• astridh92

    5 Vägar Till Det Perfekta Bröllopet

    Hej!
    Nu börjar vårkänslorna komma. Vi gifte oss förra sommaren. Och jag bara måste dela med mig av mina 5 bästa tips för ett riktigt lyckat bröllop.

    1. Runda bord
    Runda bord bidrar till öppna och roliga konversationer för gästerna. Alla kan prata med alla runt bordet vilket är betydligt svårare med klassiska fyrkantiga långbord.

    2. Boka ett ställe där gäster har möjlighet att sova över
    Det behöver inte vara långt från där gästerna bor. Men när gäster kan välja att sova över blir festen bra mycket roligare. Och dom som inte vill hålla igång halva natten, kan fortfarande ta en taxi hem.

    3. Låt gästers respektive sitta vid samma bord
    Syftet med ett bröllop är inte att gästerna ska skapa nya kontakter och hitta nya vänner. Målet är att alla ska ha så roligt som möjligt. Många känner sig mycket mer avslappnade med sin respektive vid samma bord. Det är önskvärt att sprida ut par, men låt gärna respektive sitta vid samma bord, men inte nödvändigtvis bredvid varandra.

    4. Talen
    Ett fantastiskt inslag men också en riktig festdödare. Låt er toastmaster och toastmadame vara tydliga här. Gärna tal, men håll det kort. Låt folk ha trevligt och umgås utan att avbrytas stup i kvarten.

    5. Sist men inte minst - Boka ett riktigt bra liveband
    Om ni har budget till det, så är det värt det. Era gäster är där för att ha kul, och ett bra live band som kör välkända festrykare drar en enkelt igång ett rykande dansgolv.

    6. Ja, jag bjuder på en extra :) - Slappna av och ha kul
    Ingen kommer att minnas varmrätten som hann kallna eller bordsdekorationerna som blev fel. Detta är er kväll och alla gästerna är där för er skull. Det är en magisk afton och det alla kommer att minnas är hur kul dom hade.

    Vad tycker ni? Har ni något att tillägga? Håller ni med?

    Dela gärna era egna erfarenheter och åsikter,

    Kram
    Astrid

  • Svar på tråden 5 Vägar Till Det Perfekta Bröllopet
  • nnnnnnnn

    Kul att det blev lyckat och givetvis är det bra med tips och råd, men jag måste säga emot på punkt 1:
    Runda bord - de bröllop jag varit på med runda bord har inte varit mer lyckade än vanliga.
    Tvärtom faktiskt!
    Då runda bord gärna är lite större för att fler ska få plats runt om, så betyder det att den som sitter mittemot är mycket längre bort än om man sitter vid ett vanligt rektangulärt bord. Så vid de runda borden har jag enbart haft 2 st att prata med dvs höger om mej + vänster om mej. Många gäster = hög ljudnivå. Så det har varit svårt att höra och prata med de som sitter längre bort.
    Vid rektangulära bord som oftast är smalare, så är det inga problem att prata med dem bredvid + mittemot och dess grannar = vi är 6 pers som hör varandra lätt och lätt kan prata med varandra, jämfört med 3 vid det runda bordet.

    2. Är trevligt, men rymdes inte i vår budget. Vi tipsade däremot gästerna om hotell, vandrarhem + lånade ut vår lägenhet till rätt många gäster.

    3. Håller med! Särskilt om de har barn. Har tyvärr sett för många fester där barnet/barnen alltid placeras vid mamman och pga traditionen att sära par, så är pappan för långt borta för att kunna dela på ansvaret.

    4. Har inte varit ett problem tycker jag, tvärtom ett roligt inslag i festen. Man går inte på bröllop för att äta ostört och umgås med andra gäster, utan för att hylla brudparet.

    5. Det förhöjer stämningen, men en bra vän som DJ:ar funkar i princip lika bra och kostar oftast en bråkdel.

    6. Håller med! Släpp kraven! Fokusera på livet efter den dagen. Ta inga lån, de där blommorna som dör eller förrätten som äts upp är inte värt att börja sitt äktenskap på minus...

  • Aniiee

    Tack för påminnelsen. Här är hälften av orsakerna till att jag aldrig i helvete kommer gifta mig =)

    Men kul att ni hade det bra så som ni ville ha det och trivdes med.


    I have a growing lack of disgust for you
  • astridh92
    nnnnnnnn skrev 2019-04-13 11:10:01 följande:

    Kul att det blev lyckat och givetvis är det bra med tips och råd, men jag måste säga emot på punkt 1:
    Runda bord - de bröllop jag varit på med runda bord har inte varit mer lyckade än vanliga.
    Tvärtom faktiskt!
    Då runda bord gärna är lite större för att fler ska få plats runt om, så betyder det att den som sitter mittemot är mycket längre bort än om man sitter vid ett vanligt rektangulärt bord. Så vid de runda borden har jag enbart haft 2 st att prata med dvs höger om mej + vänster om mej. Många gäster = hög ljudnivå. Så det har varit svårt att höra och prata med de som sitter längre bort.
    Vid rektangulära bord som oftast är smalare, så är det inga problem att prata med dem bredvid + mittemot och dess grannar = vi är 6 pers som hör varandra lätt och lätt kan prata med varandra, jämfört med 3 vid det runda bordet.

    2. Är trevligt, men rymdes inte i vår budget. Vi tipsade däremot gästerna om hotell, vandrarhem + lånade ut vår lägenhet till rätt många gäster.

    3. Håller med! Särskilt om de har barn. Har tyvärr sett för många fester där barnet/barnen alltid placeras vid mamman och pga traditionen att sära par, så är pappan för långt borta för att kunna dela på ansvaret.

    4. Har inte varit ett problem tycker jag, tvärtom ett roligt inslag i festen. Man går inte på bröllop för att äta ostört och umgås med andra gäster, utan för att hylla brudparet.

    5. Det förhöjer stämningen, men en bra vän som DJ:ar funkar i princip lika bra och kostar oftast en bråkdel.

    6. Håller med! Släpp kraven! Fokusera på livet efter den dagen. Ta inga lån, de där blommorna som dör eller förrätten som äts upp är inte värt att börja sitt äktenskap på minus...


    Rektangulära bord, absolut. Det är precis det jag menar, mindre avstånd till övriga gäster kring bordet. Det funkar ju precis lika bra som mindre runda bord.
    Vad gäller övernattning så gjorde vi så att vi gav gästerna möjligheten att bo på stället där festen var. Vi gjorde det själva. Förutom toastmaster/madame så betalde vi inte för gästers övernattning. Det rymdes inte i vår budget heller..
    Bra svar! Bra tips!
  • astridh92
    Aniiee skrev 2019-04-13 19:17:01 följande:

    Tack för påminnelsen. Här är hälften av orsakerna till att jag aldrig i helvete kommer gifta mig =)

    Men kul att ni hade det bra så som ni ville ha det och trivdes med.


    Haha! Ja, det är helt klart upp till var och en om de vill gifta sig eller inte. Jag var länge motståndare, men min man vann över mig till sist. Idag ångrar jag det inte en sekund. Men, ja, jag har full förståelse för "andra sidan" också. Det är verkligen massor med jobb innan, och det tar tid, och kostar pengar. Samtidigt är det ett minne för livet. Let's agree to disagree
Svar på tråden 5 Vägar Till Det Perfekta Bröllopet