• MittRörigaLiv

    Behålla Barnet eller Göra Abort?

    Hej!

    24årig tjej som är gravid. Testade positivt i helgen x2. 

    Mitt problem är att jag försöker just nu satsa på jobbet, stiga i rang. + Utöver det precis kommit in på en dyr utbildning som sträcker sig över ett helt år. Börjar nu i slutet av April. Väldigt exalterad, detta är starten för att jag skall kunna starta mitt eget företag. 

    Denna graviditeten kommer väldigt olägligt känner jag. Men samtidigt så älskar jag barn och har alltid velat ha ett eget. Jag och min Sambo har varit ihop i 6år och bor i ett hus och har både katt och hund. Vi båda är fastanställda och trivs bra ihop. Ett barn är inte helt ovälkommet men det är såå dålig tajming. Vi skall dessutom göra en utbyggnad av huset samt sätta häck och fixa uppfarten till sommar/hösten. Min sambo stöttar mig, vad jag än gör för val. Men jag vet inte riktigt om jag kan klara av att gå igenom en abort. Känns dock inte heller rätt att dumpa min utbildning som jag är ivrig över. 

    JAG vet inte VAD jag skall göra, detta är fel tillfälle känner jag att skaffa barn, men klarar jag av att göra abort?  Mycket hormoner som stör mig nu, kan inte tänka klart. 

    Hjälp mig, diskutera med mig. 

    Måste också tillägga att jag har ingen aning hur långt jag är gången. Om det är 5 eller 10 veckor....

    Tack på förhand och för att ni har orkat läsa allt. 

  • Svar på tråden Behålla Barnet eller Göra Abort?
  • cleoeme

    Mitt svar är definitivt vinklat eftersom jag både har barn och är gravid, så du vet.

    Men jag vill bara säga det klassiska uttrycket: man ångrar inte ett barn men man kan ångra en abort.

    Det finns inget "rätt tillfälle" och det finns inget "Jag är inte redo än". Du blir redo när barnet föds. Du har 9 månader på dig att bli redo. Din ålder är den bästa åldern för kroppen att föda barn. Mitt första kom när jag var 21 och min kropp är helt återställd.

    Studier går att pausa eller skjuta upp. Jag utbildade mig efter min förlossning. Jag flyttade till hus med min man efter förlossningen. Det är inte ett hinder med barn.

    Jag säger BEHÅLL!

  • MittRörigaLiv

    Hej!

    Tack för ditt svar, klart att allt går att göra efteråt också. Men samtidigt, om jag skulle välja bort detta barnet, så betyder det inte att vi kan få ett senare efter min utbildning. 

    Den utbildningen jag har tänkt att gå kostar 29000:-, samt verkar vara oklart om det företaget tänker ha fler sådana utbildningar på ett långt tag då det har tagit sig an ett stort samarbete inom deras verksamhet. Jag vill inte välja några av de mer oseriösa aktörerna där ute heller :/. Det är därför jag tvivlar, dagsläget har vi enbart ett sovrum i huset också.(pyttelitet hus) Hur skall man få plats med alla barn grejer när man inte har så stort utrymme? 

    Men jag förstår var du menar, jag vill heller inte ångra det. Jag känner redan tillgivenhet till det lilla monstret i magen <3 

  • MittRörigaLiv

    Hej!

    Tack för ditt svar, klart att allt går att göra efteråt också. Men samtidigt, om jag skulle välja bort detta barnet, så betyder det inte att vi kan få ett senare efter min utbildning. 

    Den utbildningen jag har tänkt att gå kostar 29000:-, samt verkar vara oklart om det företaget tänker ha fler sådana utbildningar på ett långt tag då det har tagit sig an ett stort samarbete inom deras verksamhet. Jag vill inte välja några av de mer oseriösa aktörerna där ute heller :/. Det är därför jag tvivlar, dagsläget har vi enbart ett sovrum i huset också.(pyttelitet hus) Hur skall man få plats med alla barn grejer när man inte har så stort utrymme? 

    Men jag förstår var du menar, jag vill heller inte ångra det. Jag känner redan tillgivenhet till det lilla monstret i magen <3

  • cleoeme

    Den första tiden behöver bebisen ingenting förutom det allra nödvändigaste. Vi bor 4 i en 4a och väntar en till nu. Hen kommer såklart den första tiden (som den bör) sova med oss i rummet.

    Min dotter fick inte eget rum förrän hon var 1 år! Fanns inget behov innan. Det finns ingenting finare i livet än ens egna barn. Men bara du vet vad som är rätt för dig!

    Vad säger din partner?

  • MittRörigaLiv
    cleoeme skrev 2019-04-15 12:23:15 följande:

    Den första tiden behöver bebisen ingenting förutom det allra nödvändigaste. Vi bor 4 i en 4a och väntar en till nu. Hen kommer såklart den första tiden (som den bör) sova med oss i rummet.

    Min dotter fick inte eget rum förrän hon var 1 år! Fanns inget behov innan. Det finns ingenting finare i livet än ens egna barn. Men bara du vet vad som är rätt för dig!

    Vad säger din partner?


    Tack för snabbt svar, skönt att höra. 

    Han är stöttande och säger att han är lugn med vilket val jag nu väljer. Men han tänker att det är dumt för mig att missa utbildningen samt att det kanske blir rätt knöligt med tanke på att vi skall göra utbyggnader med mera hemma. Kanske inte rätt läge helt enkelt. 

    Trodde faktiskt att min sambo skulle få panik, men tvärt om så är han väldigt lugn och säger att vi kan klara det. Han säger att han bara bryr sig om att jag är lycklig, men jag vet inte om jag är redo för att släppa utbildningen ännu. 

    Tycker det är svårt, vad sjutton säger man till sin chef på jobbet? När jag försöker visa framfötter och han ger mig större ansvar, typ: men tack nu är jag gravid så vi får pausa det hela tills jag är tillbaka från mamma ledighet... 

    haha nämen jag vet inte. Känns jobbigt bara. Väljer vi att behålla barnet så kommer vi att klara det, jag är redo för barn men hade det varit ett år framåt så hade det passat bättre känns det som...
  • Griseknoen35
    MittRörigaLiv skrev 2019-04-15 14:37:53 följande:
    Känner mig lite smått febrig idag och hängig, kan det vara farligt för fostret? 
    Här har du ditt svar. Du oroar dig om feber och händigheten kan skada fostret. Säger det inte vad du egentligen vill?

    Renovera och allt ni ska göra kan ni gör med ett barn. Ett litet barn kan hjälpa till ge hen bara en spade, pinne eller vad som, första året tillbringas mycket i en famn, på golvet eller i vagnen sovandes. Ni har massa tid till övers. Sen när barnet är 1 och uppåt så sätt bara barnet med en hink och en spade då har hen nått att gräva med, använda som trumma eller att sitta och bara pilla med. Involvera barnet, "kolla nu ska pappa och mamma lägga plattor på uppfarten" ( ge barnet någon som hen kan "hjälpa" till med så känner hen sig duktig och har förmodligen kul).

    Utbildningen kan du vänta med, kanske inte just den här som du tänk gå men det kommer andra liknande du kan gå då. 

    Barnet behöver inget eget sovrum första åren och hen behöver inte massa prylar heller. Ha ett hylla i ett hörn någonstans med leksaker osv. När ni byggt ut huset kan hen få mer plats men fösta åren vill ett litet barn mest vara med mamma och pappa överallt. Mina barn har inte börjat leka i sina rum förrän vid 5-7 år innan dess har det bara vart förvaring av onödigt mycket leksaker osv. 
  • Solrosvind

    Hej! Jag är ju också gravid så hoppas att det inte färgar mina tankar för mycket. Jag är också mitt i karriären, med tankar på att utbilda mig mer och har även företag. Jag tänker att om du är ihop med den du vill ha barn med och du vet att du vill ha barn så är det värt att tänka på att en abort är en stor och allvarlig sak. Visst, det hade kännts lägligare om ett år, men nu blev du gravid nu och inte senare. Den där känslan att ?det är nu eller aldrig? med karriärsmöjligheter och utbildningar tror jag ofta kan vara väldigt missledande, speciellt i början av karriären, för man har inte hunnit få perspektivet av hur mycket möjligheter det kan finnas. Speciellt om du drömmer om att bli företagare så har du förmodligen ännu bättre möjligheter att kunna vara flexibel med din karriär och som företagare kan det ju även vara mycket bättre att ha en föräldraledighet avklarad än att behöva göra utrymme för det när du håller på att bygga upp ditt företag. Om du behåller barnet och fortsätter med din karriär efter det så kommer du ju även tillexempel kunna utbilda dig och sedan fortsätta ostört med karriären eftersom du då har föräldraledigheten bakom dig. En utbildning som kostar 29000 kanske låter som en jättedyr och stor möjlighet nu, men kanske är en summa som du kommer ha helt andra perspektiv på senare och ibland så är det ju även som att man inte kan se möjligheter tex. andra jättebra utbildningar som finns, friskolor man inte hört talas om etc. men som kanske är ännu bättre för dig, som kanske är bekostade av staten. Kan vara värt att verkligen undersöka det och se om det finns en plan som vore bättre. Prata med fler personer, kolla på alternativa utbildningar, kolla upp saker du undrar m.m.

    Om du känner efter och det känns som att du vill ha det här barnet, så kanske det kan vara skönt att undersöka och vidga dina vyer så att fler möjligheter kan visa sig?

  • MittRörigaLiv
    Griseknoen35 skrev 2019-04-15 15:20:38 följande:
    Här har du ditt svar. Du oroar dig om feber och händigheten kan skada fostret. Säger det inte vad du egentligen vill?

    Renovera och allt ni ska göra kan ni gör med ett barn. Ett litet barn kan hjälpa till ge hen bara en spade, pinne eller vad som, första året tillbringas mycket i en famn, på golvet eller i vagnen sovandes. Ni har massa tid till övers. Sen när barnet är 1 och uppåt så sätt bara barnet med en hink och en spade då har hen nått att gräva med, använda som trumma eller att sitta och bara pilla med. Involvera barnet, "kolla nu ska pappa och mamma lägga plattor på uppfarten" ( ge barnet någon som hen kan "hjälpa" till med så känner hen sig duktig och har förmodligen kul).

    Utbildningen kan du vänta med, kanske inte just den här som du tänk gå men det kommer andra liknande du kan gå då. 

    Barnet behöver inget eget sovrum första åren och hen behöver inte massa prylar heller. Ha ett hylla i ett hörn någonstans med leksaker osv. När ni byggt ut huset kan hen få mer plats men fösta åren vill ett litet barn mest vara med mamma och pappa överallt. Mina barn har inte börjat leka i sina rum förrän vid 5-7 år innan dess har det bara vart förvaring av onödigt mycket leksaker osv. 
    Hej! Tack för ditt svar, haha klart man är orolig. Jag har aldrig varit gravid innan men har inte tänkt mig att skaffa barn före ca. 28 års åldern. Det är sant det du skriver, att man kanske inte behöver oroa sig för mycket över sådana petitesser. 

    Men om jag nu skulle välja att hoppa över denna utbildningen, tänk om jag skulle få missfall, har isåfall varken en utbildning eller en bebis. 

    Känner mig väldigt utmattad av alla beslut och av huvudvärk/feber? 
  • MittRörigaLiv
    Solrosvind skrev 2019-04-15 15:31:36 följande:

    Hej! Jag är ju också gravid så hoppas att det inte färgar mina tankar för mycket. Jag är också mitt i karriären, med tankar på att utbilda mig mer och har även företag. Jag tänker att om du är ihop med den du vill ha barn med och du vet att du vill ha barn så är det värt att tänka på att en abort är en stor och allvarlig sak. Visst, det hade kännts lägligare om ett år, men nu blev du gravid nu och inte senare. Den där känslan att ?det är nu eller aldrig? med karriärsmöjligheter och utbildningar tror jag ofta kan vara väldigt missledande, speciellt i början av karriären, för man har inte hunnit få perspektivet av hur mycket möjligheter det kan finnas. Speciellt om du drömmer om att bli företagare så har du förmodligen ännu bättre möjligheter att kunna vara flexibel med din karriär och som företagare kan det ju även vara mycket bättre att ha en föräldraledighet avklarad än att behöva göra utrymme för det när du håller på att bygga upp ditt företag. Om du behåller barnet och fortsätter med din karriär efter det så kommer du ju även tillexempel kunna utbilda dig och sedan fortsätta ostört med karriären eftersom du då har föräldraledigheten bakom dig. En utbildning som kostar 29000 kanske låter som en jättedyr och stor möjlighet nu, men kanske är en summa som du kommer ha helt andra perspektiv på senare och ibland så är det ju även som att man inte kan se möjligheter tex. andra jättebra utbildningar som finns, friskolor man inte hört talas om etc. men som kanske är ännu bättre för dig, som kanske är bekostade av staten. Kan vara värt att verkligen undersöka det och se om det finns en plan som vore bättre. Prata med fler personer, kolla på alternativa utbildningar, kolla upp saker du undrar m.m.

    Om du känner efter och det känns som att du vill ha det här barnet, så kanske det kan vara skönt att undersöka och vidga dina vyer så att fler möjligheter kan visa sig?


    Hej! Grattis till din graviditet. Känns bra att höra att även du är inne i karriärbanorna. Jag skall göra så att jag fortsätter att kolla mina alternativ. Jag har precis bokat in ett ultraljud för att se hur långt gången jag är. Känns verkligen som att det hade funnits en lägligare tid att skaffa barn, men det är lite som du säger. Att göra abort är en väldigt stor grej och det är mycket oklart om jag skulle klara av att göra det. 
    När det kommer till utbildningen så har jag kollat runt och hört av mig till de flesta innan jag valde just denna. Känner mig lite stressad över att komma fram till ett val, då utbildningen börjar om 2 veckor redan...
    Samtidigt känner jag mig fortfarande lite för ung för att ha barn, även om jag inte tvivlar en sekund på att jag kan klara av det. Känns bra att min sambo stöttar mig också men det känns mer som han är åt mer abort hållet. 
Svar på tråden Behålla Barnet eller Göra Abort?