• Anonym (Ts)

Högkostnadsskydd?

För 2 år sedan fick jag högkostnadsskydd efter ett par besök till en fysisk vårdcentral, nu har jag nästan bränt 1500kr på appen min doktor iår och undrar hur jag får frikortet? På vårdcentralen gav dem mig ett kort när jag hade passerat 1200kr, hur fungerar det via nätet??

• Svar på tråden Högkostnadsskydd?
  • Anonym (nyfiken)

Hur kommer det sig att du använt den appen så mycket?

Är väl olika överallt, prova att se på 1177 hur ditt landsting gör.

• Pierott

Nästan 1500kr på 4månader?! Ursäkta att jag frågar med lider du av hypokondri?

• Anonym (Google har svar)

Kopierat direkt från Min Doktors hemsida:

Gäller högkostnadsskyddet för sjukvård?

Ja. Högkostnadsskydd och frikort för sjukvård gäller vid besök hos läkare, psykolog och fysioterapeut/sjukgymnast.

Att besöka barnmorskan är alltid kostnadsfritt.

Hur registreras min kostnad för besöket hos Min Doktor på mitt högkostnadskort?

Ta med dig kvittot från besöket hos Min Doktor till din fysiska vårdcentral, så ger de dig en stämpel i ditt högkostnadskort, eller registrerar uppgifterna elektroniskt. Observera att detta alltså inte sker per automatik. Kvittot hittar du på Klarna.

Kan jag använda mitt frikort?

Ja. Innan du kommer till betalningen får du möjlighet att lägga till uppgifterna om ditt frikort. För dig som har ett frikort är ett besök hos läkare, psykolog eller fysioterapeut/sjukgymnast kostnadsfritt.

Att besöka barnmorskan är alltid kostnadsfritt.

Hur fungerar det om jag har ett elektroniskt frikort?

För att nyttja ditt frikort vid ett besök hos Min Doktor behöver du dina kortuppgifter. Patienter som tillhör Stockholms läns landsting eller Region Gotland kan hämta sina kortuppgifter genom att logga in på 1177.se.

Andra landsting/regioner som har elektroniska frikort har egna system för detta, varför du behöver kontakta ditt landsting och be om uppgifterna. Om problem uppstår, kontakta vår support.

mammatill6 skrev 2019-04-14 14:42:57 följande:

Nu är det 2200:- som gäller.

I Stockholm det 1150 kr för öppen vård och 2300 kr för läkemedel.
  • Anonym (X)

Nej.
  • Anonym (Öbo)

Där du bor kanske, på Gotland är gränsen 1150.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Google har svar) skrev 2019-04-14 16:07:40 följande:

I Stockholm det 1150 kr för öppen vård och 2300 kr för läkemedel.

Nej, högkostnadskortet är samma i hela landet.
    Glinda från Oz skrev 2019-04-14 20:43:39 följande:

Nej, högkostnadskortet är samma i hela landet.

Stämmer säkert, låter rimligt att det är lika, men jag hittade informationen på vårdguidens sida för Stockholms län och därför skrev jag Stockholm.
Svar på tråden Högkostnadsskydd?