• Kramardig

    Värkar och hemorrojder, livrädd!

    Jag fick hemorrojder för första gången efter förlossningen med 1an. Det gick över rätt snabbt ändå även fast det var en jobbig tid.

    När jag var gravid med barn 2 fick jag hemska hemorrojder när jag hade gått över 9-10 dagar. Jag sov knappt under helgen och fick tid för en igångsättning direkt jag visade baken för personalen. Men då fick jag även riktigt bra smärtlindring samt eftervård på BB.

    Nu är jag gravid med barn 3 och har redan nu (v.37+1) fått hemorrojder som gör otroligt ont! Jag kör med alla möjliga salvor, alsollösningomslag, isbitar och ja, allt man kan tänka sig. Jag ligger mest i badkaret och spolar varmt vatten då det lindrar mest. Jag sökte även hjälp hos hälsocentralen där läkaren skickade en akut remiss till kirurgen på sjukhuset. Efter fem timmars väntan fick jag en lista med mig hem om att jag ska:

    1. Badda med alsollösning,

    2. Alvedon,

    3. Ännu en salva receptfritt från apoteket,

    4. Hålla avföringen lös

    5. Morfintabletter för natten.

    Jag började bara gråta..

    Jag kommer nog inte bli igångsatt den här gången utan kommer få leva med denna smärta i några veckor till.. Men! Nu är jag livrädd för hur ont det kommer göra att gå med värkar hemma och samtidigt ha dessa jäkla hemmisar i röven som gör att jag knappt kan röra mig!! Hur blir trycket? Hur fruktansvärt ont kommer det göra? Med barn nr 2 blev jag som sagt igångsatt så där fick jag ju bra smärtlindring från början som tyvärr inte går att få på recept..

    Alltid sett fram emot den tredje och sista förlossningen.. fram till nu.. känner mig så jäkla nere! Jag hade räknat med att få hemorrojder efter förlossningen eller om jag gått över länge, men aldrig så här tidigt..

  • Svar på tråden Värkar och hemorrojder, livrädd!
  • Anonym (Jag med)

    Jag väntar också nummer 3, och fick smärtsamma hemmisar redan i vecka 34. Som tur är så hade jag hydrokortison suppar hemma från förra gången, så det gick över efter en vecka ungefär. Är i vecka 39 nu och hoppas slippa det fram till förlossningen.

    Har du provat hydrokortison suppar?

  • Kramardig
    Anonym (Jag med) skrev 2019-04-12 05:49:44 följande:

    Jag väntar också nummer 3, och fick smärtsamma hemmisar redan i vecka 34. Som tur är så hade jag hydrokortison suppar hemma från förra gången, så det gick över efter en vecka ungefär. Är i vecka 39 nu och hoppas slippa det fram till förlossningen.

    Har du provat hydrokortison suppar?


    Jag kör med Scheriproct suppar, det hade jag hemma. Men det gör otroligt ont att föra in dom.

    Vilken tur att du blev av med din, jag fick höra att det inte går nu när jag är så långt gången pga trycket från bebis. Hoppas du klarar dig och slipper få tillbaka hemmisarna!
Svar på tråden Värkar och hemorrojder, livrädd!