• Tom inombords

    Mår så illa kan inte ens jobba!!

    Hejsan!

    Jag fick veta förra veckan att jag är gravid, tidigt. Gick precis in i vecka 7 (6+0) och jag har mått SÅ ILLA!! Kan inte göra något alls, kan inte gå ut för att handla, kan inte gå till köket för att göra något att äta och kan knappt gå till toaletten utan att behöva spy. Har än inte berättat på arbetet att jag är gravid, utan bara sagt att jag är extremt illamående och spyr en massa. Dom måste ju tro att jag lider av magsjuka eller liknande.

    Hur lyckas/lyckades ni jobba när ni mådde/mår såhär illa? Finns det några tips??

    Har börjat äta piggelin och det hjälper någorlunda, men det är tyvärr det enda jag får i mig också. Är inte sugen på något annat och sambon har försökt laga sådan mat som ska hjälpa mot illamåendet men jag kan knappt få in någon annan mat i min mun utan att vilja spy!

    Vad ska jag göra? Måste ju kunna gå till jobbet, men känner att när jag mår såhär så kan jag inte...

  • Svar på tråden Mår så illa kan inte ens jobba!!
  • frökenBea

    Inte så hoppfull info kanske...men jag var tvungen att inse att jag inte kunde jobba. Man blir dessutom helt utmattad av kräkandet och att inte kunna äta ordentligt. Jag fick stanna hemma från v 8 eller 9 till ca v 15. Jag låg typ i soffan dagligen alla veckorna. Inget kul men man måste tänka på sig själv.

    Hoppas dock inte att du får en sån extrem period utan att det går över strax.

    Finns tabletter mot illamående att få utskrivet, hjälpte inte mig men det kanske kan hjälpa dig.

    Lycka till! :)

  • Ninjara

    Min första graviditet blev jag sjukskriven 6 veckor pga illamående.

    Kontakta läkare (vårdcentral) eller BM. Kan du få både sjukskrivning och tabletter mot illamående. Allt beroende på vad du vill ha och behöver.

    Testa med risoni. Pasta i form av riskorn. Hjälpt mig en del när jag haft svårt med maten. Kan ju inte garantera att detta funkar.

  • Stellan11

    Jag kräktes konstant i 9mån förra graviditeten, ute på öppna gator, i bilar, mellan kunderna på jobbet (jobbar som frisör) fick ha en spy-påse med mig hela tiden. Fick emellanåt dropp o blev sjukskriven men rastlös som man är kunde man inte ligga hemma när man ändå inte mådde bättre, så jobbade ändå! Tillslut lärde man sig att känna när de de kom. Man åt lätta saker att kräkas upp o is-vatten var de bästa jag visste! Prova åksjuketabletter o åksjukeband, brukar funka för många :) tyvärr hjälpte inte dessa mig men jag hoppas att du har mer tur!! Tur vi får ut något fantastiskt av de <3

  • citababy

    Åh jag känner igen mig så mycket. Det är ju ingen hemlighet att graviditet är likamed illamående. Men OJ vad oförberedd jag var på detta. Är gravid för första gången och gick in i vecka 6 idag. Är helt utslagen av illamående och trötthet. Klarar inte av att göra något annat än att ligga i soffan eller sängen. Har noll aptit. Och jag vet inte heller hur jag ska orka jobba när jag mår så här. Jag känner inte igen min kropp när jag mår så här och det är riktigt frustrerande att vara så energilös. Usch.

  • Anonym (Ciao)

    Om man mår så illa att man inte får i sig tillräckligt med mat eller kräks så mycket att man riskerar uttorkning så kan man ha Hyperemisis, alltså inte vanligt gravid-illamående utan en mycket starkare variant som man behöver få medicin för och oftast bli sjukskriven. Önskar att någon upplyst mig om skillnaden, för det är ju svårt att veta vad som är normalt och inte. Det är inte normalt att inte kunna gå ut och enbart få i sig lite piggelin skulle jag gissa.

  • Anonym (Ciao)

    Den medicin som jag fick var Lergigan Comp och det är inte farligt för barnet men det är receptbelagt så du behöver få en läkare att skriva ut det. Ingenting som någon rekommenderade utöver det fungerade för mig. Jag kunde få i mig lite mat som inte var stekt eller matig, typ mjölk med havrekuddar, mannagrynsgröt med socker, klementiner och liknande.

    Det är ett sådant helvete, skickar styrkekramar till dig! Men härda inte ut så länge som jag, uppsök läkare!

  • Babymama

    Mitt bästa råd är att ringa barnmorskan direkt och be om medicin! Som andra har skrivit så kan du börja med att köpa Postafen receptfritt på apoteket. Du kan ta två tabletter om dagen. Om det inte funkar kan du få Lergigan på recept som nån annan skrev. Det är jätteviktigt att börja snabbt med medicin för illamåendet och kräkreflexen triggas mer ju längre du mår så illa. Det är svårare att bryta illamåendet om man låter det pågå.

    Jag har mått extremt illa i 22 veckor av mina graviditeter, men jag har ändå inte kräkts så mycket pga medicinen. Så för mig funkade det att ta medicin och sen äta ofta och lite. Du kommer nog att behöva berätta för din chef varför du mår så illa, det blir enklare för dig själv om du gör det. Hoppas verkligen du mår bättre snart! Och grattis! Även om det känns för jäkligt nu så går det ju tillslut över!

  • Etta

    Håller med övriga här, ring vc eller bm! (Jag blev hänvisad till vc då jag ej var inskriven hos bm än men kan ju se olika ut!) Kan ge lite hopp om att mitt värsta illamående (så som du beskriver) försvann efter 1,5 vecka, sen lyckades jag få i mig yoghurt, müsli och frukt och kunde jobba iaf, postafen hjälpte lite också även om jag fortsatte må illa till v 17. Men då lärde jag mig också när det var som värst och hade alltid läkerol och halstabletter att suga på. Men tycker också du ska berätta för din chef, min chef var såå bra och stöttande!

  • Sasu

    Pröva att småäta istället för att äta stora mål, sen kan du pröva Postafen eller be om att få lergigan (inget som funkade på mig, men alla är olika)

    Lågt blodsocker gör illamåendet värre, så försök få i dig något iallafall

  • t123

    Lergigan comp fick jag utskrivet och det hjälpte så pass att jag kunde jobba mestadels i alla fall även om det var riktigt tufft. Jag kräktes inte så många gånger med dom tabletterna men mådde fortfarande vidrigt illa konstant. Men annars skulle jag nog försökt bli sjukskriven i ett par veckor!

Svar på tråden Mår så illa kan inte ens jobba!!