• Anonym (Orolig själ)

    Missbruk arbetsplats läkare

    Hej!

    Jag har fastnat i ett citodonberoende.

    Äter iaf minst 1-3 tab om dagen. Vid kraftig huvudvärk 4-6/dag. Ibland har jag tagit 3 tabletter samtidigt för att känna ett välbehag.

    Jag har ätit Citodon i 3 år. Min läkare har skrivit ut väldigt frikostigt utan att ha träffat mig mer än en gång för 3 år sedan. Han har skrivit ut större och större mängder. Nu senaste månaderna frågade han om jag kände mig beroende och jag svarade ärligt att jag misstänkte att jag hade blivit det. Han ville därför boka in på ett möte nu. Jag är glad att det blir ett möte så det kan bli en nedtrappning men nu till min fråga: i vilken utsträckning har läkare tystnadsplikt? Kan han tvinga mig eller själv kontakta min arbetsgivare och berätta detta? Jobbar i vården så har stort ansvar, kan läkaren hävda att han måste meddela min arbetsgivare då han kanske anser att det finns risk att jag gör något fel på jobbet på grund av detta? Snälla svara någon läkare eller annan missbrukare som vet. Elaka svar undanbedes

  • Svar på tråden Missbruk arbetsplats läkare
  • felicityporter

    Eftersom du erkänt att du känner dig beroende kommer läkaren hjälpa dig att trappa ner i bästa fall - i värsta fall kommer han bara sluta skriva ut till dig rakt av. Han har ingen rätt att kontakta din arbetsgivare, men han kommer anteckna att du varit/läkemedelsberoende i din journal vilket kommer försvåra för dig inom vården i framtiden.

    Jag skulle knappast kalla dig för missbrukare om du bara tar 4-6 citodon om dagen. Det är ingenting och kommer heller inte vara särskilt besvärligt för dig att sluta med om du vill eftersom de är så svaga.

  • Anonym (Missbrukaren)

    Nej du kan vara lugn. De som arbetar i vården är överrepresenterade bland läkemedelsberoende.

    Du har ju fått medicinen utskriven av läkaren. Du har ingen skyldighet att berätta om ditt privatliv för arbetsgivaren.

    Jag gick i 13år med kroppen proppad av morfin. Vissa dagar var jag så väck så jag somnade om jag satte mig ner. Såg dubbelt och sluddrade men ingen sa något. De vet fortfarande inte om det men nu är jag drogfri.

  • felicityporter

    När jag menar att det kommer försvåra för dig inom vården menar jag inte i ditt yrke vill jag förtydliga. Jag menar när du söker vård i framtiden kommer du ha svårt att få medicin som verkligen hjälper (eftersom sanningen är att de flesta smärtlindrande mediciner som fungerar ÄR narkotikaklassade). Om du får ångest eller sömnbesvär är du också körd, tyvärr.

  • Anonym (Missbrukaren)
    felicityporter skrev 2019-04-14 14:23:07 följande:

    När jag menar att det kommer försvåra för dig inom vården menar jag inte i ditt yrke vill jag förtydliga. Jag menar när du söker vård i framtiden kommer du ha svårt att få medicin som verkligen hjälper (eftersom sanningen är att de flesta smärtlindrande mediciner som fungerar ÄR narkotikaklassade). Om du får ångest eller sömnbesvär är du också körd, tyvärr.


    De skriver inget om det om ts trappar ner och slutar efter läkarens ordination. Jag missbrukade i många år men har ingen varning i min journal. Min fd har däremot men han konstrade så mycket så de blev sura och jävlades.
  • felicityporter
    Anonym (Missbrukaren) skrev 2019-04-14 14:41:28 följande:

    De skriver inget om det om ts trappar ner och slutar efter läkarens ordination. Jag missbrukade i många år men har ingen varning i min journal. Min fd har däremot men han konstrade så mycket så de blev sura och jävlades.


    Då hade du tur. De skriver det i journalen i de allra flesta fallen även om du trappar ner, känner väldigt många som trappat ner läkemedel med läkares hjälp men de har i samtliga fall nedtecknats i journalen trots detta.
  • Anonym (Orolig själ)

    Till anonym missbrukare: Hur lyckades du bli drogfri? Opiater ger ju eufori och välbehag, kroppens eget system för att skapa dessa välbehagskänslor minskar när man tar droger. Hur lång tid tog det innan du kunde känns samma välbehags/upprymdhetskänsla helt och hållet på dina egna känslor?

    Det är ju skillnad på beroende och missbruk. Jag är nog både beroende och missbrukar ju när jag tex tar 3 tab för ruskänslan.

    Tack för alla era svar. Känner mig lugnare nu

  • Anonym (Missbrukaren)
    Anonym (Orolig själ) skrev 2019-04-14 15:53:12 följande:

    Till anonym missbrukare: Hur lyckades du bli drogfri? Opiater ger ju eufori och välbehag, kroppens eget system för att skapa dessa välbehagskänslor minskar när man tar droger. Hur lång tid tog det innan du kunde känns samma välbehags/upprymdhetskänsla helt och hållet på dina egna känslor?

    Det är ju skillnad på beroende och missbruk. Jag är nog både beroende och missbrukar ju när jag tex tar 3 tab för ruskänslan.

    Tack för alla era svar. Känner mig lugnare nu


    Det är så komplext att svara hur du ska klara att sluta. Alla fungerar olika.

    Jag försökte trappa ner och sluta i flera år utan att lyckas. Sen läste jag att loperamid (dimor) kunde lindra abstinensen så jag stoppade i mig 50-80tabletter per dygn plus 6-7st tramadol. Sen minskade jag succesivt tramadolen tills jag var nere på 2 tabletter om dan plus att jag fick antidepressiva. (Läkaren visste inte om dimor) Då small det till. Hjärtat stannade. Det hade blivit förgiftat av blandningen. Låg på sjukhus, hjärtintensiven med vak, i 14dagar. Och hade inget val än att bli ren. Det var det värsta jag varit med om. Abstinensen var hemsk. Jag fick dessutom inte resa mig ut sängen för jag hade fått en pacemaker i ljumsken. Fick kissa och bajsa (diarré) i ett bäcken i sängen. Usch.

    Det bästa rådet jag kan ge dig är att prata med läkaren och var helt ärlig att du vissa dagar tagit maxdos och att du är rädd för att få abstinens. Är det en bra läkare så följer han upp och kanske tom ger dig något lindrande och rogivande för sömnen. Glöm inte att äta och dricka och förbered dig för att vara hemma från jobb.

    Jag hoppas att du blir fri. Det tog ca 1,5år för mig att känna mig normal igen efter serotoninbristen.
Svar på tråden Missbruk arbetsplats läkare