• Anonym (Suck)

Ignorerad i flera dagar?

Om ens partner ignorerar en i flera dagar så fort man bråkar lite eller sårar hen och vägrar att prata om det, bör jag lämna det? Sättet är otroligt sårande mot mig och vill inte vara någon "nu passar det dig" för den personen.

• Svar på tråden Ignorerad i flera dagar?
  • Anonym (äää)

låter outhärdligt, jag hade vägrat leva på det sättet. 

• Schack73

Psykisk misshandel, lämna så fort du kan innan det blir värre. Personen kommer antagligen gråta och be om en till chans och allt kommer ändras men gå inte på det.

• telly

Silent treatment.

Inte ok. En form av bestraffning, psykisk misshandel.

Glad norrländska med triss i tjejer!
  • uhsumkat

Det mest logiska är att ta upp det till diskussion och då inte när personen ignorerar utan när det råder ett gott samtalsklimat. "Älskling, vi behöver prata". 

• Anonym (Suck)

Tack för era svar.

Jag vågar (eller kanske mer orkar) inte prata med hen längre. Min partner är väldigt lättirriterad, blir ofta bråk. När jag försöker förmedla mina känslor är det ungefär "jaha" och beskyller mig för att det bara är mina känslor som räknas sen lyssnar hen inte mer. Stänger av sig ungefär. Fortsätter jag att prata i lugn ton fast jag är sårad kan det eskalera och där efter kan jag säga saker som min partner påstår att jag sårat och då ignoreras jag i dagar. Är även om jag gjort hen upprörd. Då kan jag må skitdåligt i flera dagar tills jag hör av min partner igen. Men det slutar inte där utan då ska det ältas och trilskas- jag får höra att jag inte älskar m.m

Det är som att det är svårt att nå fram, vet inte om det ligger något bakom. Ex. En diagnos.

Jag vill bara leva i ett förhållande med respekt och ömsesidighet. Skulle jag inte höra av mig hade inte min partner heller gjort det. Känns också som någon form av "bestraffning" mot mig.

Verkar ha brist på empati också samt skuldkänslor. Även att visa kärlek för mig i ord och handling förekommer sällan och väldigt passiv i sitt sätt. Tar aldrig intiantiv till sex och när vi har det ska det nästan alltid vara på min partners villkor.

Jag har jättestarka känslor, men är inte villig att fortsätta det här förhållandet längre. Det tar emot att bryta det helt men känns som att det är ett måste innan jag bryter ihop helt och hållet. Känns som att det kommer ta lång tid att gå vidare, och hitta tillbaka till mig själv igen.

• Andiie87

För min del är silent treatment den värsta formen av tortyr i en relation. Så jag hade lämnat redan eftr andra omgången. Pratat igenom det hade jag såklart försökt att göra först. Men silent treatment är enligt mig ett tecken på att personen är rätt känslomässigt störd på något plan eller att det är ett ärvt osunt beteende från uppväxten.

• Andiie87
    Anonym (Suck) skrev 2019-04-12 09:46:27 följande:

Tack för era svar.

Jag vågar (eller kanske mer orkar) inte prata med hen längre. Min partner är väldigt lättirriterad, blir ofta bråk. När jag försöker förmedla mina känslor är det ungefär "jaha" och beskyller mig för att det bara är mina känslor som räknas sen lyssnar hen inte mer. Stänger av sig ungefär. Fortsätter jag att prata i lugn ton fast jag är sårad kan det eskalera och där efter kan jag säga saker som min partner påstår att jag sårat och då ignoreras jag i dagar. Är även om jag gjort hen upprörd. Då kan jag må skitdåligt i flera dagar tills jag hör av min partner igen. Men det slutar inte där utan då ska det ältas och trilskas- jag får höra att jag inte älskar m.m

Det är som att det är svårt att nå fram, vet inte om det ligger något bakom. Ex. En diagnos.

Jag vill bara leva i ett förhållande med respekt och ömsesidighet. Skulle jag inte höra av mig hade inte min partner heller gjort det. Känns också som någon form av "bestraffning" mot mig.

Verkar ha brist på empati också samt skuldkänslor. Även att visa kärlek för mig i ord och handling förekommer sällan och väldigt passiv i sitt sätt. Tar aldrig intiantiv till sex och när vi har det ska det nästan alltid vara på min partners villkor.

Jag har jättestarka känslor, men är inte villig att fortsätta det här förhållandet längre. Det tar emot att bryta det helt men känns som att det är ett måste innan jag bryter ihop helt och hållet. Känns som att det kommer ta lång tid att gå vidare, och hitta tillbaka till mig själv igen.

Den här metoden är till för att kontrollera makten i relationen. Den person du idag har en relation med är långt ifrån redo att vara i och skapa en sund relation. Du kommer inte heller kunna ändra på hen och det ska INTE heller vara din uppgift. De starka känslor du har förstärks dessutom vid metoden som du anger, dvs när personen går infinito i några dagar/ försvinner. Personen vill omedvetet eller medvetet att ha kontroll.
  • Butterfly83

Om din partners förmåga att prata om saker är så här dålig bådar det inte gott för i långa loppet. För att ett förhållande skall lyckas i långa loppet är det väldigt viktigt att man klarar av att lyssna på sin partner och att man kan prata om sina känslor och svåra saker utan beskylla den andra. Din partner verkar helt sakna den här förmågan. 

• Anonym (Suck)
    Andiie87 skrev 2019-04-12 09:58:57 följande:

För min del är silent treatment den värsta formen av tortyr i en relation. Så jag hade lämnat redan eftr andra omgången. Pratat igenom det hade jag såklart försökt att göra först. Men silent treatment är enligt mig ett tecken på att personen är rätt känslomässigt störd på något plan eller att det är ett ärvt osunt beteende från uppväxten.

Googlade det och det stämmer ganska mycket, men även en hel del som inte stämmer heller.

Vi hade en sån här period i sensomras, sen blev allt bra och hela hösten fram till runt jul var en underbar tid. Sen var det lite upp och ner en tid och idag är det katastrof.

Kan de "tappa" känslor också och själva bryta upp förhållandet utan att faktiskt meddela det? Tänkte om det också är en del i sin makt de vill ha?
  • Andiie87
    Anonym (Suck) skrev 2019-04-12 10:34:18 följande:

Googlade det och det stämmer ganska mycket, men även en hel del som inte stämmer heller.

Vi hade en sån här period i sensomras, sen blev allt bra och hela hösten fram till runt jul var en underbar tid. Sen var det lite upp och ner en tid och idag är det katastrof.

Kan de "tappa" känslor också och själva bryta upp förhållandet utan att faktiskt meddela det? Tänkte om det också är en del i sin makt de vill ha?

På det sistnämnda tror jag att det är beroende på vem personen är. Dvs det varierar, men ja det förekommer nog.

Att det har pendlat i er relation är oväsentligt. När din partner beter sig sådär mot dig växelvis/periodvis så visar det att när det kommer till kritan agerar denne inte respektfullt gentemot dig. Det är grundläggande att bägge parter respekterar varandra i en parrelation!
  • Anonym (v)

Jag vill bara leva i ett förhållande med respekt och ömsesidighet.

Där har du svaret ts

Väldigt få människor kan ändra sitt beteende, men sen finns det dom som vill ändra på sig för sin egen skull och då kan det fungera här är jag tveksam då det finns ett återkommande mönster, men vissa mänster kan ju brytas men då måste viljan finnas där

Ultimatum brukar sällan vara bra men ibland har man inget annat val, men kanske den du ska ställa ultimatum till är dig själv - att om saker inte ändras så ska du avsluta

• Anonym (mg)

Skulle jag inte höra av mig hade inte min partner heller gjort det. Känns också som någon form av "bestraffning" mot mig.

Enkelt - då gör du samma sak o hör inte av dig tilbaks. Så är problemet ur världen, du slipper hen lätt o smidigt.

Har också varit med en som var så där, outhärdligt i längden. Krävande o jobbig människa, struntsamma om det är nån diagnos. 

Du kommer fixa att bryta detta, jag hejar på dig!Glad
Svar på tråden Ignorerad i flera dagar?