• Nybbo

Buksportkörteln

Hej nu ställer jag en fråga till om det går bra och jag undrar om någon kanske känner någon person som har problemen med buksportkörteln att göra och vilka symtom det kan ge. Kan man få ändrade avföringsmönster om man har problemen med buksportkörteln från att vara ganska känslig att bli lös i magen av lite fet mat tex pizza eller lite fika med tårta m,m till helt plötsligt blivit ganska hård i magen ?

• Svar på tråden Buksportkörteln
  • Stålmamma

Jag har haft akut inflammation i bukspotskörteln. Jag hade jätte ont i magen som strålade från axeln och genom hela magen. Men märkte inga andra symptom

• Pope Joan II
    Nybbo skrev 2019-04-10 16:53:22 följande:

Hej nu ställer jag en fråga till om det går bra och jag undrar om någon kanske känner någon person som har problemen med buksportkörteln att göra och vilka symtom det kan ge. Kan man få ändrade avföringsmönster om man har problemen med buksportkörteln från att vara ganska känslig att bli lös i magen av lite fet mat tex pizza eller lite fika med tårta m,m till helt plötsligt blivit ganska hård i magen ?

Hälsoångest?
  • Nybbo
    Pope Joan II skrev 2019-04-10 17:22:14 följande:

Hälsoångest?

Jag har inte någon hälsoångest när jag fortfarande har problemen med illamående och dålig aptit och sjukdomskänsla i kroppen som kommer och går varannan dag och har haft det i 4månader och har även gjort en ganska omfattande utredningen med många blodprover avföringsprov med gastroskopi och koloskopi och röntgen av magen och allt visar att det är ok Men när man fortfarande mår illa och tappa aptiten så börjar man funderar på om sjukvården har missat något när man inte blir något bättre. Och det är inte så kul att tex laga mat till sina barn när man helt plötsligt börjar må fruktansvärt illa så någon hälsoångest lider jag i te av.
  • MrsAJ88

Bukspottkörteln (pankreas) kan ge besvär på lite olika vis. Akut pankreatit (inflammation) ger vanligen svår smärta i övre delen av buken med utstrålning till ryggen, ev. feber och kräkningar, och beror vanligen på gallsten eller alkoholöverkonsumtion. Upprepad akut pankreatit kan ge kronisk pankreatit med svikt i pankreas funktioner (vilket även ses vid en del andra tillstånd). Pankreassvikt kan ge symptom i form av diarréer (exokrin svikt med brist på matspkälkningsenzymer som bildas i pankreas) och diabetes (endokrin svikt).

• legomum

Bukspottkörteln hör även ihop med diabetes. Tänkte bara inflika det.

Men är du hård i magen så beror? det på vad du äter, dricker för vätska om du rör dig osv.

Då om du är hård/lös i magen beror i princip hur länge maten stannar i tarmarna och hur mycket vätska som sugs upp.

• legomum
    legomum skrev 2019-04-11 02:11:57 följande:

Bukspottkörteln hör även ihop med diabetes. Tänkte bara inflika det.

Men är du hård i magen så beror? det på vad du äter, dricker för vätska om du rör dig osv.

Då om du är hård/lös i magen beror i princip hur länge maten stannar i tarmarna och hur mycket vätska som sugs upp.

Det finns ju sjukdomar som ger dig lös avföring tex magsjuka, allergier bchrons osv. Eller så är det bara din livsföring.

Tror inte man ska blanda in bukspottkörteln.

Hur gjorde du den kopplingen egentligen?
  • Nybbo
    legomum skrev 2019-04-11 02:14:41 följande:

Det finns ju sjukdomar som ger dig lös avföring tex magsjuka, allergier bchrons osv. Eller så är det bara din livsföring.

Tror inte man ska blanda in bukspottkörteln.

Hur gjorde du den kopplingen egentligen?

Jag tänkte nämligen så att att jag under en ganska lång tid har haft väldigt lätt för att få lös avföring min minsta lilla fett på maten så att buksportkörteln kanske har blivit lite knas. Och nu när jag väl har lite aptit så här jag prövat att äta sådant som gjorde mig lös i magen förut tex pizza lite choklad men nu blir jag alldrig lös i magen. Och när jag vart lös i magen för lite fett på m,m så mådde jag mycket bättre än nu när jag alltid har ganska hård avföring så mår jag illamående och dålig aptit och fruktansvärt trött och frusenhet. Det är det som är så fruktansvärt jobbigt och att läkarna inte vet vad det är trots en omfattande utredningen med många blodprover avföringsprov m,m som visar att är ok. Och det har pågått i 4månader och det känns inte bra alls och är givetvis orolig att något är missat och att något alvarligt på gång.
Svar på tråden Buksportkörteln