Någon mer med solnoja?
Jag skulle behöva skriva av mig och undrar om det är någon som känner likadant, eller om det är någon som kan still min oro kring detta?
Jag har lite av OCD, alltså att jag kan älta vissa orostankar väldigt mycket som ibland är överdrivna. Det senaste, så här inför sommaren, är det oro för solen och risker som det kan medföra om man får UV-strålning på sig. Tankarna kring det kommer upp varje dag och tar upp mycket tid så jag känner jag måste få kontroll på detta.
Det började med att jag bara skulle kolla upp lite om solkrämer på google, och artikeln efter artikel står det om hur man bör undvika solen så mycket som möjligt, några skrev att bara man går utomhus så börjar solen fördärva huden osv. De skriver att det finns inget säkert sätt att sola på mm.
Så nu (antagligen pga min OCD) så börjar jag få ångest så fort jag ska ut och det är solsken! Och jag är samtidigt rädd för att jag kommer bli mer och mer isolerad pga detta... Jag drog t o m för gardinerna hemma igår för jag tänkte att solstrålarna penetrerar fönstren och studsar in i rummet. På sommaren kommer jag dock vara på ett somrigt ställe i Sverige under en längre period så jag behöver få ordning på detta.
Saker som jag undrar över är t ex om man måste ha solkräm på sig (om man som jag har hud som sällan blir bränd) bara man ska gå till affären 10 minuter bort för att handla (även om UV-index bara är 3-4)? De skriver även att man måste smörja in sig efter 2 timmar igen, så om man är ute med vänner en solig sommardag och har picknick, och har smörjt in mig innan, då måste man ständigt ha koll på att det inte gått över 2 timmar för då får man smörja in sig igen. Det låter ju rätt så svårt att ha koll på det om man har kul med sina vänner. Sen finns också ångesten över att jag har missat någon del att smörja in. Det är ju jättelätt att göra det.
För att lugna mig själv lite och inte bli en vampyr så försöker jag tänka, att borde det inte vara så att de flesta kan klara av att få lite sol då och då här och där på kroppen utan solkräm? För att klara av att täcka in varje del av kroppen varannan timme om man är ute låter som de flesta inte fixar då det är lätt att glömma bort och lätt att missa delar.
(Obs! Pga min OCD så vill helst inte läsa fler artiklar om hur farligt det är, utan önskar mer en sund diskussion kring det).