på tråden Kommer jag ha rätt att få 5-6 veckor semester i sommar?
  • Miro1

Det vanligaste är att man får ta ut semestern i förskott. Semesterlönen tjänar du själv ihop genom din vanliga lön. Hr du rätt till 6 veckor semester jobbar du ihop den semesterlönen under ett år. I ditt anställningskontrakt står hur många semesterdagar just du har.

Tänk på att om du har 6 veckor semester och tar ut allt på sommaren har du inte möjlighet att vara ledig över julen, skollov, när förskolan är stängd etc.

• Anonym (5445)

Du kommer inte hinna jobba in 5-6 semesterveckor om du börjar i maj. Kan du ta föräldraledighet eller semester/ tjänstledigt utan lön?

• Pierott

När man börjar ett nytt jobb nollställs dina semesterdagar. Dina gamla semesterdagar får du utbetald i din sista lön. Så du kan spara dom pengarna och ta ut obetald semester från din nya arbgivare. Men förutsätt inte att du kommer få det godkänt.

• Anonym (S)

Du har rätt till fyra sammanhängande veckor någon gång under perioden juni-augusti. Arbetsgivaren har rätt att bestämma vilka veckor det blir, men de flesta brukar låta de anställda välja så långt det är möjligt. Det kan hända att det blir obetald semester eftersom du inte jobbat där så länge.

• Ms H

Huruvida du får vara ledig så länge eller inte från din nya tjänst, kan bara din arbetsgivare svara på. Du har tätt till några veckor (3 eller 4, osäker), men det kan vara utan betalning. Dock har du ju tjänar in semester på din nuvarande arbetsplats, så spar de pengarna till i sommar när de betalas ut.

• Anonym (Hos)
    Anonym (Ny anställd) skrev 2019-04-07 12:27:09 följande:

I maj kommer jag börja ett nytt jobb och en kollega på mitt nuvarande arbete sa att jag förmodligen inte kommer ha rätt att få ta ut någon långvarig semester i sommar. Kan det verkligen stämma?

Jag hade tänkte vara ledig 5-6 veckor med barnen. 

Hos oss har man rätt till fyra veckors sammanhängande semester. Är man nyanställd får man oftast välja sist och kanske inte har dagar tillräckligt för längre ledighet. Men då jobbar jag i verksamhet som är öppen hela sommaren och där vi täcker för varandra, är väl skillnad om man jobbar nånstans som stänger ner sommartid.

5-6 veckor låter mycket om arbetsgivaren behöver folk som jobbar, men annars kanske det går bra.
  • mammatill6

Beror på arbetsgivaren. Vi har förskottssemester så som nyanställd får du betald semester. Men max 4 veckor får tas ut under sommarmånaderna. Och som nyanställd får man ta när det passar. Att komma osm nyanställd och vilja ha 6 veckor är nog tveksamt.

• Anonym (Ny anställd)

Jag har 56 föräldradagar som jag måste ta ut innan hösten så tänkte ta ut alla dom i sommar

• Anonym (Semester)

Diskuterades inte semester i år på någon intervju eller antog du bara att du skulle få ledigt? Du bör kontakta nya AG den här veckan och fråga hur de tänkt sig sommaren och sen säga att du har föräldradagar att ta ut. Du måste väl ansöka minst 3 månader innan för att garanterat få ledigt?

Svar på tråden Kommer jag ha rätt att få 5-6 veckor semester i sommar?