• NellieHo

    Livmoderhalscancer - vilka erfarenheter har ni?

    Hej! Jag har i två år nu fått ont i nedre delen av magen vid samlag och när jag krystar på toaletten. Har först nu fått reda på att detta är symtom på livmoderhalscancer och är nu väldigt orolig... jag har dessutom blödningar efter samlag väldigt ofta som jag trodde var normalt fram till nu. Jag har en bokad tid för undersökning nästa vecka men jag är så orolig för att det ska vara cancer. Jag känner att jag behöver veta vilken typ av smärta det rör sig om när det är cancer och höra fler berättelser, så nu till frågan:

    Kan ni som har / har haft livmoderhalscancer snälla beskriva era symtom och hur det kändes om ni fick ont?

    Vore mycket tacksam för svar ????

  • Svar på tråden Livmoderhalscancer - vilka erfarenheter har ni?
  • Anonym (Allis)

    Har du fått dina cellprov gjorda som du ska?

    Man kan få småblödningar av en massa olika orsaker. Jag har t.ex. nu på väg in i klimakteriet börjat få det. När jag fött barn fick jag också en lite konstig period efteråt där det kunde blöda. En gång när det började spänna och göra ont vid ena sidan hade jag en vätskefylld cysta på äggstocken. Helt ofarlig även om den var obehaglig. Hade den inte spruckit av sig själv hade den tagits bort med titthålsoperation.

    Alla mina cellprov har varit utan anmärkning.

    Det fina med rutinmässiga cellprov är att man upptäcker cellförändringar innan de har blivit cancer och då är prognosen mycket god.
    Det tar flera år för den här cancern att utvecklas och gå vidare till de farligare stadierna.

    Så ta detta ett steg i taget bara och ta inte ut några sorger i förskott.

    I en artikel i Läkartidningen står det så här:

    2013 registrerades 468 nya fall, vilket utgör 1,6 procent av all cancer hos kvinnor. Medianålder för insjuknande är knappt 50 år, och var tredje kvinna som drabbas är under 40 år [3].
    --

    Postkoital blödning anses vara ett kardinalsymtom och är viktigt att utreda, även om risken för bakomliggande cervixcancer vid postkoital blödning är liten.

  • NellieHo

    Nej jag har inte varit på en cellprovstagning ännu eftersom jag fyller 23 i år! Men jag var på ett gäng undersökningar när jag först fick ont i magen, bl.a. ultraljud för att hitta cystor, odlingar för t.ex. klamydia och till och med endoskopi, men allt såg fint ut. Det enda dom inte gjorde var att ta ett cellprov... det känns ändå tröstande att veta att det är få blödningar som beror på just cancer!

  • Anonym (Allis)
    NellieHo skrev 2019-04-07 17:20:08 följande:

    Nej jag har inte varit på en cellprovstagning ännu eftersom jag fyller 23 i år! Men jag var på ett gäng undersökningar när jag först fick ont i magen, bl.a. ultraljud för att hitta cystor, odlingar för t.ex. klamydia och till och med endoskopi, men allt såg fint ut. Det enda dom inte gjorde var att ta ett cellprov... det känns ändå tröstande att veta att det är få blödningar som beror på just cancer!


    Är du så ung är risken väldigt väldigt liten skulle jag säga, utifrån det jag har läst. Hoppas du får hjälp nu och en förklaring på dina symptom.
  • NellieHo

    Ja jag får helt enkelt leva på tryggheten i att jag är ung och att dom kanske odlade efter HPV för två år sedan (står inte i journalen...). Usch vad jag har snöat in mig på detta! Tack för hjälpen ????

  • Anonym (Whaat)

    De symptom jag hade var att jag blödde vid sex, inget annat. Blev diagnoserad livmoderhals csncer, slutade med att man opererade bort livmoderhalsen.

  • NellieHo

    Ah okej, blödde du mycket då? För mig handlar det inte om mens-mängder men tillräckligt för att det ska hålla i sig till dagen därpå... har dock nyligen haft en mellanblödning på 8 dagar som gjorde att jag tillslut sökte vård.

  • Anonym (Whaat)
    NellieHo skrev 2019-04-07 20:04:41 följande:

    Ah okej, blödde du mycket då? För mig handlar det inte om mens-mängder men tillräckligt för att det ska hålla i sig till dagen därpå... har dock nyligen haft en mellanblödning på 8 dagar som gjorde att jag tillslut sökte vård.


    Nä asså det var bara blod under och efter sexet dom man upptäckte det, inte så att man blödde dagar efter. Ren blod var det. Detta var kanske för nio år sedan, är 35 idag.

    Jag är inte friskförklarad då jag har cellförändringar då och då (men ingen cancer). Blöder fortfarande ibland vid sex men det är för att den lilla bit av livmoderhslsen som är kvar är känslig och blöder lätt. Har tyvärr inte lyckats bli gravid efter operationen men har ett barn sedan tidigare. Överväger nu att operera bort min livmoder då jag ej behöver den och för att slippa vara orolig förr cellförändringar titt som tätt.
  • NellieHo

    Ah okej... Usch detta kommer ta knäcken på mig haha!

    Det är ju ett väldigt stort beslut, men vad skönt för dig om det känns som ett lätt beslut att ta! Och vad härligt att det inte kommit tillbaka, det lär ju bli en enorm lättnad att ta bort livmodern om man alltid är orolig för att det ska komma tillbaka... 

Svar på tråden Livmoderhalscancer - vilka erfarenheter har ni?