• smölan

    Uttag av hormonspiral - mer sugen på sex

    Jag satte in en hormonspiral februari 2015, o tog ut den nu för någon vecka sedan.

    Jag blev ganska direkt mer "sexuellt intresserad" o har haft ett ökat behov av både sex och närhet.

    När jag satte in spiralen så hade jag o min sambo bara varit ett par inofficiellt o haft sex i typ 3-4 månader, sen blev vi ett par officiellt ganska direkt därefter o då var man ju nykär o hade sex extremt mkt i säkerligen ett år framåt, 1,5.

    Sen blev det mindre o mindre, men vi är bokstavligen BÄSTA vänner, så vi har alltid kunnat prata om allt o vi har aldrig sex om inte båda vill. Vi har båda varit väldigt lika, vi har tänkt på sex o velat ha sex o pratat om det under dagen, men sen när kvällen kommer o man kommit hem från jobb o barnen sover osv, så har bådas lust dött lite o vi brukade skämta "vi försöker imorgon igen". Men det har aldrig varit ett problem eftersom vi båda känner att vi VILL ha sex med varandra, vi är bara lata haha. Så attraktionen har aldrig dött, vi har riktigt bra o passionerat sex när vi väl hade.

    Men så tog jag ut spiralen för snart 2 veckor sedan (vi planerar att bli gravida efter sommaren o jag ville få mensen att bli normal inför semester i sommar IFALL den skulle krångla efter uttag o vi vill ha barn till nästa sommar, så därför kände vi att det är bättre att ta ut den nu än riskera att ta ut den till hösten o så blir det kaos med allt).

    Efter att jag tog ut den, redan dagen efter, så kände jag ett ökat sexuellt behov. Inte bara av sex, utan även närhet som kramar o pussar. De kändes som i början av förhållandet, o min sambo blev ju aningen chockad o "tagen på sängen" som han sa haha.

    Är det någon mer som tagit ut sin hormonspiral o känner igen det här? Jag vet ju att det är vanligt att man får minskad sexlust av hormoner / preventivmedel, men det var inget jag reflekterade över innan eftersom vi hade mkt sex i ett år framöver minst efter jag satte in den, men det berodde väl på att man var nykär :D

    Men hur har det varit för er?

  • Svar på tråden Uttag av hormonspiral - mer sugen på sex
  • Anonym (sexy)

    Min sambo tog p-piller när vi träffades efter ett tag upplevde jag att hon fick mindre lust att ha sex, Det blev i princip bara efter en flaska vin till fredags middagen som vi hamnade i sängen och hade sex.
    Jag övertalade henne att sluta med p-pillerna och hon fick lusten tillbaka.

  • Anonym (N)

    JA, jag slutade med minipiller och även om min sexlust aldrig försvann helt så var det en stor skillnad!!

    Jag pratade/ pratar mycket om detta med mina vänner då diskussioner om preventivmedel och sånt kommer upp. Och precis det du beskriver, folk börjar med hormonella preventivmedel i nykärsfasen eller rätt tidigt i tonåren då man precis börjar med sex. Just där och då är det ingen skillnad utan allt fortsätter men sen går tiden och sexlusten försvinner undan för undan.

    Jag slutade med minipiller och wow, vilken skillnad!! Det var lite som att underlivet hade varit lite avdomnat. Jag åt det i ca 3 år, sen satte jag in kopparspiral, bästa beslutet jag någonsin tagit.

  • Anonym (F)

    Slutade med p-piller och nu måste vi förhålla oss till att jag har störst sexuell aptit i förhållandet :)

  • Anonym (Kvinnamedlust)

    Gud ja! Satte på prov in hormonspiral men insåg efter nåt halvår att lusten stendog. Jag valde att plocka ut den och har nu kommit in i en sån fantastisk våg av sexlust (KÅT!) och ökat behov av gos, pussar och kramar. Känner mig totalt nyförälskad i min man (har varit ihop 20+ år) och kan inte få nog av honom. Han är lätt förvirrat lycklig *asg* och vi har aldrig haft så mycket busigt, härligt sex som nu. Åt helvete med hormoner säger jag!

Svar på tråden Uttag av hormonspiral - mer sugen på sex