• Anonym (Operation)

Ska opereras, måste min chef veta varför jag är sjukskriven?

Jag ska om ett tag genomgå en operation som kräver två veckors sjukskrivning efteråt. Måste jag berätta för min chef vad det är för typ av operation? Det är ingen skönhetsoperation menageri vill ändå inte berätta om det inte är tvunget.

• Svar på tråden Ska opereras, måste min chef veta varför jag är sjukskriven?
  • Tiina87

Nej, din chef behöver inte få veta varför du är sjukskriven eller vad för operation du ska göra, utan bara hur länge du är sjukskriven.

• Anonym (Frida)

Arbetsgivaren avgör rätten till sjuklön och har dessutom rehabansvar så arbetsgivaren har rätt att få veta varför du är sjukskriven. Sen behöver du inte uppge alla detaljer men räkna inte med att det räcker med att sjukanmäla dig.

• Tiina87
    Anonym (Frida) skrev 2019-04-13 22:26:11 följande:

Arbetsgivaren avgör rätten till sjuklön och har dessutom rehabansvar så arbetsgivaren har rätt att få veta varför du är sjukskriven. Sen behöver du inte uppge alla detaljer men räkna inte med att det räcker med att sjukanmäla dig.

Nej, chefen behöver inte veta exakt varför ts ska vara sjukskriven.
  • Anonym (Frida)
    Tiina87 skrev 2019-04-13 22:28:27 följande:

Nej, chefen behöver inte veta exakt varför ts ska vara sjukskriven.

Nej, jag var lite otydlig. Inte exakt varför. Det är dock arbetsgivaren som bedömer rätten till sjuklön.
  • Tiina87
    Anonym (Frida) skrev 2019-04-13 22:35:05 följande:

Nej, jag var lite otydlig. Inte exakt varför. Det är dock arbetsgivaren som bedömer rätten till sjuklön.

Om ts har ett läkareintyg som säger att hon är sjikskriven från datum X till datum Y så är det de som gäller. Ts får sjuklön första två veckorna och sedan går fk-kassan in och betalar om sjukskrivningen är längre än två veckor. End of story.
  • Anonym (Frida)
    Tiina87 skrev 2019-04-13 22:42:27 följande:

Om ts har ett läkareintyg som säger att hon är sjikskriven från datum X till datum Y så är det de som gäller. Ts får sjuklön första två veckorna och sedan går fk-kassan in och betalar om sjukskrivningen är längre än två veckor. End of story.

Nope, riktigt så enkelt är det inte. De första 7 dagarna är intygsförfattare, om det inte finns ett läkarintygsföreläggande. Ts måste försäkra arbetsgivaren, skriftligen om så önskas, om att hen är sjuk och inte kan jobba. Skulle ju kunna vara så att ts exempelvis har en del otillåten frånvaro och arbetsgivaren bedömer att ts arbetsförmåga inte är nedsatt på grund av sjukdom. Även i ett läkarintyg måste det framgå att arbetsförmågan är nedsatt på grund av sjukdom, som läkaren ska försäkra om. Räcker inte bara med en tidsperiod.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Frida) skrev 2019-04-13 22:51:00 följande:

Nope, riktigt så enkelt är det inte. De första 7 dagarna är intygsförfattare, om det inte finns ett läkarintygsföreläggande. Ts måste försäkra arbetsgivaren, skriftligen om så önskas, om att hen är sjuk och inte kan jobba. Skulle ju kunna vara så att ts exempelvis har en del otillåten frånvaro och arbetsgivaren bedömer att ts arbetsförmåga inte är nedsatt på grund av sjukdom. Även i ett läkarintyg måste det framgå att arbetsförmågan är nedsatt på grund av sjukdom, som läkaren ska försäkra om. Räcker inte bara med en tidsperiod.

Intygsfria, ska det stå.
  • Anonym (Frida)

FK betalar inte heller bara för att det finns ett intyg, arbetsförmågan ska bedömas vara nedsatt på grund av sjukdom.

• Tiina87
    Anonym (Frida) skrev 2019-04-13 22:51:00 följande:

Och ta får en sjukskrivning med intyg av sin läkare. Sidan man lämnar in ta arbetsgivaren behöver det inte framgå varför man är sjukskriven.

Det är inte arbetsgivaren som ska berömma om ts arbetsförmåga är nedsatt pga sjukdom. Det gör hennes läkare när.han skriver ut sjukskrivning och tillhörande läkarintyg. Och jo, det räcker med en tidsperiod, sjukskriven på heltid från X datum till Y datum.
  • Tiina87
    Anonym (Frida) skrev 2019-04-13 22:53:01 följande:

FK betalar inte heller bara för att det finns ett intyg, arbetsförmågan ska bedömas vara nedsatt på grund av sjukdom.

Fk utreder oftast själva innan sjukpenning beviljas. Speciellt vid långa sjukskrivningar. Sjukskrivningar efter operationer brukar oftast aldrig vara problem att få beviljade.
Svar på tråden Ska opereras, måste min chef veta varför jag är sjukskriven?