• ElloowT

    Huvudvärk och högtblodtryck!

    Hej

    Har sen i torsdags haft spänningshuvudvärk som övergick till kraftigare huvudvärk igår. Va då hos mvc som konstatera att mitt blodtryck va högre än vanligt men inge protein i urinet.

    Hon sa jag skulle åka in till fl om de vart värre, vakna idag med samma huvudvärk.

    Kan de va migrän som håller i sig i flera dagar? Aldrig varit med om detta, är min 3dje graviditet. Är i v32.

    Eller kan de va havanskapsförgiftning på gång? Hur snabbt kan de utvecklas, när borde ja söka vård igen?

  • Svar på tråden Huvudvärk och högtblodtryck!
  • Gullan803

    Jag rekommenderar dig att kontakta förlossningen för en kontroll hos dem. Havandeskapsförgiftning kan utvecklas fort och även förvärras fort :( jag fick havandeskapsförgiftning tidigt i graviditet (tyckte jag mådde bra men jag var allvarlig sjuk) och min dotter är utplockat ca 24 h efter upptäckt då de inte kunde få ned mitt blodtryck :(

    Det är inte helt ovanligt att ha havandeskapsförgiftning utan att läcka protein :(


    Extremprematur v 25
  • ElloowT

    Usch va jobbigt för dej! Hur tidigt fick du föda? Tog ditt råd och ringde och ska in på kontroll så fort sambon kommer hem. :)

    Hade du inte några symptomer alls på att du fått havanskapsförgiftning?

    Trodde de va protienet i urinet man testar på stickan som va avgörande om man hade fått de eller ej, lät så på hos bm igår.

  • Gullan803
    ElloowT skrev 2019-04-09 15:23:41 följande:

    Usch va jobbigt för dej! Hur tidigt fick du föda? Tog ditt råd och ringde och ska in på kontroll så fort sambon kommer hem. :)

    Hade du inte några symptomer alls på att du fått havanskapsförgiftning?

    Trodde de va protienet i urinet man testar på stickan som va avgörande om man hade fått de eller ej, lät så på hos bm igår.


    Jag blev akutsnittad v25+1, havandeskapsförgiftningen upptäcktes på rutinkontrollen 25+0 och då hade jag 120/160 i blodtryck. En knapp timme senare på förlossningen hade jag 190/120 och blodtryckssänkande hjälpte inte särskilt mycket :( Våran flicka mår i alla fall bra idag vilket vi är extremt tacksamma över :)

    Jag tyckte jag mådde bra. Var svullen om benen bara och trodde det berodde på graviditet och sommar haha XD så här i efterhand kan jag hitta andra små grejer som kanske kan vara symtom men inget bekräftat och inget jag skulle reagerat på :/

    Va bra att du får kollar upp det :) allt bra att kolla upp en gång för mycket än för lite :) jag håller tummarna för att det "bara" är lite migrän :)
    Extremprematur v 25
  • Sjuttiosjuan

    Jag fick högt BT från v 25 ca och fick gå på täta kontroller på MVC och även ta medicin från v 30. Protein upptäcktes bara vid ngt tillfälle. Dagen innan BF vaknade jag med extrem huvudvärk och hade 110/200 ringde fl som bad mig komma in omgående. Det blev snitt dagen efter. Ingen fara eftersom jag gått tiden ut men det tog lång tid efter med medicinering att få bukt på blodtrycket.

    Lycka till och ta hand om dig!

Svar på tråden Huvudvärk och högtblodtryck!